Tato práce se věnuje tvorbě a realizaci programu, který pomocí taneční výchovy a pohybových aktivit podporuje růst sociálního a osobnostního rozvoje. Mojí prvotní inspirací byl rámcový vzdělávací program pro Základní umělecké školy. Další inspirací by-la kniha Evy Blažíčkové"Metodika a didaktika taneční výchovy" a pracovního týmu Richarda Jedličky"Teorie výchovy tradice, současnost, perspektivy"a monografii "Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii", kterou uspořádali Martina Komzáková a Jan Slavík. Cílem předkládané práce bylo vytvořit program pro děti ve věku 10 13 let, který bude podporovat osobnostní a sociální růst žáků. Tanec po-jímám jako tvůrčí uměleckou činnost, jejímž prostřednictvím je možné podpořit sebe-poznání i zkultivovat mezilidské vztahy. Jako absolventka taneční konzervatoře vycházím z přesvědčení, že výrazový tanec je expresivní forma uměleckého pohybu, která tančícím poskytuje možnost neverbálně vyjádřit intrapsychické obsahy. Při realizaci programu byly použity hudebniny a specifické pomůcky, které dětem pomáhaly lépe pochopit základy pohybových technik a propojení tance s hudbou. Mým cílem bylo navést žáky k tomu, aby si z hodin odnesli nějaké poznání, které je pro ně osobně důležité. Každá osobnost je individualita sama o sobě, proto byl kladen důraz na osobní prožitek. V metodické části bakalářské práce je zdůvodnění vybraných metod, které byly užity v tanečních hodinách. V příloze jsou přípravné listy. Na přípravných listech lze najít údaje jako: data konání lekcí, počty účastníků, témata daných lekcí, pomůcky, výběr užitých hudebních titulů, cíle jednotlivých lekcí, popis a reflexe. Dalším bodem metodologické části je vysvětlení tanečních technik. Představíme si Limon techniku, Duncan techniku a Graham techniku. Jsou těmi nejzákladnějšími a nejznámějšími, které se spojují s výrazovým tancem. Techniky jsem si osvojovala při svém studiu na taneční konzervatoři. Po ukončení konzervatoře jsem nastoupila jako lektorka v taneční škole, kde uplatňuji získané poznatky a techniky při práci s dospívajícími. Program jsem realizovala od září 2013 do března 2014. Skládal se z 23 lekcí, které trvaly 90 minut. V závěru práce je zhodnocení prezentovaného programu a doporučení pro další pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This thesis is dedicated to formation and realisation of program which using dance les-sons and moving activities supports growing in society and personality. My first inspi-ration was eduational program for Basic art schools. Another inspiration was book written by Eva Blažíčková "Metodika a didaktika taneční výchovy" a work team of Richard Jedlička "Teorie výchovy tradice, současnost, perspektivy" and monograph "Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii" , which was held by Martina Komzáková and Jan Slavík. The main objectivewas to made program for children between 10 to 13 years , which will suport personal and social growing of students. I conceive dance like creative art, through wich is posible to promote self-knowledge and cultivate relationships.Expressive dance is expressive form of artistic movement, which dancers provides posibility to nonverbally express intrapsychic contents. During realisation of program was used music and specific aids which helps children to better undrestand basic movement technics and inter connection between dance and music. My objektive was to suborn students to get knowledge from lessons because i tis important for me. Every persona-lity is individuality it self that is mason why was emphased to individual experience. In methodic part of thesis is justification of selected methods which was used in dance lessons. Anney are prepare papers made by myself and in them are captured important informatik abou every lesson. In prepared sheets are informatik for example: date of lesson, number of dancers, thema of lesson, aids, selection of used musicatitles, objective of each lesson, description and reflextion. Another point of methodic part is explanation of dance techniques. I introduce a Limon technique, Duncan and Graham technique. These are the most famous and the most fundamental which associate with expressive dance. I have developer techniques during studiyng on dance conservatory. After graduating from conservatory I started working as a lecturer in dance school where I apply the acquired and techniques for woring with adolescents. I realized pro-gram from September 2013 to March 2014. It was consisted of 23 sessions lasting 90 minutes. In the end is valorization of presented program and recommendation for other educational practice.
Klíčová slova
Taneční výchova, osobnostní a sociální rozvoj, umělecká tvůrčí činnost.
Klíčová slova v angličtině
Dance education, creative art, growth of personality.
Rozsah průvodní práce
74 s. (97 216 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se věnuje tvorbě a realizaci programu, který pomocí taneční výchovy a pohybových aktivit podporuje růst sociálního a osobnostního rozvoje. Mojí prvotní inspirací byl rámcový vzdělávací program pro Základní umělecké školy. Další inspirací by-la kniha Evy Blažíčkové"Metodika a didaktika taneční výchovy" a pracovního týmu Richarda Jedličky"Teorie výchovy tradice, současnost, perspektivy"a monografii "Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii", kterou uspořádali Martina Komzáková a Jan Slavík. Cílem předkládané práce bylo vytvořit program pro děti ve věku 10 13 let, který bude podporovat osobnostní a sociální růst žáků. Tanec po-jímám jako tvůrčí uměleckou činnost, jejímž prostřednictvím je možné podpořit sebe-poznání i zkultivovat mezilidské vztahy. Jako absolventka taneční konzervatoře vycházím z přesvědčení, že výrazový tanec je expresivní forma uměleckého pohybu, která tančícím poskytuje možnost neverbálně vyjádřit intrapsychické obsahy. Při realizaci programu byly použity hudebniny a specifické pomůcky, které dětem pomáhaly lépe pochopit základy pohybových technik a propojení tance s hudbou. Mým cílem bylo navést žáky k tomu, aby si z hodin odnesli nějaké poznání, které je pro ně osobně důležité. Každá osobnost je individualita sama o sobě, proto byl kladen důraz na osobní prožitek. V metodické části bakalářské práce je zdůvodnění vybraných metod, které byly užity v tanečních hodinách. V příloze jsou přípravné listy. Na přípravných listech lze najít údaje jako: data konání lekcí, počty účastníků, témata daných lekcí, pomůcky, výběr užitých hudebních titulů, cíle jednotlivých lekcí, popis a reflexe. Dalším bodem metodologické části je vysvětlení tanečních technik. Představíme si Limon techniku, Duncan techniku a Graham techniku. Jsou těmi nejzákladnějšími a nejznámějšími, které se spojují s výrazovým tancem. Techniky jsem si osvojovala při svém studiu na taneční konzervatoři. Po ukončení konzervatoře jsem nastoupila jako lektorka v taneční škole, kde uplatňuji získané poznatky a techniky při práci s dospívajícími. Program jsem realizovala od září 2013 do března 2014. Skládal se z 23 lekcí, které trvaly 90 minut. V závěru práce je zhodnocení prezentovaného programu a doporučení pro další pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This thesis is dedicated to formation and realisation of program which using dance les-sons and moving activities supports growing in society and personality. My first inspi-ration was eduational program for Basic art schools. Another inspiration was book written by Eva Blažíčková "Metodika a didaktika taneční výchovy" a work team of Richard Jedlička "Teorie výchovy tradice, současnost, perspektivy" and monograph "Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii" , which was held by Martina Komzáková and Jan Slavík. The main objectivewas to made program for children between 10 to 13 years , which will suport personal and social growing of students. I conceive dance like creative art, through wich is posible to promote self-knowledge and cultivate relationships.Expressive dance is expressive form of artistic movement, which dancers provides posibility to nonverbally express intrapsychic contents. During realisation of program was used music and specific aids which helps children to better undrestand basic movement technics and inter connection between dance and music. My objektive was to suborn students to get knowledge from lessons because i tis important for me. Every persona-lity is individuality it self that is mason why was emphased to individual experience. In methodic part of thesis is justification of selected methods which was used in dance lessons. Anney are prepare papers made by myself and in them are captured important informatik abou every lesson. In prepared sheets are informatik for example: date of lesson, number of dancers, thema of lesson, aids, selection of used musicatitles, objective of each lesson, description and reflextion. Another point of methodic part is explanation of dance techniques. I introduce a Limon technique, Duncan and Graham technique. These are the most famous and the most fundamental which associate with expressive dance. I have developer techniques during studiyng on dance conservatory. After graduating from conservatory I started working as a lecturer in dance school where I apply the acquired and techniques for woring with adolescents. I realized pro-gram from September 2013 to March 2014. It was consisted of 23 sessions lasting 90 minutes. In the end is valorization of presented program and recommendation for other educational practice.
Klíčová slova
Taneční výchova, osobnostní a sociální rozvoj, umělecká tvůrčí činnost.
Klíčová slova v angličtině
Dance education, creative art, growth of personality.
Zásady pro vypracování
Cíle:
Připravit program pro podporu osobnostního a sociálního rozvoje žáků prostřednictvím tance
Dílčí cíle:
1. vymezit skupinu
2. navrhnout program pro podporu osobnostního a sociálního rozvoje žáků vzhledem k potřebám skupiny
3. realizace programu
4. zhodnocení výstavby a realizace programu
5. diskuze a doporučení pro další praxi
Požadavky :
Rešerše literatury, pravidelné konzultace, práce se skupinou
Cíle:
Připravit program pro podporu osobnostního a sociálního rozvoje žáků prostřednictvím tance
Dílčí cíle:
1. vymezit skupinu
2. navrhnout program pro podporu osobnostního a sociálního rozvoje žáků vzhledem k potřebám skupiny
3. realizace programu
4. zhodnocení výstavby a realizace programu
5. diskuze a doporučení pro další praxi
Požadavky :
Rešerše literatury, pravidelné konzultace, práce se skupinou
BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. 2. vyd. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005. ISBN 80-7290-166-4.
GAVORA,Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
CHODOROWOVÁ, Joan. Taneční terapie a hlubinná psychologie: Imaginace v pohybu. 1. vyd. Praha: Nakladatelství TRITON, 2006. ISBN 80-7254-554-X.
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. ISBN 80-7068-181-0.
SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. 1. vyd. Karolinum - nakladatelství Univerzity Karlovy, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
Seznam doporučené literatury
BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. 2. vyd. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005. ISBN 80-7290-166-4.
GAVORA,Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
CHODOROWOVÁ, Joan. Taneční terapie a hlubinná psychologie: Imaginace v pohybu. 1. vyd. Praha: Nakladatelství TRITON, 2006. ISBN 80-7254-554-X.
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. ISBN 80-7068-181-0.
SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. 1. vyd. Karolinum - nakladatelství Univerzity Karlovy, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
Přílohy volně vložené
CD - Bakalářská práce, Chlumová Tereza
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.