Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi využití tvořivé dramatiky při výuce dětí společenskému chování ve školní družině. V teoretické části práce jsou vymezeny pojmy volný čas, dramatická výchova, osobnostní a sociální výchova, společenská výchova, tvořivost, hra, prožitková pedagogika, osobnost dítěte mladšího školního věku i školní družina a její specifika. Dále se tato bakalářská práce zabývá vytvořením tvořivě-dramatického programu, ve kterém jsou stručně popsány metody i postupy dramatické, osobnostní a sociální výchovy, které byly při tvorbě programu použity, osobnost lektora dramatické výchovy i problémy, které mohou vzniknout při realizaci projektu. V praktické části je popsána realizace projektu a v závěru práce jsou vyhodnoceny výsledky projektu a následné doporučení pro další využití.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with possibilities of use of creative dramatics in social education of children in after-school childcare. In the theoretical part of the thesis there are specified the concepts of leisure time, dramatic education, personal and social education, creativity, play, experiential learning, children of younger school age, after-school childcare and its specifics. In the next part, the bachelor thesis concerns with preparing creative dramatics program. In this part there are briefly described the methods and techniques of creative, personal and social education which were used during the preparation of the program as well as personality of a tutor of dramatic education and the problems which can occur during the realization of the project. In the practical part of the thesis there is described the realization of the project. In the conclusion there are evaluated the results of the project and consequent recommendations for the future use.
Klíčová slova
dramatická výchova, osobnostní výchova, sociální výchova, společenská výchova, prožitek, učení
Klíčová slova v angličtině
creative dramatics, personal and social education, experience, learning
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi využití tvořivé dramatiky při výuce dětí společenskému chování ve školní družině. V teoretické části práce jsou vymezeny pojmy volný čas, dramatická výchova, osobnostní a sociální výchova, společenská výchova, tvořivost, hra, prožitková pedagogika, osobnost dítěte mladšího školního věku i školní družina a její specifika. Dále se tato bakalářská práce zabývá vytvořením tvořivě-dramatického programu, ve kterém jsou stručně popsány metody i postupy dramatické, osobnostní a sociální výchovy, které byly při tvorbě programu použity, osobnost lektora dramatické výchovy i problémy, které mohou vzniknout při realizaci projektu. V praktické části je popsána realizace projektu a v závěru práce jsou vyhodnoceny výsledky projektu a následné doporučení pro další využití.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with possibilities of use of creative dramatics in social education of children in after-school childcare. In the theoretical part of the thesis there are specified the concepts of leisure time, dramatic education, personal and social education, creativity, play, experiential learning, children of younger school age, after-school childcare and its specifics. In the next part, the bachelor thesis concerns with preparing creative dramatics program. In this part there are briefly described the methods and techniques of creative, personal and social education which were used during the preparation of the program as well as personality of a tutor of dramatic education and the problems which can occur during the realization of the project. In the practical part of the thesis there is described the realization of the project. In the conclusion there are evaluated the results of the project and consequent recommendations for the future use.
Klíčová slova
dramatická výchova, osobnostní výchova, sociální výchova, společenská výchova, prožitek, učení
Klíčová slova v angličtině
creative dramatics, personal and social education, experience, learning
Zásady pro vypracování
Cíl:
V teoretické části stručně zmapovat možnosti a využití dramatické výchovy při vyuce dětí společenskému chování ve školní družině. Navrhnout vzdělávací projekt pro školní družinu, který prostřednictvím tvořivého dramatu povede k rozvoji základních sociálních dovedností dětí mladšího školního věku.
V praktické části zrealizovat navržený projekt, popsat jeho realizaci s dětmi a reflektovat získané zkušenosti.
Požadavky:
- Na základě studia odborné literatury stručně charakterizovat obor, pojetí a možnosti tvořivé dramatiky.
- Na základě studia odborné literatury popsat metodiku tvorby vzdělávacího projektu pro děti mladšího školního věku s využitím vhodné literární předlohy.
- V závěru zhodnotit vliv projektu na sociální rozvoj dětí.
Zásady pro vypracování
Cíl:
V teoretické části stručně zmapovat možnosti a využití dramatické výchovy při vyuce dětí společenskému chování ve školní družině. Navrhnout vzdělávací projekt pro školní družinu, který prostřednictvím tvořivého dramatu povede k rozvoji základních sociálních dovedností dětí mladšího školního věku.
V praktické části zrealizovat navržený projekt, popsat jeho realizaci s dětmi a reflektovat získané zkušenosti.
Požadavky:
- Na základě studia odborné literatury stručně charakterizovat obor, pojetí a možnosti tvořivé dramatiky.
- Na základě studia odborné literatury popsat metodiku tvorby vzdělávacího projektu pro děti mladšího školního věku s využitím vhodné literární předlohy.
- V závěru zhodnotit vliv projektu na sociální rozvoj dětí.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ S., PROVAZNÍK J., BLÁHOVÁ K., SVOBODOVÁ R., TOMKOVÁ A., Vybrané kapitoly z dramatické výchovy, 1998. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-756-9.
MARUŠÁK R., KRÁLOVÁ O., RODRIGUEZOVÁ V., Dramatická výchova v kurikulu současné školy, 2008. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN: 9788073674724.
MACHKOVÁ E., Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti, 2012. 2. doplněné vyd. Praha: AMU. ISBN 978-80-7331-214-5.
MACHKOVÁ, E., Jak se učí dramatická výchova, 2004. 1 vyd. Praha: AMU. ISBN 80-7331-021-X.
HÁJEK B., PÁVKOVÁ J., Školní družina, 2011. 3. aktualizované vyd. ISBN 978-80-7367-900-2
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ S., PROVAZNÍK J., BLÁHOVÁ K., SVOBODOVÁ R., TOMKOVÁ A., Vybrané kapitoly z dramatické výchovy, 1998. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-756-9.
MARUŠÁK R., KRÁLOVÁ O., RODRIGUEZOVÁ V., Dramatická výchova v kurikulu současné školy, 2008. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN: 9788073674724.
MACHKOVÁ E., Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti, 2012. 2. doplněné vyd. Praha: AMU. ISBN 978-80-7331-214-5.
MACHKOVÁ, E., Jak se učí dramatická výchova, 2004. 1 vyd. Praha: AMU. ISBN 80-7331-021-X.
HÁJEK B., PÁVKOVÁ J., Školní družina, 2011. 3. aktualizované vyd. ISBN 978-80-7367-900-2
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.