Diplomová práce se zabývá rozvojem komunikativních dovedností žáků a historií názvů obcí v Libereckém kraji prostřednictvím projektové výuky. Cílem práce je vytvoření projektu pro žáky pátého ročníku ZŠ a didaktického materiálu pro učitele.
Teoretická část vymezuje pojmy jako projektová výuka, rámcový vzdělávací program a uvádí aktivizující metody využité v průběhu projektu. Součástí teoretické části jsou také vybrané informace z oborů, kterých se realizovaný cíl přímo dotýká. Jedná se o základy heraldiky, toponomastiky a informace o Libereckém kraji. Praktická část se zabývá návrhem a realizací projektu, který seznamuje žáky s původem názvů obcí v Libereckém kraji a rozvíjí komunikační dovednosti. V závěru práce se nachází vyhodnocení úspěšnosti projektu, které bylo zjišťováno pomocí testů před projektem a po jeho skončení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of communication skills of the pupils and the history of town and village names in the Liberec region through project-based learning. The aim is to create a project for the fifth grade of primary school pupils and teaching materials for teachers. The theoretical part defines terms such as project based learning, RVP and provides activating methods used during the project. The theoretical part also selected information from the fields, which are implemented directly affects the goal. These are the basics of heraldry, toponomastics and information about the Liberec district. The practical part deals with the design and implementation of the project, which introduces students to the origin of local names in the Liberec region and develops communication skills. The conclusion of this thesis evaluates the success of the project, which was examined using tests before the project and after its completion.
Klíčová slova
Projektové vyučování, projektová metoda, projekt, toponomastika, regionální tematika, RVP, ŠVP, heraldika, Liberecký kraj
Klíčová slova v angličtině
Method of project, project education, project, toponomastics, regional theme, Framework Educational Programme, School Educational Programme, heraldry, Liberec region.
Rozsah průvodní práce
100 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozvojem komunikativních dovedností žáků a historií názvů obcí v Libereckém kraji prostřednictvím projektové výuky. Cílem práce je vytvoření projektu pro žáky pátého ročníku ZŠ a didaktického materiálu pro učitele.
Teoretická část vymezuje pojmy jako projektová výuka, rámcový vzdělávací program a uvádí aktivizující metody využité v průběhu projektu. Součástí teoretické části jsou také vybrané informace z oborů, kterých se realizovaný cíl přímo dotýká. Jedná se o základy heraldiky, toponomastiky a informace o Libereckém kraji. Praktická část se zabývá návrhem a realizací projektu, který seznamuje žáky s původem názvů obcí v Libereckém kraji a rozvíjí komunikační dovednosti. V závěru práce se nachází vyhodnocení úspěšnosti projektu, které bylo zjišťováno pomocí testů před projektem a po jeho skončení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of communication skills of the pupils and the history of town and village names in the Liberec region through project-based learning. The aim is to create a project for the fifth grade of primary school pupils and teaching materials for teachers. The theoretical part defines terms such as project based learning, RVP and provides activating methods used during the project. The theoretical part also selected information from the fields, which are implemented directly affects the goal. These are the basics of heraldry, toponomastics and information about the Liberec district. The practical part deals with the design and implementation of the project, which introduces students to the origin of local names in the Liberec region and develops communication skills. The conclusion of this thesis evaluates the success of the project, which was examined using tests before the project and after its completion.
Klíčová slova
Projektové vyučování, projektová metoda, projekt, toponomastika, regionální tematika, RVP, ŠVP, heraldika, Liberecký kraj
Klíčová slova v angličtině
Method of project, project education, project, toponomastics, regional theme, Framework Educational Programme, School Educational Programme, heraldry, Liberec region.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit a realizovat výukový projekt rozšiřující znalosti a komunikativní dovednosti žáků 5.ročníků ZŠ z oblasti reálií a onomastiky místních jmen oblasti Liberecka
Zásady pro vypracování:
Prostudovat odbornou literaturu k tématu (Liberecko, obce, významné osobnosti, místní reálie, onomastická literatura, aktivizační metody výuky)
Připravit materiály k výukovému projektu
Realizovat projekt se žáky 5.ročníků
Vyhodnotit přínos projektu a shrnout závěry
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit a realizovat výukový projekt rozšiřující znalosti a komunikativní dovednosti žáků 5.ročníků ZŠ z oblasti reálií a onomastiky místních jmen oblasti Liberecka
Zásady pro vypracování:
Prostudovat odbornou literaturu k tématu (Liberecko, obce, významné osobnosti, místní reálie, onomastická literatura, aktivizační metody výuky)
Připravit materiály k výukovému projektu
Realizovat projekt se žáky 5.ročníků
Vyhodnotit přínos projektu a shrnout závěry
Seznam doporučené literatury
BROŽ, František. Očekávané výstupy RVP z českého jazyka a literatury. 1. vyd. Praha: Tauris, 2006. ISBN 80-211-0523-2.
ČECHOVÁ, Marie. Hrátky s češtinou. Praha: SPN, 2007. ISBN 80-7235-340-3.
CHALUPA, Bohumír. Tvořivé myšlení. 1. vyd. Praha: Barrister & Principal, 2003. ISBN 978-80-7364-007-1.
JANÁČ, Marek, Pavel TUMLÍŘ a Milan HARVALÍK. Divnopis: proč se to tak jmenuje?. 1. vyd. Praha: Český Rozhlas, 2008. ISBN 978-80-86212-61-6.
OLIVOVÁ-NEZBEDOVÁ, Libuše. Pomístní jména v Čechách: o čem vypovídají jména polí, luk, lesů, hor, vod a cest. 1. vyd. Praha: Academia, 1995. ISBN 80-200-0554-4.
PASTYŘÍK, Svatopluk. Sbírka užitečných materiálů pro onomastické semináře. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-043-4.
REJZEK, Jiří. Český etymologický slovník. 1. vyd. Praha: LEDA, 2002. ISBN 80-85927-85-3.
ŠMILAUER, Vladimír. Úvod do toponomastiky-nauky o vlastních jménech
zeměpisných. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 219 s.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
Seznam doporučené literatury
BROŽ, František. Očekávané výstupy RVP z českého jazyka a literatury. 1. vyd. Praha: Tauris, 2006. ISBN 80-211-0523-2.
ČECHOVÁ, Marie. Hrátky s češtinou. Praha: SPN, 2007. ISBN 80-7235-340-3.
CHALUPA, Bohumír. Tvořivé myšlení. 1. vyd. Praha: Barrister & Principal, 2003. ISBN 978-80-7364-007-1.
JANÁČ, Marek, Pavel TUMLÍŘ a Milan HARVALÍK. Divnopis: proč se to tak jmenuje?. 1. vyd. Praha: Český Rozhlas, 2008. ISBN 978-80-86212-61-6.
OLIVOVÁ-NEZBEDOVÁ, Libuše. Pomístní jména v Čechách: o čem vypovídají jména polí, luk, lesů, hor, vod a cest. 1. vyd. Praha: Academia, 1995. ISBN 80-200-0554-4.
PASTYŘÍK, Svatopluk. Sbírka užitečných materiálů pro onomastické semináře. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-043-4.
REJZEK, Jiří. Český etymologický slovník. 1. vyd. Praha: LEDA, 2002. ISBN 80-85927-85-3.
ŠMILAUER, Vladimír. Úvod do toponomastiky-nauky o vlastních jménech
zeměpisných. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 219 s.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
Přílohy volně vložené
1 CD s diplomovou prací, 1 kniha - produkt projektu