Diplomová práce se zabývala vlivem logopedické prevence prováděné v mateřských školách na rozvoj řeči dětí přicházejících do předškolních zařízení z různých rodinných prostředí. Vycházela ze současných poznatků o výchovně vzdělávacích prostředcích, jež jsou aplikovány v mateřských školách a z požadavků, které jsou kladeny na úroveň komunikačních schopností dítěte při vstupu do základní školy. Hlavním cílem diplomové práce a výzkumného projektu bylo analyzovat vliv prostředí na řečové kompetence předškolních dětí. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala a objasňovala základní charakteristiky předškolního období, přičemž důraz byl kladem hlavně na oblast řeči a faktory, které ji mohou v různé míře a různými způsoby ovlivňovat. Empirická část zjišťovala za pomoci dotazníkové metody, rozhovoru a pozorování úroveň jazykových schopností mezi předškolními dětmi. Výzkumné šetření bylo doplněno poznatky předškolních pedagogů k dané problematice. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat, že výsledky šetření budou zveřejněny v mateřských školách a využity pro další práci v logopedické prevenci s dětmi ze znevýhodněného rodinného prostředí.
Anotace v angličtině
The present thesis focuses on the impact of speech therapy prevention applied in kindergartens on the evolution of speech in children coming to nurseries from varying family environments. It is based on up-to-date knowledge of educative and schooling instruments applied in nurseries and on the requirements concerning the standard of children's communication skills when entering the primary school. The principal objective of the thesis and the research project was to analyze the impact of the environment on speech-related competencies in pre-school children. The thesis consists of two principal parts: The theoretical part, working out and presenting expert sources to describe and explain the fundamental characteristics of pre-school period, mainly emphasizing speech area and factors that may affect it in varying extent and in different manners. The empirical part applied questionnaire method, interview and observation to identify the level of language skills among pre-school children. The research survey was supplemented by practical experience ofpre-school pedagogues in the given area. With regards to the problem area in question, the major benefit might be considered the fact that the results of survey will be published in kindergartens and utilized for further work in speech therapy prevention in children with disadvantaged family background.
Klíčová slova
komunikace, logopedická prevence, mateřská škola, rodina, sociální znevýhodnění, školní zralost
Klíčová slova v angličtině
communication, speech therapy prevention, kindergarten, family, social handicap, school maturity
Rozsah průvodní práce
105 s. (208 351 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývala vlivem logopedické prevence prováděné v mateřských školách na rozvoj řeči dětí přicházejících do předškolních zařízení z různých rodinných prostředí. Vycházela ze současných poznatků o výchovně vzdělávacích prostředcích, jež jsou aplikovány v mateřských školách a z požadavků, které jsou kladeny na úroveň komunikačních schopností dítěte při vstupu do základní školy. Hlavním cílem diplomové práce a výzkumného projektu bylo analyzovat vliv prostředí na řečové kompetence předškolních dětí. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala a objasňovala základní charakteristiky předškolního období, přičemž důraz byl kladem hlavně na oblast řeči a faktory, které ji mohou v různé míře a různými způsoby ovlivňovat. Empirická část zjišťovala za pomoci dotazníkové metody, rozhovoru a pozorování úroveň jazykových schopností mezi předškolními dětmi. Výzkumné šetření bylo doplněno poznatky předškolních pedagogů k dané problematice. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat, že výsledky šetření budou zveřejněny v mateřských školách a využity pro další práci v logopedické prevenci s dětmi ze znevýhodněného rodinného prostředí.
Anotace v angličtině
The present thesis focuses on the impact of speech therapy prevention applied in kindergartens on the evolution of speech in children coming to nurseries from varying family environments. It is based on up-to-date knowledge of educative and schooling instruments applied in nurseries and on the requirements concerning the standard of children's communication skills when entering the primary school. The principal objective of the thesis and the research project was to analyze the impact of the environment on speech-related competencies in pre-school children. The thesis consists of two principal parts: The theoretical part, working out and presenting expert sources to describe and explain the fundamental characteristics of pre-school period, mainly emphasizing speech area and factors that may affect it in varying extent and in different manners. The empirical part applied questionnaire method, interview and observation to identify the level of language skills among pre-school children. The research survey was supplemented by practical experience ofpre-school pedagogues in the given area. With regards to the problem area in question, the major benefit might be considered the fact that the results of survey will be published in kindergartens and utilized for further work in speech therapy prevention in children with disadvantaged family background.
Klíčová slova
komunikace, logopedická prevence, mateřská škola, rodina, sociální znevýhodnění, školní zralost
Klíčová slova v angličtině
communication, speech therapy prevention, kindergarten, family, social handicap, school maturity
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Analyzovat vliv prostředí na řečové kompetence předškolního dítěte.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník, rozhovor.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Analyzovat vliv prostředí na řečové kompetence předškolního dítěte.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník, rozhovor.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, E., MAROTZ, L., 2008. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-421-2.
DVOŘÁK, J., 2001. Logopedický slovník. 2. upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 80-902536-2-8.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
KRAHULCOVÁ, B., 2007. Dyslalie - Patlavost. 1. vyd. Praha: Beakra. ISBN 978-80-903863-0-3.
LECHTA, V., a kol., 2011. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-901-9.
LYNCH, CH., KIDD, J., 2002. Cvičení pro rozvoj řeči: prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-571-7.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, E., MAROTZ, L., 2008. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-421-2.
DVOŘÁK, J., 2001. Logopedický slovník. 2. upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 80-902536-2-8.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
KRAHULCOVÁ, B., 2007. Dyslalie - Patlavost. 1. vyd. Praha: Beakra. ISBN 978-80-903863-0-3.
LECHTA, V., a kol., 2011. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-901-9.
LYNCH, CH., KIDD, J., 2002. Cvičení pro rozvoj řeči: prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-571-7.
Přílohy volně vložené
1 disketa
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.