Význam diplomové práce spočívá v poskytnutí metodiky učitelům na 1. stupni základní školy a jiným pedagogickým pracovníkům. Doporučuje, jak lze pracovat s dětskou kresbou jako jednou z diagnostických technik umožňujících odhalení emocionální traumatizace dítěte, a zároveň předává souhrn doporučených návodů ověřených na základě výzkumného šetření. V první části diplomové práce se nachází blíže specifikovaná problematika spojená s traumatem v dětství. Především se zaměřuje na syndrom CAN a jeho formy, příčiny, projevy, důsledky, prevenci a řešení. Druhá část práce se věnuje vývoji vzniku interpretace dětské kresby podle metody M. E. Hardina a L. W. Petersonové a smyslu jejího využití a uplatnění. Ve třetí části je uvedená podrobná metodika práce s dětskou kresbou. Tato část obsahuje přesné pokyny pro aplikaci postupných kroků interpretace. Vymezuje základní indikátory v kresbě dětí týraných, zneužívaných a zanedbávaných. Čtvrtá část se zaobírá výzkumným šetřením dětí v běžné populaci pomocí dětské kresby a následným doporučením, jak využít získané poznatky. Metodika se zaměřuje na rozšíření informací o screeningu dětské kresby a jeho využití při podezření na výskyt syndromu CAN. Má být možností pro české pedagogy, jak pracovat s interpretací kresby týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí. Neměla by sloužit jako striktní návod, kterým je třeba se řídit, ale spíše jako orientační příručka.
Anotace v angličtině
The contribution of this Diploma Thesis is to provide a metodology to elementary school teachers and other educational professionals. It advises how to work with children's drawings as one of the diagnostic techniques which allow detection of emotional trauma of the child. Besides, it transmits a summary of recommended instructions verified on the basis of the research. The first part of the thesis specifies issues related to trauma in childhood. It mainly focuses on Child Abuse and Neglect (CAN) and its forms, causes, symptoms, consequences, prevention and solutions. The second part is devoted to the development of children's drawings interpretations according to the methods of M.E. Hardin and L.W. Peterson and the sense of its use and application. The third section provides a detailed methodology for working with children's drawings. It includes detailed instructions for the application of successive steps interpretation. It defines basic indicators of maltreated, abused and neglected children's drawings. The fourth part deals with the research survey of children in the common population using children's drawings, and recommendations how to use the acquired knowledge. The methodology focuses on the spread of information about children's drawings screening and its application in case of CAN syndrome suspicion. It should be the opportunity for Czech teachers how to work with the interpretation of drawings made by maltreated, abused and neglected children. It should not serve as strict instructions which must be followed, but rather as a reference manual.
Children's drawing, traumatized child, abused child, sexually abused child, neglected child, diagnostics, Child Abuse and Neglect (CAN), symbol in artistic expression, psychology of a child, family relations, interpretation of drawings.
Rozsah průvodní práce
91 s. (163 681 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Význam diplomové práce spočívá v poskytnutí metodiky učitelům na 1. stupni základní školy a jiným pedagogickým pracovníkům. Doporučuje, jak lze pracovat s dětskou kresbou jako jednou z diagnostických technik umožňujících odhalení emocionální traumatizace dítěte, a zároveň předává souhrn doporučených návodů ověřených na základě výzkumného šetření. V první části diplomové práce se nachází blíže specifikovaná problematika spojená s traumatem v dětství. Především se zaměřuje na syndrom CAN a jeho formy, příčiny, projevy, důsledky, prevenci a řešení. Druhá část práce se věnuje vývoji vzniku interpretace dětské kresby podle metody M. E. Hardina a L. W. Petersonové a smyslu jejího využití a uplatnění. Ve třetí části je uvedená podrobná metodika práce s dětskou kresbou. Tato část obsahuje přesné pokyny pro aplikaci postupných kroků interpretace. Vymezuje základní indikátory v kresbě dětí týraných, zneužívaných a zanedbávaných. Čtvrtá část se zaobírá výzkumným šetřením dětí v běžné populaci pomocí dětské kresby a následným doporučením, jak využít získané poznatky. Metodika se zaměřuje na rozšíření informací o screeningu dětské kresby a jeho využití při podezření na výskyt syndromu CAN. Má být možností pro české pedagogy, jak pracovat s interpretací kresby týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí. Neměla by sloužit jako striktní návod, kterým je třeba se řídit, ale spíše jako orientační příručka.
Anotace v angličtině
The contribution of this Diploma Thesis is to provide a metodology to elementary school teachers and other educational professionals. It advises how to work with children's drawings as one of the diagnostic techniques which allow detection of emotional trauma of the child. Besides, it transmits a summary of recommended instructions verified on the basis of the research. The first part of the thesis specifies issues related to trauma in childhood. It mainly focuses on Child Abuse and Neglect (CAN) and its forms, causes, symptoms, consequences, prevention and solutions. The second part is devoted to the development of children's drawings interpretations according to the methods of M.E. Hardin and L.W. Peterson and the sense of its use and application. The third section provides a detailed methodology for working with children's drawings. It includes detailed instructions for the application of successive steps interpretation. It defines basic indicators of maltreated, abused and neglected children's drawings. The fourth part deals with the research survey of children in the common population using children's drawings, and recommendations how to use the acquired knowledge. The methodology focuses on the spread of information about children's drawings screening and its application in case of CAN syndrome suspicion. It should be the opportunity for Czech teachers how to work with the interpretation of drawings made by maltreated, abused and neglected children. It should not serve as strict instructions which must be followed, but rather as a reference manual.
Children's drawing, traumatized child, abused child, sexually abused child, neglected child, diagnostics, Child Abuse and Neglect (CAN), symbol in artistic expression, psychology of a child, family relations, interpretation of drawings.
Zásady pro vypracování
Ověření metodiky šetření emocionální traumatizace dětí mladšího školního věku podle metody Hardin a Peterson (L.W.Peterson, M.E. Hardin,1997).
Poskytnutí učitelům a pedagogickým pracovníkům přehled doporučení pro práci s dětskou kresbou jako jednou z diagnostických technik umožňujících odhalení týrání, zneužívání a zanedbávání dítěte.
Zásady pro vypracování
Ověření metodiky šetření emocionální traumatizace dětí mladšího školního věku podle metody Hardin a Peterson (L.W.Peterson, M.E. Hardin,1997).
Poskytnutí učitelům a pedagogickým pracovníkům přehled doporučení pro práci s dětskou kresbou jako jednou z diagnostických technik umožňujících odhalení týrání, zneužívání a zanedbávání dítěte.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
MATĚJČEK, Z.; DYTRYCH. Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7.
MLČÁK, Z. Diagnostické využití dětské kresby v práci učitele. Ostrava: Scholaforum, 1996. ISBN 80-86058-05-0.
NOVÁK, T. Co dítě sděluje, když nakreslí svou rodinu. Olomouc: Rubico, 2004. ISBN 80-7346-037-8.
PETERSON, L. W.; HARDIN, M. E. Děti v tísni. Praha: TRITON, 2002. ISBN 80-7254-237-0.
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
VANÍČKOVÁ, E.; HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; PROVAZNÍKOVÁ, H. Násilí v rodině. Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha: Univerzita Karlova,Karolinum ,1995. ISBN 80-7184-008-4.
FABRICI-ŠIČKOVÁ, J. Základy arteterapie. 2 vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
MATĚJČEK, Z.; DYTRYCH. Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7.
MLČÁK, Z. Diagnostické využití dětské kresby v práci učitele. Ostrava: Scholaforum, 1996. ISBN 80-86058-05-0.
NOVÁK, T. Co dítě sděluje, když nakreslí svou rodinu. Olomouc: Rubico, 2004. ISBN 80-7346-037-8.
PETERSON, L. W.; HARDIN, M. E. Děti v tísni. Praha: TRITON, 2002. ISBN 80-7254-237-0.
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
VANÍČKOVÁ, E.; HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; PROVAZNÍKOVÁ, H. Násilí v rodině. Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha: Univerzita Karlova,Karolinum ,1995. ISBN 80-7184-008-4.
FABRICI-ŠIČKOVÁ, J. Základy arteterapie. 2 vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367