Bakalářská práce se zabývá metodou tvorby komunitního atlasu s využitím geografických informačních systémů na příkladu žáků 7. třídy Základní školy v Sadské. V práci jsou navrženy a popsány metody komunitního mapování pro podporu geografického vzdělávání s cílem aplikace metodiky v hodinách zeměpisných praktik. Práce dále poskytuje pracovní listy pro žáky a metodiku pro učitele pro plánování vlastního geografického projektu s využitím geografických informačních systémů ve výuce.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the methods of creating a community atlas by using geographic information systems on the example of the lower-secondary school students from Sadská. In the thesis there are suggested and described methods of community mapping for help to evolve geographic education and apply these methods in geography lessons. Further, the thesis provides worksheets for students and a methodical sheet for teachers in order to plan their own project by using geographic information systems in the classroom.
community atlas, community, community mapping, GIS in education, Sadská, spatial thinking
Rozsah průvodní práce
76 s. (117 591 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá metodou tvorby komunitního atlasu s využitím geografických informačních systémů na příkladu žáků 7. třídy Základní školy v Sadské. V práci jsou navrženy a popsány metody komunitního mapování pro podporu geografického vzdělávání s cílem aplikace metodiky v hodinách zeměpisných praktik. Práce dále poskytuje pracovní listy pro žáky a metodiku pro učitele pro plánování vlastního geografického projektu s využitím geografických informačních systémů ve výuce.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the methods of creating a community atlas by using geographic information systems on the example of the lower-secondary school students from Sadská. In the thesis there are suggested and described methods of community mapping for help to evolve geographic education and apply these methods in geography lessons. Further, the thesis provides worksheets for students and a methodical sheet for teachers in order to plan their own project by using geographic information systems in the classroom.
community atlas, community, community mapping, GIS in education, Sadská, spatial thinking
Zásady pro vypracování
Cíle:
1. popsat metody komunitního mapování a jejich využití ve školním prostředí
2. navrhnout metodu tvorby komunitního atlasu na příkladu základní školy
Požadavky:
1. navrhnout a ověřit konkrétní metodiku komunitního atlasu
2. prakticky ověřit metodiku a ve spolupráci s žáky vytvořit příklad komunitního atlasu školy
Metody:
metody komunitního mapování
tvorba datového modelu v GIS
terénní mapování
metody tematické kartografie
metody GIS
rešerše
Zásady pro vypracování
Cíle:
1. popsat metody komunitního mapování a jejich využití ve školním prostředí
2. navrhnout metodu tvorby komunitního atlasu na příkladu základní školy
Požadavky:
1. navrhnout a ověřit konkrétní metodiku komunitního atlasu
2. prakticky ověřit metodiku a ve spolupráci s žáky vytvořit příklad komunitního atlasu školy
Metody:
metody komunitního mapování
tvorba datového modelu v GIS
terénní mapování
metody tematické kartografie
metody GIS
rešerše
Seznam doporučené literatury
DODGE, M. - KITCHIN, R. - PERKINS, CH., 2011: The Map Reader: Theories of Mapping Practice and Cartographic Representation. West Sussex: John Wiley & Sons. ISBN 978-0-470-98007-1.
NATIONAL RESEARCH COUNCIL., 2006: Learning to Think Spatially: GIS as a Support System in the K-12 Curriculum. Washington, D.C.: National Academies Press. ISBN 03-095-3191-8.
ENGLISH, K. Z. - FEASTER, L. S., 2003: Community Geography: GIS in Action. Redlands, Calif.: ESRI Press. ISBN 15-894-8023-6.
MALONE, L. - PALMER, A. M. - VOIGT, Ch. L., 2003: Community Geography: GIS in Action: Teacher's Guide. Redlands, Calif.: ESRI Press. ISBN 15-894-8051-1.
Seznam doporučené literatury
DODGE, M. - KITCHIN, R. - PERKINS, CH., 2011: The Map Reader: Theories of Mapping Practice and Cartographic Representation. West Sussex: John Wiley & Sons. ISBN 978-0-470-98007-1.
NATIONAL RESEARCH COUNCIL., 2006: Learning to Think Spatially: GIS as a Support System in the K-12 Curriculum. Washington, D.C.: National Academies Press. ISBN 03-095-3191-8.
ENGLISH, K. Z. - FEASTER, L. S., 2003: Community Geography: GIS in Action. Redlands, Calif.: ESRI Press. ISBN 15-894-8023-6.
MALONE, L. - PALMER, A. M. - VOIGT, Ch. L., 2003: Community Geography: GIS in Action: Teacher's Guide. Redlands, Calif.: ESRI Press. ISBN 15-894-8051-1.