Cílem této práce bylo vytvořit ucelený soubor metodických listů pro první stupeň ZŠ, který během jednoho školního roku provede děti dějinami Výtvarné kultury, pomocí práce s prvky projektového vyučování. Měla by sloužit přímo v praxi jako inspirace ale také dobrý zdroj informací.
Teoretická část nabízí čtenáři vhled do projektového vyučování od nejširšího pohledu, přes historii této problematiky až k seznámení s různými pojetími, jak je předkládá literatura. Studiem Rámcového vzdělávacího programu hledá roli projektového vyučování v současné škole.
V praktické části je stěžejní soubor metodických listů a reflexe vybraných realizovaných příprav. Seznamujeme se také s výsledky anketního šetření provedeného mezi učiteli výtvarné výchovy.
Závěr obsahuje shrnutí celé práce, okolnosti realizace vybraných metodických listů, překážky se kterými jsem se střetla a poznatky, ke kterým jsem došla během celé práce.
Anotace v angličtině
The aim of this paper was to create a coherent group of methodical sheets for elementary school, guiding the children through Art History during one school year and working with elements of project education. In practice they should serve as an inspiration but also as a decent source of information.
The theoretical part provides an insight into project education from the most general point of view through the history of this issue to an introduction to different concepts as they are listed in relevant literature. Studying the Framework Educational Programme, it prospects the role of project education in contemporary schools.
In the practical part there is the main group of methodical sheets and reflections of selected realised preparations.
The conclusion contains a summary of the whole paper, the circumstances of selected methodical sheets' realisations, the obstacles that I encountered and the findings acquired during the time of this pursuit.
Klíčová slova
výtvarná výchova, projektové vyučování, výtvarné projekty, dějiny výtvarné kultury, metodické listy
Klíčová slova v angličtině
Art Education, Project Education, Art Projects, History of Art, methodology sheets
Rozsah průvodní práce
75 s., 1P
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce bylo vytvořit ucelený soubor metodických listů pro první stupeň ZŠ, který během jednoho školního roku provede děti dějinami Výtvarné kultury, pomocí práce s prvky projektového vyučování. Měla by sloužit přímo v praxi jako inspirace ale také dobrý zdroj informací.
Teoretická část nabízí čtenáři vhled do projektového vyučování od nejširšího pohledu, přes historii této problematiky až k seznámení s různými pojetími, jak je předkládá literatura. Studiem Rámcového vzdělávacího programu hledá roli projektového vyučování v současné škole.
V praktické části je stěžejní soubor metodických listů a reflexe vybraných realizovaných příprav. Seznamujeme se také s výsledky anketního šetření provedeného mezi učiteli výtvarné výchovy.
Závěr obsahuje shrnutí celé práce, okolnosti realizace vybraných metodických listů, překážky se kterými jsem se střetla a poznatky, ke kterým jsem došla během celé práce.
Anotace v angličtině
The aim of this paper was to create a coherent group of methodical sheets for elementary school, guiding the children through Art History during one school year and working with elements of project education. In practice they should serve as an inspiration but also as a decent source of information.
The theoretical part provides an insight into project education from the most general point of view through the history of this issue to an introduction to different concepts as they are listed in relevant literature. Studying the Framework Educational Programme, it prospects the role of project education in contemporary schools.
In the practical part there is the main group of methodical sheets and reflections of selected realised preparations.
The conclusion contains a summary of the whole paper, the circumstances of selected methodical sheets' realisations, the obstacles that I encountered and the findings acquired during the time of this pursuit.
Klíčová slova
výtvarná výchova, projektové vyučování, výtvarné projekty, dějiny výtvarné kultury, metodické listy
Klíčová slova v angličtině
Art Education, Project Education, Art Projects, History of Art, methodology sheets
Zásady pro vypracování
V mé diplomové práci se zaměřím na to, jak dětem mladšího školního věku přiblížit vývoj výtvarného umění od prvopočátků do současnosti.
Adekvátně věku dětí a v symbióze s klíčovými kompetencemi RVP ZV vypracuji plány hodin VV a Pč (dvě vyučovací hodiny měsíčně) tak, aby později má práce mohla skutečně posloužit jako jistý "manuál" pedagogům a přinesla tak užitek jim i dětem.
Metody:
dotazník, zúčastněné pozorování, literární rešerše
Cíle:
vytvořit projekt, vybrané části realizovat a reflektovat výstupy
Zásady pro vypracování
V mé diplomové práci se zaměřím na to, jak dětem mladšího školního věku přiblížit vývoj výtvarného umění od prvopočátků do současnosti.
Adekvátně věku dětí a v symbióze s klíčovými kompetencemi RVP ZV vypracuji plány hodin VV a Pč (dvě vyučovací hodiny měsíčně) tak, aby později má práce mohla skutečně posloužit jako jistý "manuál" pedagogům a přinesla tak užitek jim i dětem.
Metody:
dotazník, zúčastněné pozorování, literární rešerše
Cíle:
vytvořit projekt, vybrané části realizovat a reflektovat výstupy
Seznam doporučené literatury
ADAMEC, Jaromír a ŠAMŠULA Pavel. Průvodce výtvarným uměním 1-5
BERANOVÁ, Věra. První kroky k umění
PIJOAN, J. Dějiny umění (1. díl - 10. díl)
MRÁZ, B. Dějiny výtvarné kultury (1. díl - 4. díl)
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově
RVP ZV, dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani
Seznam doporučené literatury
ADAMEC, Jaromír a ŠAMŠULA Pavel. Průvodce výtvarným uměním 1-5
BERANOVÁ, Věra. První kroky k umění
PIJOAN, J. Dějiny umění (1. díl - 10. díl)
MRÁZ, B. Dějiny výtvarné kultury (1. díl - 4. díl)
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově
RVP ZV, dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani