Cílem této diplomové práce je vytvoření metodických listů inspirovaných dějinami umění 20. století na základě prostudování odborné literatury. Dílčím cílem je zjištění, zda učitelé na 1. stupni základních škol zařazují do výuky výtvarné výchovy hodiny inspirované touto tématikou.
V teoretické části je rozebrána výtvarná výchova z hlediska jejího vývoje a zařazení v systému všeobecného vzdělávání. Dále jsou zde popsány výtvarné hry a etudy, jednotlivé výrazové prostředky a techniky, které se ve výtvarné výchově používají. Nejobsáhlejší kapitola této části je věnována jednotlivým ismům a má poskytnout základní přehled o stěžejních směrech 20. století.
Praktická část je rozdělena na tři kapitoly Anketní šetření, Metodické listy a Realizace v praxi. V anketním šetření je proveden průzkum, zda učitelé zařazují směry 20. století do hodin výtvarné výchovy. Dále je v této části vytvořen sborník metodických listů, které jsou inspirovány dějinami moderního umění a nenásilnou formou žákům přibližují jednotlivé směry. Část těchto metodických listů byla také realizována v praxi.
V závěru práce jsou shrnuty veškeré poznatky z mnou realizované výuky, při které byly ověřeny některé metodické listy.
Anotace v angličtině
The aim of the dissertation is to create methodological sheets inspired by the history of 20th century art upon examination of the professional literature. Partial aim is to determine whether teachers at 1st grade of primary school classified in art education lessons inspired by this theme.
The theoretical part discusses the art education in terms of its development and inclusion in the system of general education. There are also described art games and stories and various means of expression and techniques which is used in art education. The most comprehensive chapter of this part is dedicated to single isms and it has provide a basic overview of the essential trends of the 20th century.
The practical part is devided by three chapters Survey investigation, Methodological sheets and Realizations in practice. In a survey investigation is performed a research whether teachers are classified directions of 20th century into lessons of art education. Further in this section is created collection of methodological sheets which are inspired by history of modern art and in nonviolent form show individual directions for pupils. Part of these methodological sheets were also realized in practice.
In conclusion are summarized all knowledge from my realized teaching in which were verified some methodological sheets.
art education, fine arts, directions isms, methodological sheets, artwork, survey investigation
Rozsah průvodní práce
82 s. + 11 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je vytvoření metodických listů inspirovaných dějinami umění 20. století na základě prostudování odborné literatury. Dílčím cílem je zjištění, zda učitelé na 1. stupni základních škol zařazují do výuky výtvarné výchovy hodiny inspirované touto tématikou.
V teoretické části je rozebrána výtvarná výchova z hlediska jejího vývoje a zařazení v systému všeobecného vzdělávání. Dále jsou zde popsány výtvarné hry a etudy, jednotlivé výrazové prostředky a techniky, které se ve výtvarné výchově používají. Nejobsáhlejší kapitola této části je věnována jednotlivým ismům a má poskytnout základní přehled o stěžejních směrech 20. století.
Praktická část je rozdělena na tři kapitoly Anketní šetření, Metodické listy a Realizace v praxi. V anketním šetření je proveden průzkum, zda učitelé zařazují směry 20. století do hodin výtvarné výchovy. Dále je v této části vytvořen sborník metodických listů, které jsou inspirovány dějinami moderního umění a nenásilnou formou žákům přibližují jednotlivé směry. Část těchto metodických listů byla také realizována v praxi.
V závěru práce jsou shrnuty veškeré poznatky z mnou realizované výuky, při které byly ověřeny některé metodické listy.
Anotace v angličtině
The aim of the dissertation is to create methodological sheets inspired by the history of 20th century art upon examination of the professional literature. Partial aim is to determine whether teachers at 1st grade of primary school classified in art education lessons inspired by this theme.
The theoretical part discusses the art education in terms of its development and inclusion in the system of general education. There are also described art games and stories and various means of expression and techniques which is used in art education. The most comprehensive chapter of this part is dedicated to single isms and it has provide a basic overview of the essential trends of the 20th century.
The practical part is devided by three chapters Survey investigation, Methodological sheets and Realizations in practice. In a survey investigation is performed a research whether teachers are classified directions of 20th century into lessons of art education. Further in this section is created collection of methodological sheets which are inspired by history of modern art and in nonviolent form show individual directions for pupils. Part of these methodological sheets were also realized in practice.
In conclusion are summarized all knowledge from my realized teaching in which were verified some methodological sheets.
art education, fine arts, directions isms, methodological sheets, artwork, survey investigation
Zásady pro vypracování
Zjistit využívání výtvarných úkolů inspirovaných moderním uměním, metodou písemného dotazování učitelů prvního stupně.
Na základě výsledků dotazníkového šetření a studia odborné literatury vytvořit soubor výtvarných úkolů a metodických listů.
Vybrané úkoly realizovat ve výuce a jejich účinnost ověřit pomocí anketního šetření.
Zásady pro vypracování
Zjistit využívání výtvarných úkolů inspirovaných moderním uměním, metodou písemného dotazování učitelů prvního stupně.
Na základě výsledků dotazníkového šetření a studia odborné literatury vytvořit soubor výtvarných úkolů a metodických listů.
Vybrané úkoly realizovat ve výuce a jejich účinnost ověřit pomocí anketního šetření.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
PIJOÁN, José. Dějiny umění 8. Praha: Knižní klub: Balios, 2000. ISBN 80-242-0216-6.
PIJOÁN, José. Dějiny umění 9. Praha: Knižní klub: Balios, 2000. ISBN 80-242-0217-4.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
UHLÍŘ, Jan. Tvoříme ve stylu známých malířů. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-670-5.
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
PIJOÁN, José. Dějiny umění 8. Praha: Knižní klub: Balios, 2000. ISBN 80-242-0216-6.
PIJOÁN, José. Dějiny umění 9. Praha: Knižní klub: Balios, 2000. ISBN 80-242-0217-4.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
UHLÍŘ, Jan. Tvoříme ve stylu známých malířů. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-670-5.
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.