Diplomová práce je zaměřena na zmapování možnosti využití informačních a komunikačních technologií pro žáky s těžkou narušenou komunikační schopností, integrovaných v běžné základní škole a základní škole praktické.
Stěžejní kapitoly v teoretické části se zabývají vymezením základních pojmů a obecnými informacemi o narušené komunikační schopnosti. V dalších kapitolách je přiblížena problematika vzdělávání těchto žáků a jejich zařazování pomocí integrace do školního prostředí Základní školy. Zvláštní pozornost je věnována možnosti využití moderních technologií v alternativní a augmentativní komunikaci zejména při výuce, motivaci a relaxaci.
Praktická část práce seznamuje s případovými studiemi tří žáků s těžkou narušenou komunikační schopností. U těchto žáků byly sledovány pokroky v oblasti pragmatické roviny řeči (verbální i neverbální), dále pak rozvoj grafomotorických schopností v oblasti psaní a kresby a v neposlední řadě s pokroky při vzdělávání a osvojování si učiva.
Využitím moderních informačních technologií při procesu vzdělávání došlo k pozitivnímu pokroku a rozvoji ve všech sledovaných oblastech.
Cíl práce zmapovat možnosti využití informačních a komunikačních technologií pro žáky s narušenou komunikační schopností, integrovaných v běžné základní škole byl splněn.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on mapping the possibilities of using information and communication technologies for pupils with serious communication disorder integrated into basic and practical schools.
The main chapters of the theoretical part deals with the definition of basic terms and general information about communication disorder. In the following chapters an idea of the education of these pupils and their inclusion through integration into the school environment of basic school is introduced. Special attention is given to the use of modern technologies in alternative and augmentative communication especially in teaching, motivating and relaxing.
The practical part of the thesis introduces study cases of three students with serious communication disorder. Advances in the pragmatic level of speech (verbal and nonverbal), furthermore development of graphomotor skills in writing and drawing and finally also advances in education and learning curriculum were observed with these students
The positive progress and development has been reached in all observed areas by using modern information technologies in the educational proces.
The objective of the thesis to map the possibilities of information and communication technologies for pupils with communication disorder integrated in regular basic school has been achieved.
Pupil with communication disorder, information and communication technologies, integration, alternative a augmentative communication, pragmatic level of speech, grafomotoric skills, cerebral palsy, dysarthria, infantile autism, developmental dysphasia, symptoms, structured teaching
Rozsah průvodní práce
121 s. (239 830 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na zmapování možnosti využití informačních a komunikačních technologií pro žáky s těžkou narušenou komunikační schopností, integrovaných v běžné základní škole a základní škole praktické.
Stěžejní kapitoly v teoretické části se zabývají vymezením základních pojmů a obecnými informacemi o narušené komunikační schopnosti. V dalších kapitolách je přiblížena problematika vzdělávání těchto žáků a jejich zařazování pomocí integrace do školního prostředí Základní školy. Zvláštní pozornost je věnována možnosti využití moderních technologií v alternativní a augmentativní komunikaci zejména při výuce, motivaci a relaxaci.
Praktická část práce seznamuje s případovými studiemi tří žáků s těžkou narušenou komunikační schopností. U těchto žáků byly sledovány pokroky v oblasti pragmatické roviny řeči (verbální i neverbální), dále pak rozvoj grafomotorických schopností v oblasti psaní a kresby a v neposlední řadě s pokroky při vzdělávání a osvojování si učiva.
Využitím moderních informačních technologií při procesu vzdělávání došlo k pozitivnímu pokroku a rozvoji ve všech sledovaných oblastech.
Cíl práce zmapovat možnosti využití informačních a komunikačních technologií pro žáky s narušenou komunikační schopností, integrovaných v běžné základní škole byl splněn.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on mapping the possibilities of using information and communication technologies for pupils with serious communication disorder integrated into basic and practical schools.
The main chapters of the theoretical part deals with the definition of basic terms and general information about communication disorder. In the following chapters an idea of the education of these pupils and their inclusion through integration into the school environment of basic school is introduced. Special attention is given to the use of modern technologies in alternative and augmentative communication especially in teaching, motivating and relaxing.
The practical part of the thesis introduces study cases of three students with serious communication disorder. Advances in the pragmatic level of speech (verbal and nonverbal), furthermore development of graphomotor skills in writing and drawing and finally also advances in education and learning curriculum were observed with these students
The positive progress and development has been reached in all observed areas by using modern information technologies in the educational proces.
The objective of the thesis to map the possibilities of information and communication technologies for pupils with communication disorder integrated in regular basic school has been achieved.
Pupil with communication disorder, information and communication technologies, integration, alternative a augmentative communication, pragmatic level of speech, grafomotoric skills, cerebral palsy, dysarthria, infantile autism, developmental dysphasia, symptoms, structured teaching
Zásady pro vypracování
Cíl: Zmapovat možnosti využití informačních a komunikačních technologií (iPadu) pro žáky s těžkou narušenou komunikační schopností.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Pozorování, rozhovor.
Zásady pro vypracování
Cíl: Zmapovat možnosti využití informačních a komunikačních technologií (iPadu) pro žáky s těžkou narušenou komunikační schopností.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Pozorování, rozhovor.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P., 2011. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3853-6.
GREGOR, L., 2011. iPad. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3336-1.
GRIGÁRKOVÁ, M., 2006. Průvodce výukou dle RVP na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Olomouc: Prodos. ISBN 978-80-7230-169-0.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
LECHTA, V., aj., 2005. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. ISBN 80-7178-961-5.
MANĚNOVÁ, M., et al., 2009. ICT a učitel 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2802-2.
ŠKODA, J., DOULÍK, P., 2011. Psychodidaktika. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3341-8.
ZIKL, P., et al., 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3852-9.
ZORMANOVÁ, L., 2012. Výukové metody v pedagogice. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4100-0.
ZOUNEK, J., ŠEĎOVÁ, K., 2009. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-0-7315-187-4.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P., 2011. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3853-6.
GREGOR, L., 2011. iPad. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3336-1.
GRIGÁRKOVÁ, M., 2006. Průvodce výukou dle RVP na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Olomouc: Prodos. ISBN 978-80-7230-169-0.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
LECHTA, V., aj., 2005. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. ISBN 80-7178-961-5.
MANĚNOVÁ, M., et al., 2009. ICT a učitel 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2802-2.
ŠKODA, J., DOULÍK, P., 2011. Psychodidaktika. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3341-8.
ZIKL, P., et al., 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3852-9.
ZORMANOVÁ, L., 2012. Výukové metody v pedagogice. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4100-0.
ZOUNEK, J., ŠEĎOVÁ, K., 2009. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-0-7315-187-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.