Bakalářská práce popisuje symbol jako jev prolínající se celým spektrem projevů lidské kultury. Na tento fenomén nahlíží z kulturně-antropologické perspektivy. Problematiku symbolu analyzuje v kontextu současné západní civilizace. Práce se zabývá historií symbolů. Dále předkládá významy symbolických figur. Práce vyhodnocuje obecné výklady konkrétních barev, tvarů, čísel a písma. Stejně vykládá i zvířecí a rostlinnou symboliku. Nalezené archetypální významy porovnává se současnou interpretací symbolů. Tuto metodu využívá hlavně pro analýzu vybraných světových logotypů. Práce komparuje význam loga pro obchodní společnosti a význam pro spotřebitele. Tím navazuje na polemiku o soudobém efektu komerčních značek. Text se věnuje firemnímu logu jako vyústění historického vývoje symbolu. Interpretované závěry vycházejí z analýzy uvedené odborné literatury.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis describes the symbol as a phenomenon pervading the entire spectrum of manifestations of human culture. Thesis looks at this phenomenon from cultural-anthropological perspective. Thesis analyzes the symbol in the context of contemporary western civilization. The bachelor thesis deals with the history of symbols and presents
the meanings of symbolic figures. Thesis evaluates the general interpretation of specific colours, shapes, numbers and writing. Thesis also interprets animal and plant symbolism. Thesis compares the archetypal meanings with current interpretations of symbols. This method is mainly used for analysis of the selected world logotypes. Thesis compares
the importance of logo for companies and consumers. Thesis follows the contemporary controversy about the effect of commercial brands in this way. The text deals with company logo as an outcome of the historical process of the symbol. The described findings are based on the analysis of specialized literature.
Klíčová slova
symbol, symbolika, znak, význam barev, význam tvarů, význam čísel, logo, logotyp, komerční značka
Bakalářská práce popisuje symbol jako jev prolínající se celým spektrem projevů lidské kultury. Na tento fenomén nahlíží z kulturně-antropologické perspektivy. Problematiku symbolu analyzuje v kontextu současné západní civilizace. Práce se zabývá historií symbolů. Dále předkládá významy symbolických figur. Práce vyhodnocuje obecné výklady konkrétních barev, tvarů, čísel a písma. Stejně vykládá i zvířecí a rostlinnou symboliku. Nalezené archetypální významy porovnává se současnou interpretací symbolů. Tuto metodu využívá hlavně pro analýzu vybraných světových logotypů. Práce komparuje význam loga pro obchodní společnosti a význam pro spotřebitele. Tím navazuje na polemiku o soudobém efektu komerčních značek. Text se věnuje firemnímu logu jako vyústění historického vývoje symbolu. Interpretované závěry vycházejí z analýzy uvedené odborné literatury.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis describes the symbol as a phenomenon pervading the entire spectrum of manifestations of human culture. Thesis looks at this phenomenon from cultural-anthropological perspective. Thesis analyzes the symbol in the context of contemporary western civilization. The bachelor thesis deals with the history of symbols and presents
the meanings of symbolic figures. Thesis evaluates the general interpretation of specific colours, shapes, numbers and writing. Thesis also interprets animal and plant symbolism. Thesis compares the archetypal meanings with current interpretations of symbols. This method is mainly used for analysis of the selected world logotypes. Thesis compares
the importance of logo for companies and consumers. Thesis follows the contemporary controversy about the effect of commercial brands in this way. The text deals with company logo as an outcome of the historical process of the symbol. The described findings are based on the analysis of specialized literature.
Klíčová slova
symbol, symbolika, znak, význam barev, význam tvarů, význam čísel, logo, logotyp, komerční značka
Cílem práce je popsat a analyzovat fenomén symbolu z kulturně antropologické perspektivy v kontextu současné západní civilizace. Práce se zaměří na hledání souvislostí a návazností v současnosti užívaných symbolů na jejich tradiční a archetypální významy. Z tohoto úhlu pohledu bude analyzovat především známá firemní loga a komerční značky.
Metodami práce jsou studium a analýza odborné literatury, komparace poznatků a interpretace závěrů. Student se bude v průběhu příprav a vypracovávání řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat a analyzovat fenomén symbolu z kulturně antropologické perspektivy v kontextu současné západní civilizace. Práce se zaměří na hledání souvislostí a návazností v současnosti užívaných symbolů na jejich tradiční a archetypální významy. Z tohoto úhlu pohledu bude analyzovat především známá firemní loga a komerční značky.
Metodami práce jsou studium a analýza odborné literatury, komparace poznatků a interpretace závěrů. Student se bude v průběhu příprav a vypracovávání řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
ALLEAU, René. O povaze symbolů: úvod do obecné symboliky. 1. vyd. Praha: Malvern, 2008, 79 s. ISBN 978-808-6702-346.
DUPONT, Luc. 1001 reklamních tipů. Praha: Pragma, 2009, 311 s. ISBN 978-80-7349-195-6.
FROTSCHER, Sven. 5000 znaků a symbolů světa. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 259 s. ISBN 978-80-247-2230-6.
HEALEY, Matthew. Design loga: analýza úspěchu 300 mezinárodních značek. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011, 240 s. ISBN 978-80-251-3608-9.
KENNER, T. A. Symboly a jejich skrytý význam. 1. vyd. Praha: Meratafora, 2007, 160 s. ISBN 978-80-7359-079-6.
KLEIN, Naomi. Bez loga. 1. vyd. Praha: Argo, 2005, 510 s. ISBN 80-720-3671-8.
Seznam doporučené literatury
ALLEAU, René. O povaze symbolů: úvod do obecné symboliky. 1. vyd. Praha: Malvern, 2008, 79 s. ISBN 978-808-6702-346.
DUPONT, Luc. 1001 reklamních tipů. Praha: Pragma, 2009, 311 s. ISBN 978-80-7349-195-6.
FROTSCHER, Sven. 5000 znaků a symbolů světa. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 259 s. ISBN 978-80-247-2230-6.
HEALEY, Matthew. Design loga: analýza úspěchu 300 mezinárodních značek. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011, 240 s. ISBN 978-80-251-3608-9.
KENNER, T. A. Symboly a jejich skrytý význam. 1. vyd. Praha: Meratafora, 2007, 160 s. ISBN 978-80-7359-079-6.
KLEIN, Naomi. Bez loga. 1. vyd. Praha: Argo, 2005, 510 s. ISBN 80-720-3671-8.