Diplomová práce Literatura jako prostředek multikulturní výchovy na ZŠ vytváří komplexní výukový materiál podporující zařazení průřezového tématu Multikulturní výchova do hodin literatury především na 2. stupni základní školy. Bylo vybráno čtrnáct literárních ukázek, jež tvoří základ pro pracovní listy multikulturní čítanky. Texty jsou opatřeny obrazovým materiálem, doplňujícími informacemi a otázkami, které směřují žáky k adekvátní recepci literárního díla. K čítance přikládáme metodické pokyny, kde učitel nalezne zdroje a konkrétní náměty pro vedení didaktické interpretace textů. Metodická podpora svým obsahem odpovídá současným výchovně-vzdělávacím požadavkům formulovaným v systému kurikulárních dokumentů České republiky. Tvorba učebního materiálu probíhala v letech 2013-2014.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Literature as an instrument of multicultural education at lower-secondary school produces teaching materials for integrating the cross-curriculum theme of Multicultural education into literary lessons primarily at lower-secondary school. The multicultural school reader is constructed of worksheets created around fourteen extracts from literature. The texts are accompanied by visual aids, additional information and tasks for students in order to develop reading comprehension of literature. We also provide teaching guidelines including sources of the materials and suggestions of didactic interpretation of the texts. The teaching guidelines satisfy the requirements stated in curriculum documents of the Czech Republic. Teaching materials were created in 2013-2014.
didactic interpretation, curriculum documents, multicultural school reader, multicultural education, reading comprehension of literature, teaching guideline, teaching materials
Rozsah průvodní práce
146 s. (201 051 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Literatura jako prostředek multikulturní výchovy na ZŠ vytváří komplexní výukový materiál podporující zařazení průřezového tématu Multikulturní výchova do hodin literatury především na 2. stupni základní školy. Bylo vybráno čtrnáct literárních ukázek, jež tvoří základ pro pracovní listy multikulturní čítanky. Texty jsou opatřeny obrazovým materiálem, doplňujícími informacemi a otázkami, které směřují žáky k adekvátní recepci literárního díla. K čítance přikládáme metodické pokyny, kde učitel nalezne zdroje a konkrétní náměty pro vedení didaktické interpretace textů. Metodická podpora svým obsahem odpovídá současným výchovně-vzdělávacím požadavkům formulovaným v systému kurikulárních dokumentů České republiky. Tvorba učebního materiálu probíhala v letech 2013-2014.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Literature as an instrument of multicultural education at lower-secondary school produces teaching materials for integrating the cross-curriculum theme of Multicultural education into literary lessons primarily at lower-secondary school. The multicultural school reader is constructed of worksheets created around fourteen extracts from literature. The texts are accompanied by visual aids, additional information and tasks for students in order to develop reading comprehension of literature. We also provide teaching guidelines including sources of the materials and suggestions of didactic interpretation of the texts. The teaching guidelines satisfy the requirements stated in curriculum documents of the Czech Republic. Teaching materials were created in 2013-2014.
didactic interpretation, curriculum documents, multicultural school reader, multicultural education, reading comprehension of literature, teaching guideline, teaching materials
Zásady pro vypracování
Cíl: vytvoření antologie textů pro vybraný ročník ZŠ včetně pracovních listů pro žáky a metodických pokynů pro učitele s ohledem na požadavky RVP
Požadavky: studium a interpretace primární a sekundární literatury; analýza učebnic pro vybraný ročník ZŠ; tvorba vlastních výukových materiálů pro multikulturní výchovu s ohledem na požadavky RVP; evaluace vytvořených materiálů
Metody: studium odborné literatury; analýza; komparace; syntéza
Zásady pro vypracování
Cíl: vytvoření antologie textů pro vybraný ročník ZŠ včetně pracovních listů pro žáky a metodických pokynů pro učitele s ohledem na požadavky RVP
Požadavky: studium a interpretace primární a sekundární literatury; analýza učebnic pro vybraný ročník ZŠ; tvorba vlastních výukových materiálů pro multikulturní výchovu s ohledem na požadavky RVP; evaluace vytvořených materiálů
Metody: studium odborné literatury; analýza; komparace; syntéza
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, K., MRÁZKOVÁ, E. Každý je důležitý - vzájemně se poznávejme! : (metodické náměty pro multikulturní výchovu). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-052-5.
CÍLKOVÁ, E., SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.
KUSÁ, J. Pedagogická reflexe multikulturní výchovy při práci s literárními texty na 2. stupni základních škol. Olomouc, 2012. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2007.
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu: multikulturní výchova v praxi. 2. aktual. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, K., MRÁZKOVÁ, E. Každý je důležitý - vzájemně se poznávejme! : (metodické náměty pro multikulturní výchovu). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-052-5.
CÍLKOVÁ, E., SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.
KUSÁ, J. Pedagogická reflexe multikulturní výchovy při práci s literárními texty na 2. stupni základních škol. Olomouc, 2012. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2007.
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu: multikulturní výchova v praxi. 2. aktual. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.