Diplomová práce se zabývala problematikou komunikační schopnosti u dětí sociálně znevýhodněných v období školní zralosti. Cílem bylo analyzovat a porovnat jednotlivé úrovně pragmatické roviny českého jazyka u dětí bilingvních a dětí sociokulturně znevýhodněných v běžné mateřské škole. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou a empirickou. Teoretická část byla složena ze čtyř kapitol. Empirická část se zabývala komparací úrovně pragmatické roviny u dětí bilingvních a dětí sociokulturně znevýhodněných. Teoretická část vycházela ze studia a analýzy odborných zdrojů a publikací. První dvě kapitoly objasňovaly a popisovaly pojmy jako jsou funkce a forma řeči, ontogenetický vývoj řeči, jazykové roviny, pragmatika a pragmatický vývoj, komunikace a školní zralost. Třetí kapitola byla věnována popisu endogenních a exogenních faktorů podílejících se na vývoji dětské řeči, bilingvní rodině a vrstevnické skupině. Poslední kapitola pojednávala o specifikách žáků se sociálním znevýhodněním. Empirická část diplomové práce přinesla výsledky výzkumného šetření, které byly realizovány pomocí rozhovoru, dotazníku a analýzy výsledku činností. Bylo zjišťováno, zda děti z bilingvní rodiny budou vykazovat nižší schopnost komunikace s vrstevnickou skupinou a zda budou vykazovat vyšší schopnost porozumění a zapamatování si instrukcí, než děti z rodiny sociokulturně znevýhodněné. Zjištění vyústila v navrhované opatření v oblasti včasné logopedické prevence u dětí se sociálním znevýhodněním, vyššího vzdělání pedagogů v oboru logopedie a požadavku na rodiče týkajícího se zdravé komunikace a rozvoji řečového projevu skrze český jazyk.
Anotace v angličtině
This diploma thesis dealt with the issue of communication ability of socially disadvantaged children in the period of school maturity. The aim was to analyze and compare the grade of pragmatic level of the Czech language among bilingual children and socio-culturally disadvantaged children in ordinary kindergarten. The work consisted of two main areas. It was theoretical and empirical part. The theoretical part was created from four chapters. The empirical part dealt with the comparison of the pragmatic level among bilingual children and socio-culturally disadvantaged children. The theoretical part was based on the study and analysis of expert resources and publications. The first two chapters illustrated and described concepts such as function and form of speech, ontogenetic development of speech, language level, pragmatics and pragmatic development, communication and school maturity. The third chapter was dedicated to a description of endogenous and exogenous factors involved in the development of children speech, bilingual family and peer group. The last chapter dealt with the specifics of socially disadvantaged pupils. The empirical part of diploma thesis brought results of the research that were realized through interview, questionnaire and analysis of performance results. It was investigated whether children from bilingual family would have less ability to communicate with a peer group and whether they would have higher ability of understanding and remembering of instructions than children from socially and culturally disadvantaged family. The findings resulted in the proposed measures of early speech therapy prevention among socio-culturally disadvantaged children, higher education of teachers in the field of speech therapy and requirement for parents regarding healthy communication and the development of speech expression through the Czech language.
Klíčová slova
komunikace, ontogenetický vývoj, školní zralost, pragmatická rovina řeči, sociální znevýhodnění, bilingvismus, sociokulturní znevýhodnění
Klíčová slova v angličtině
communication, ontogenetic development, school maturity, pragmatic level of speech, social disadvantage, bilingualism, socio-cultural disadvantage
Rozsah průvodní práce
108 s., 15 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývala problematikou komunikační schopnosti u dětí sociálně znevýhodněných v období školní zralosti. Cílem bylo analyzovat a porovnat jednotlivé úrovně pragmatické roviny českého jazyka u dětí bilingvních a dětí sociokulturně znevýhodněných v běžné mateřské škole. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou a empirickou. Teoretická část byla složena ze čtyř kapitol. Empirická část se zabývala komparací úrovně pragmatické roviny u dětí bilingvních a dětí sociokulturně znevýhodněných. Teoretická část vycházela ze studia a analýzy odborných zdrojů a publikací. První dvě kapitoly objasňovaly a popisovaly pojmy jako jsou funkce a forma řeči, ontogenetický vývoj řeči, jazykové roviny, pragmatika a pragmatický vývoj, komunikace a školní zralost. Třetí kapitola byla věnována popisu endogenních a exogenních faktorů podílejících se na vývoji dětské řeči, bilingvní rodině a vrstevnické skupině. Poslední kapitola pojednávala o specifikách žáků se sociálním znevýhodněním. Empirická část diplomové práce přinesla výsledky výzkumného šetření, které byly realizovány pomocí rozhovoru, dotazníku a analýzy výsledku činností. Bylo zjišťováno, zda děti z bilingvní rodiny budou vykazovat nižší schopnost komunikace s vrstevnickou skupinou a zda budou vykazovat vyšší schopnost porozumění a zapamatování si instrukcí, než děti z rodiny sociokulturně znevýhodněné. Zjištění vyústila v navrhované opatření v oblasti včasné logopedické prevence u dětí se sociálním znevýhodněním, vyššího vzdělání pedagogů v oboru logopedie a požadavku na rodiče týkajícího se zdravé komunikace a rozvoji řečového projevu skrze český jazyk.
Anotace v angličtině
This diploma thesis dealt with the issue of communication ability of socially disadvantaged children in the period of school maturity. The aim was to analyze and compare the grade of pragmatic level of the Czech language among bilingual children and socio-culturally disadvantaged children in ordinary kindergarten. The work consisted of two main areas. It was theoretical and empirical part. The theoretical part was created from four chapters. The empirical part dealt with the comparison of the pragmatic level among bilingual children and socio-culturally disadvantaged children. The theoretical part was based on the study and analysis of expert resources and publications. The first two chapters illustrated and described concepts such as function and form of speech, ontogenetic development of speech, language level, pragmatics and pragmatic development, communication and school maturity. The third chapter was dedicated to a description of endogenous and exogenous factors involved in the development of children speech, bilingual family and peer group. The last chapter dealt with the specifics of socially disadvantaged pupils. The empirical part of diploma thesis brought results of the research that were realized through interview, questionnaire and analysis of performance results. It was investigated whether children from bilingual family would have less ability to communicate with a peer group and whether they would have higher ability of understanding and remembering of instructions than children from socially and culturally disadvantaged family. The findings resulted in the proposed measures of early speech therapy prevention among socio-culturally disadvantaged children, higher education of teachers in the field of speech therapy and requirement for parents regarding healthy communication and the development of speech expression through the Czech language.
Klíčová slova
komunikace, ontogenetický vývoj, školní zralost, pragmatická rovina řeči, sociální znevýhodnění, bilingvismus, sociokulturní znevýhodnění
Klíčová slova v angličtině
communication, ontogenetic development, school maturity, pragmatic level of speech, social disadvantage, bilingualism, socio-cultural disadvantage
Zásady pro vypracování
Cíl: Analyzovat pragmatickou rovinu českého jazyka u dětí v období školní zralosti. Dále porovnat jednotlivé úrovně pragmatické roviny u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Analýza výsledků činnosti, dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl: Analyzovat pragmatickou rovinu českého jazyka u dětí v období školní zralosti. Dále porovnat jednotlivé úrovně pragmatické roviny u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Analýza výsledků činnosti, dotazník.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., 1993. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 80-7066-534-3.
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z., 1995. Týrané, zneužívané a zanedbané dítě. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-7169-92-5.
HELUS, Z., 2007. Sociální psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1168-3.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktualizované vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
LECHTA, V., 2002. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-572-5.
JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J., 2004. Děti a mládež v obtížných životních situacích. 1. vyd. Praha: Themis. ISBN 80-7312-038-0.
PRŮCHA, J., 2011. Dětská řeč a komunikace. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3181-0.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Psychologie pro pomáhající profese. 5. rozš. a přepr. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0225-7.
HARDING-ESCH, E., RILEY, P., 2008. Bilingvní rodina. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-358-1.
BRIERLEY, J., 1996. 7 prvních let života rozhoduje. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-109-6.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., 1993. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 80-7066-534-3.
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z., 1995. Týrané, zneužívané a zanedbané dítě. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-7169-92-5.
HELUS, Z., 2007. Sociální psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1168-3.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktualizované vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
LECHTA, V., 2002. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-572-5.
JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J., 2004. Děti a mládež v obtížných životních situacích. 1. vyd. Praha: Themis. ISBN 80-7312-038-0.
PRŮCHA, J., 2011. Dětská řeč a komunikace. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3181-0.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Psychologie pro pomáhající profese. 5. rozš. a přepr. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0225-7.
HARDING-ESCH, E., RILEY, P., 2008. Bilingvní rodina. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-358-1.
BRIERLEY, J., 1996. 7 prvních let života rozhoduje. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-109-6.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.