Cílem diplomové práce je vytvoření a následné ověření vhodného programu pro podporu čtenářské gramotnosti ve vzdělávacím oboru Člověk a jeho svět, který je určen žákům 3. ročníku základních škol. Vytvořený program nese název Přes čtení k poznání v Oskarově podání. Diplomová práce má dvě části teoretickou a praktickou.
Teoretická část objasňuje pojmy čtenářská gramotnost, vzdělávací obor Člověk
a jeho svět a dramatická výchova. Blíže se věnuje metodám využívaným pro rozvoj čtení a aktuálním problémům v didaktice prvopočátečního čtení. Práce se dále zaměřuje na využité očekávané výstupy RVP ve vzdělávacím oboru Člověk a jeho svět a dramatické výchovy, které byly v rámci diplomové práce naplňovány.
Praktická část je rozdělena do dvou částí. První část se věnuje tvorbě sborníku "Přes čtení k poznání v Oskarově podání", který je určen žákům 3. ročníku základních škol. Sborník obsahuje 6 metodických listů pro učitele a 6 pracovních listů pro žáky, které jsou doplněny vlastními ilustracemi a řešením. Obsahem druhé části je analýza výpovědí vyučujících a následně také žáků, kteří během výzkumného šetření se sborníkem pracovali.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to make and to verify suitable programme of reading literacy support in education area of A human and his world. This programme is determined to students of 3rd class of elementary schools. The programme is named Oscar's approach to reading for knowledge. The thesis is divided in two parts: theoretical and practical part.
The theoretical part clarifies terms reading literacy, a human and his world and dramatic education. It is focused on methods used for reading development and also on primordial reading didactics. The thesis also deals with used expected outputs of RVP in area of education discipline A human and his world and dramatic education. Both these education disciplines were fulfilled during this thesis.
The practical part is divided in two parts. The first part is devoted to creating of collection-book Oscar's approach to reading for knowledge, which is designed for students of 3rd class of elementary schools. The book is consisted of 6 methodical sheets for teachers and 6 student's working sheets. Apart from teacher's sheets are sheets for students complemented by illustration and solution. The content of the second part is an analysis of teacher's responds. Students also took part in this survey because they used the book during the research.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, prvouka, dramatická výchova, metodický list, pracovní list, 3. ročník ZŠ, očekávané výstupy, didaktická hra
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, elementary science, dramatic education, methodical sheet, working sheet, third class of elementary school, expected outputs, didactic game
Rozsah průvodní práce
83 s. (102 345 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je vytvoření a následné ověření vhodného programu pro podporu čtenářské gramotnosti ve vzdělávacím oboru Člověk a jeho svět, který je určen žákům 3. ročníku základních škol. Vytvořený program nese název Přes čtení k poznání v Oskarově podání. Diplomová práce má dvě části teoretickou a praktickou.
Teoretická část objasňuje pojmy čtenářská gramotnost, vzdělávací obor Člověk
a jeho svět a dramatická výchova. Blíže se věnuje metodám využívaným pro rozvoj čtení a aktuálním problémům v didaktice prvopočátečního čtení. Práce se dále zaměřuje na využité očekávané výstupy RVP ve vzdělávacím oboru Člověk a jeho svět a dramatické výchovy, které byly v rámci diplomové práce naplňovány.
Praktická část je rozdělena do dvou částí. První část se věnuje tvorbě sborníku "Přes čtení k poznání v Oskarově podání", který je určen žákům 3. ročníku základních škol. Sborník obsahuje 6 metodických listů pro učitele a 6 pracovních listů pro žáky, které jsou doplněny vlastními ilustracemi a řešením. Obsahem druhé části je analýza výpovědí vyučujících a následně také žáků, kteří během výzkumného šetření se sborníkem pracovali.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to make and to verify suitable programme of reading literacy support in education area of A human and his world. This programme is determined to students of 3rd class of elementary schools. The programme is named Oscar's approach to reading for knowledge. The thesis is divided in two parts: theoretical and practical part.
The theoretical part clarifies terms reading literacy, a human and his world and dramatic education. It is focused on methods used for reading development and also on primordial reading didactics. The thesis also deals with used expected outputs of RVP in area of education discipline A human and his world and dramatic education. Both these education disciplines were fulfilled during this thesis.
The practical part is divided in two parts. The first part is devoted to creating of collection-book Oscar's approach to reading for knowledge, which is designed for students of 3rd class of elementary schools. The book is consisted of 6 methodical sheets for teachers and 6 student's working sheets. Apart from teacher's sheets are sheets for students complemented by illustration and solution. The content of the second part is an analysis of teacher's responds. Students also took part in this survey because they used the book during the research.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, prvouka, dramatická výchova, metodický list, pracovní list, 3. ročník ZŠ, očekávané výstupy, didaktická hra
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, elementary science, dramatic education, methodical sheet, working sheet, third class of elementary school, expected outputs, didactic game
Zásady pro vypracování
Cíl:
Sestavení programu pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
Požadavky:
Na základě odborné literatury (vývoj dítěte a jeho vliv na čtenářství,seznámení s různými metodami pro rozvoj čtenářské gramotnosti, vytvoření programu zaměřeného na rozvoj čtenářské gramotnosti ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a následné ověření funkčnosti jednotlivých programů na základě výzkumu.
Metody:
Strukturovaný rozhovor, anketa
Zásady pro vypracování
Cíl:
Sestavení programu pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
Požadavky:
Na základě odborné literatury (vývoj dítěte a jeho vliv na čtenářství,seznámení s různými metodami pro rozvoj čtenářské gramotnosti, vytvoření programu zaměřeného na rozvoj čtenářské gramotnosti ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a následné ověření funkčnosti jednotlivých programů na základě výzkumu.
Metody:
Strukturovaný rozhovor, anketa
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. 2005. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. ISBN 80-7367-040-2.
KRAMPLOVÁ, I., 2002. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. ISBN 80-211-0416-3.
KOŠŤÁLOVÁ, H., aj., 2011. Čtenářská gramotnost ve výuce ? metodická příručka. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání ped. Pracovníků, divize VÚP. ISBN 978-80-87000-99-1.
ŠUP, R., Učíme se číst s porozuměním pro 5. ročník základní školy. Rudná u Prahy: Editpress, 2000. ISBN 80-238-6078-X.
GAVORA, P.; Výzkumné metody v pedagogice. Brno:Paido, 1996. ISBN 80-85931-15X.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., 2001. Pedagogický slovník. 3., rouš. A aktualit vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-579-2.
JOHNOVÁ, J., ŠULCOVÁ, V., VÁGOVÁ, M., Objevuji svět, Liberec:Dialog, knižní velkoobchod a nakladatelství, 2009. ISBN 978-80-7424-001-0.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. 2005. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. ISBN 80-7367-040-2.
KRAMPLOVÁ, I., 2002. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. ISBN 80-211-0416-3.
KOŠŤÁLOVÁ, H., aj., 2011. Čtenářská gramotnost ve výuce ? metodická příručka. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání ped. Pracovníků, divize VÚP. ISBN 978-80-87000-99-1.
ŠUP, R., Učíme se číst s porozuměním pro 5. ročník základní školy. Rudná u Prahy: Editpress, 2000. ISBN 80-238-6078-X.
GAVORA, P.; Výzkumné metody v pedagogice. Brno:Paido, 1996. ISBN 80-85931-15X.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., 2001. Pedagogický slovník. 3., rouš. A aktualit vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-579-2.
JOHNOVÁ, J., ŠULCOVÁ, V., VÁGOVÁ, M., Objevuji svět, Liberec:Dialog, knižní velkoobchod a nakladatelství, 2009. ISBN 978-80-7424-001-0.