Diplomová práce se zabývá terénní výukou v zeměpise a jejími možnostmi v rámci českého zeměpisného vzdělávání, zejména pak na 2. stupni základních škol. Úvodní kapitoly jsou věnovány teoretickým východiskům výuky v terénu, jejím podobám, principům, cílům, plánování, přednostem a limitům. V další části jsou představeny výsledky dotazníkového šetření provedeného mezi učiteli zeměpisu základních škol Libereckého kraje. Stěžejní kapitolu tvoří výzkum s cílem komplexního srovnání výuky v terénu s výukou ve třídě, které byly naplánovány a provedeny na Základní škole v Železném Brodě, Školní 700. Nechybí také základní geografická charakteristika přilehlé oblasti, na základě které lze uvažovat o možnostech využití terénní výuky. Hlavním cílem diplomové práce je propojit teoretické předpoklady s výsledky průzkumu mezi učiteli a srovnáním výuky zeměpisu v terénu s výukou ve třídě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with fieldwork in geography teaching and its potential in terms of Czech geographical education, and more specifically, lower secondary schools. The opening sections are devoted to the theoretical background of fieldwork, including its forms, principles, goals, planning, strong and weak points. The next part introduces the results of a questionnaire survey conducted among geography teachers in schools of Liberec region. The essential chapter is based on the research focusing on the complex comparison of fieldwork and standard classroom teaching, which were both designed and executed in the primary school in Železný Brod, Školní 700. There is also a basic geographical characterisation of the surrounding area, which can be used to consider fieldwork opportunities. The main goal of the thesis is to connect the theory with the results of the survey and the comparison of fieldwork with classroom teaching.
fieldwork, teaching methods, organizational forms of teaching, geographical education, geography teaching, Framework Education Programme
Rozsah průvodní práce
108 s. (140 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá terénní výukou v zeměpise a jejími možnostmi v rámci českého zeměpisného vzdělávání, zejména pak na 2. stupni základních škol. Úvodní kapitoly jsou věnovány teoretickým východiskům výuky v terénu, jejím podobám, principům, cílům, plánování, přednostem a limitům. V další části jsou představeny výsledky dotazníkového šetření provedeného mezi učiteli zeměpisu základních škol Libereckého kraje. Stěžejní kapitolu tvoří výzkum s cílem komplexního srovnání výuky v terénu s výukou ve třídě, které byly naplánovány a provedeny na Základní škole v Železném Brodě, Školní 700. Nechybí také základní geografická charakteristika přilehlé oblasti, na základě které lze uvažovat o možnostech využití terénní výuky. Hlavním cílem diplomové práce je propojit teoretické předpoklady s výsledky průzkumu mezi učiteli a srovnáním výuky zeměpisu v terénu s výukou ve třídě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with fieldwork in geography teaching and its potential in terms of Czech geographical education, and more specifically, lower secondary schools. The opening sections are devoted to the theoretical background of fieldwork, including its forms, principles, goals, planning, strong and weak points. The next part introduces the results of a questionnaire survey conducted among geography teachers in schools of Liberec region. The essential chapter is based on the research focusing on the complex comparison of fieldwork and standard classroom teaching, which were both designed and executed in the primary school in Železný Brod, Školní 700. There is also a basic geographical characterisation of the surrounding area, which can be used to consider fieldwork opportunities. The main goal of the thesis is to connect the theory with the results of the survey and the comparison of fieldwork with classroom teaching.
fieldwork, teaching methods, organizational forms of teaching, geographical education, geography teaching, Framework Education Programme
Zásady pro vypracování
1. Přehled současného stavu
2. Formulace řešeného problému
3. Vymezení cílů práce
4. Metodický přístupu k řešení
5. Analýza a interpretace získaných údajů
6. Výběr optimální varianty
Zásady pro vypracování
1. Přehled současného stavu
2. Formulace řešeného problému
3. Vymezení cílů práce
4. Metodický přístupu k řešení
5. Analýza a interpretace získaných údajů
6. Výběr optimální varianty
Seznam doporučené literatury
GERSMEHL, Philip. Teaching geography. New York: Guilford Press, c2005, ix, 278 p. ISBN 15-938-5155-3.
KENT, W. Reflective practice in geography teaching. London: Paul Chapman, 2000, 306 p. ISBN 07-619-6982-9.
KŰHNLOVÁ, H.: Reflexe světových trendů v pojetí a obsahu perspektivního geografického vzdělávání v ČR. Geografie-Sborník ČGS, 108, č. 3, 1997, s. 161-174.
LAMBERT, David a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. New York: Routledge, 2000, xxiii, 479 p. Learning to teach subjects in the secondary school series. ISBN 04-151-5676-9.
ROBERTS, Magaret. Learning trough enquiry: making sense of the key stage 3 classroom. 1. publ. 2003, 2. impr. Sheffield: Geographical Association. ISBN 978-184-3770-954.
Geography for life: National geography standards 1994. Washington, D.C.: National Geographic Research, c1994, 272 p. ISBN 07-922-2775-1.
VÚP. 2007. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2007.
Seznam doporučené literatury
GERSMEHL, Philip. Teaching geography. New York: Guilford Press, c2005, ix, 278 p. ISBN 15-938-5155-3.
KENT, W. Reflective practice in geography teaching. London: Paul Chapman, 2000, 306 p. ISBN 07-619-6982-9.
KŰHNLOVÁ, H.: Reflexe světových trendů v pojetí a obsahu perspektivního geografického vzdělávání v ČR. Geografie-Sborník ČGS, 108, č. 3, 1997, s. 161-174.
LAMBERT, David a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. New York: Routledge, 2000, xxiii, 479 p. Learning to teach subjects in the secondary school series. ISBN 04-151-5676-9.
ROBERTS, Magaret. Learning trough enquiry: making sense of the key stage 3 classroom. 1. publ. 2003, 2. impr. Sheffield: Geographical Association. ISBN 978-184-3770-954.
Geography for life: National geography standards 1994. Washington, D.C.: National Geographic Research, c1994, 272 p. ISBN 07-922-2775-1.
VÚP. 2007. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2007.