Diplomová práce Využití obrazového materiálu ve výuce češtiny jako cizího jazyka se zabývá komplexní analýzou obrazových prostředků ve vybraných učebnicích češtiny pro cizojazyčné mluvčí. Na základě praktických zkušeností a stanovených kritérií byly vybrány čtyři učebnice, u nichž jsou zkoumány obrazové prostředky z hlediska jejich formy a funkce vzhledem k dospělému žákovi. Učebnice jsou měřeny i z hlediska jejich didaktické vybavenosti netextovými složkami. Součástí práce jsou pracovní listy založené na využití obrazových prvků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Aplication of Visual Material in Teaching Czech as a Foreign Language deals with the complex analysis of visual materials in selected textbooks of Czech as a foreign language. Four textbooks were chosen based on our personal experience and other formal criteria. These textbooks are analysed from the point of their visual components. The structure and the functions directing to adult learners are the most important parts of our research. Didactic facilities of the selected textbooks are studied as well. The last section of this diploma thesis contains a set of worksheets.
Klíčová slova
čeština jako jazyk cizí, dospělý žák cizinec, funkce obrazu, metodický pokyn, názornost, obrazové prostředky, učebnice češtiny pro cizince, výukový materiál, výzkum
Klíčová slova v angličtině
czech as a foreign language, foreign adult learner, function of visual aid, teaching guideline, teaching material, textbook of czech for foreigners, research, visual aids
Rozsah průvodní práce
110 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Využití obrazového materiálu ve výuce češtiny jako cizího jazyka se zabývá komplexní analýzou obrazových prostředků ve vybraných učebnicích češtiny pro cizojazyčné mluvčí. Na základě praktických zkušeností a stanovených kritérií byly vybrány čtyři učebnice, u nichž jsou zkoumány obrazové prostředky z hlediska jejich formy a funkce vzhledem k dospělému žákovi. Učebnice jsou měřeny i z hlediska jejich didaktické vybavenosti netextovými složkami. Součástí práce jsou pracovní listy založené na využití obrazových prvků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Aplication of Visual Material in Teaching Czech as a Foreign Language deals with the complex analysis of visual materials in selected textbooks of Czech as a foreign language. Four textbooks were chosen based on our personal experience and other formal criteria. These textbooks are analysed from the point of their visual components. The structure and the functions directing to adult learners are the most important parts of our research. Didactic facilities of the selected textbooks are studied as well. The last section of this diploma thesis contains a set of worksheets.
Klíčová slova
čeština jako jazyk cizí, dospělý žák cizinec, funkce obrazu, metodický pokyn, názornost, obrazové prostředky, učebnice češtiny pro cizince, výukový materiál, výzkum
Klíčová slova v angličtině
czech as a foreign language, foreign adult learner, function of visual aid, teaching guideline, teaching material, textbook of czech for foreigners, research, visual aids
Zásady pro vypracování
Prostudování anglické a české literatury k tématu.
Zpracování teoretických podkladů.
Formulace hypotéz práce.
Vypracování pracovních listů reflektujících možnosti využití různých typů vizuálních materiálů a metodických komentářů k práci s nimi podle metodických principů RVP. Evaluace práce s pracovními listy ve výuce.
Příprava tezí DP k obhajobě v podobě powerpointové prezentace.
Pravidelné konzultace prezenční i elektronickou formou.
Zásady pro vypracování
Prostudování anglické a české literatury k tématu.
Zpracování teoretických podkladů.
Formulace hypotéz práce.
Vypracování pracovních listů reflektujících možnosti využití různých typů vizuálních materiálů a metodických komentářů k práci s nimi podle metodických principů RVP. Evaluace práce s pracovními listy ve výuce.
Příprava tezí DP k obhajobě v podobě powerpointové prezentace.
Pravidelné konzultace prezenční i elektronickou formou.
Seznam doporučené literatury
DOUBRAVOVÁ, Jana. Sémiotika v teorii a praxi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-566-0.
HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. ISBN 14-279-88.
HILL, David A. Visual Impact: Creative language learning through pictures. Essex: Longman Group UK Limited, 1990. ISBN 0-582-03765-4.
CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1213-3.
JANÍKOVÁ, Věra. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
RICHARDS, Jack C., RODGERS, Theodore S. Approaches and methods in language teaching: a description and analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-31255-8.
ŠKODOVÁ, Svatava. Specifika ilustrací v materiálech pro výuku češtiny jako cizího jazyka. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2008-2009. Praha: Akropolis, 2009, s. 69-73.
Seznam doporučené literatury
DOUBRAVOVÁ, Jana. Sémiotika v teorii a praxi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-566-0.
HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. ISBN 14-279-88.
HILL, David A. Visual Impact: Creative language learning through pictures. Essex: Longman Group UK Limited, 1990. ISBN 0-582-03765-4.
CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1213-3.
JANÍKOVÁ, Věra. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
RICHARDS, Jack C., RODGERS, Theodore S. Approaches and methods in language teaching: a description and analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-31255-8.
ŠKODOVÁ, Svatava. Specifika ilustrací v materiálech pro výuku češtiny jako cizího jazyka. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2008-2009. Praha: Akropolis, 2009, s. 69-73.