Diplomová práce s názvem Integrované slovní úlohy (dále ISÚ) na 1. stupni
základní školy je zaměřena na postoje žáků k řešení slovních úloh. Práce má tři
základní části, teoretickou, praktickou a výzkumnou.
V teoretické části jsou na základě prostudované odborné literatury popsána
specifika žáka mladšího školního věku. Dále jsou zde vymezeny pojmy slovní úlohy
a integrované slovní úlohy. V teoretické části je také zmíněno zařazení slovních úloh
do vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace jako součást Rámcového
vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Praktická část zahrnuje soubor pracovních listů s integrovanými slovními úlohami
a jejich řešení. ISÚ mají tři části ? jazykovou, přírodovědnou a matematickou a jsou
propojeny vždy jedním tématem. Také se v této části seznamujeme s průběhem pěti
vyučovacích hodin, při kterých žáci pátého ročníku řešili ISÚ v hodinách
matematiky.
Třetí část, výzkumná, je zaměřena na vyhodnocení vstupního a výstupního
didaktického testu. Vstupní test byl zadán první vyučovací hodinu, kdy se žáci
setkali s ISÚ poprvé a řešili je samostatně. Poslední vyučovací hodinu byl žákům
předložen výstupní test. Úlohy, které byly sestaveny obdobně jako ve vstupním
testu, žáci řešili opět samostatně. Oba testy byly vyhodnoceny i v jednotlivých
částech.
V závěru se dočteme, jak se dají využít ISÚ ve školní praxi. Také se zamýšlíme nad
tím, zda je nutné, aby žáci používali pracovní sešity připravené k učebnicím
matematiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis titled Integrated word tasks for the primary school is
focussed on pupils' attitudes to word task solving. The thesis has three basic parts: a
theoretical, a practical and a research one.
The theoretical part describes - based on a thorough study of scientific literature - the
specifics of primary school children. Furthermore, the terms word tasks and
integrated word tasks are defined. The theoretical part also deals with the
implementation of word tasks (word problems) into education in mathematics and
with their application as a part of the Framework Educational Programme for Basic
Education.
The practical part includes a set of worksheets with integrated word tasks and
their solutions. The integrated word tasks have three parts: a language, a naturalscientific
and a mathematical one which are always inter-connected by single one
theme. Furthermore, this section describes the course of five math lessons in which
pupils of the fifth class have solved the integrated word tasks.
The third part, the research one, is focused on the evaluation of the didactical
input and output tests. The input test was applied in course of the first lesson in
which the pupils met the integrated word tasks for the first time and have to solve
them independently. In course of the last lesson the children should master the
output test. Here the pupils had to solve ? independently once more - the tasks
designed similarly to the input ones. Both tests were evaluated individually.
The conclusion articulates how the integrated word tasks can be used in a school
practice. Furthermore, it is discussed whether the pupils should or should not use the
worksheets accompanied to the math textbooks.
Klíčová slova
slovní úlohy na 1. stupni ZŠ, integrované slovní úlohy na 1. stupni ZŠ, žák
mladšího školního období, mezipředmětové vztahy, didaktický test
Klíčová slova v angličtině
Word tasks /word problems for the primary school, integrated word tasks for the
primary school, pupils of primary school age, cross-subject relations, didactic test
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Integrované slovní úlohy (dále ISÚ) na 1. stupni
základní školy je zaměřena na postoje žáků k řešení slovních úloh. Práce má tři
základní části, teoretickou, praktickou a výzkumnou.
V teoretické části jsou na základě prostudované odborné literatury popsána
specifika žáka mladšího školního věku. Dále jsou zde vymezeny pojmy slovní úlohy
a integrované slovní úlohy. V teoretické části je také zmíněno zařazení slovních úloh
do vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace jako součást Rámcového
vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Praktická část zahrnuje soubor pracovních listů s integrovanými slovními úlohami
a jejich řešení. ISÚ mají tři části ? jazykovou, přírodovědnou a matematickou a jsou
propojeny vždy jedním tématem. Také se v této části seznamujeme s průběhem pěti
vyučovacích hodin, při kterých žáci pátého ročníku řešili ISÚ v hodinách
matematiky.
Třetí část, výzkumná, je zaměřena na vyhodnocení vstupního a výstupního
didaktického testu. Vstupní test byl zadán první vyučovací hodinu, kdy se žáci
setkali s ISÚ poprvé a řešili je samostatně. Poslední vyučovací hodinu byl žákům
předložen výstupní test. Úlohy, které byly sestaveny obdobně jako ve vstupním
testu, žáci řešili opět samostatně. Oba testy byly vyhodnoceny i v jednotlivých
částech.
V závěru se dočteme, jak se dají využít ISÚ ve školní praxi. Také se zamýšlíme nad
tím, zda je nutné, aby žáci používali pracovní sešity připravené k učebnicím
matematiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis titled Integrated word tasks for the primary school is
focussed on pupils' attitudes to word task solving. The thesis has three basic parts: a
theoretical, a practical and a research one.
The theoretical part describes - based on a thorough study of scientific literature - the
specifics of primary school children. Furthermore, the terms word tasks and
integrated word tasks are defined. The theoretical part also deals with the
implementation of word tasks (word problems) into education in mathematics and
with their application as a part of the Framework Educational Programme for Basic
Education.
The practical part includes a set of worksheets with integrated word tasks and
their solutions. The integrated word tasks have three parts: a language, a naturalscientific
and a mathematical one which are always inter-connected by single one
theme. Furthermore, this section describes the course of five math lessons in which
pupils of the fifth class have solved the integrated word tasks.
The third part, the research one, is focused on the evaluation of the didactical
input and output tests. The input test was applied in course of the first lesson in
which the pupils met the integrated word tasks for the first time and have to solve
them independently. In course of the last lesson the children should master the
output test. Here the pupils had to solve ? independently once more - the tasks
designed similarly to the input ones. Both tests were evaluated individually.
The conclusion articulates how the integrated word tasks can be used in a school
practice. Furthermore, it is discussed whether the pupils should or should not use the
worksheets accompanied to the math textbooks.
Klíčová slova
slovní úlohy na 1. stupni ZŠ, integrované slovní úlohy na 1. stupni ZŠ, žák
mladšího školního období, mezipředmětové vztahy, didaktický test
Klíčová slova v angličtině
Word tasks /word problems for the primary school, integrated word tasks for the
primary school, pupils of primary school age, cross-subject relations, didactic test
Zásady pro vypracování
Na základě prostudování literatury vytvořit pracovní listy pro matematické řešení slovních úloh i pro řešení integrovaných slovních úloh žáky 1. stupně základní školy a porovnat úspěšnost řešení.
Ověřit účinnost integrovaných slovních úloh na vztah žáků k matematice a na úspěšnost žáků při řešení úloh.
Zásady pro vypracování
Na základě prostudování literatury vytvořit pracovní listy pro matematické řešení slovních úloh i pro řešení integrovaných slovních úloh žáky 1. stupně základní školy a porovnat úspěšnost řešení.
Ověřit účinnost integrovaných slovních úloh na vztah žáků k matematice a na úspěšnost žáků při řešení úloh.
Seznam doporučené literatury
NOVOTNÁ, J. Analýza řešení slovních úloh. Praha: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta 2000. 126 s. ISBN 80-7290-011-0.
RAKOUŠOVÁ, A. Integrace obsahu vyučování. Integrované slovní úlohy napříč předměty. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2529-1
RAKOUŠOVÁ, A. Integrované slovní úlohy pro primární školu. Práce učitele se vzdělávacím obsahem. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-429-2
Sbírky úloh z matematiky pro ZŠ
Langmeier, J.Krejčíková, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada. 2006. ISBN 80-247-1284-9
Seznam doporučené literatury
NOVOTNÁ, J. Analýza řešení slovních úloh. Praha: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta 2000. 126 s. ISBN 80-7290-011-0.
RAKOUŠOVÁ, A. Integrace obsahu vyučování. Integrované slovní úlohy napříč předměty. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2529-1
RAKOUŠOVÁ, A. Integrované slovní úlohy pro primární školu. Práce učitele se vzdělávacím obsahem. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-429-2
Sbírky úloh z matematiky pro ZŠ
Langmeier, J.Krejčíková, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada. 2006. ISBN 80-247-1284-9