HEJLOVÁ K.: Problematika leváctví ve výtvarné výchově na 1. stupni základní školy, Technická univerzita Liberec, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Katedra primárního vzdělávání, Liberec 2015, Diplomová práce
Vedoucí: PhDr. Hana Valešová, Ph.D.
Diplomová práce je zaměřena na specifika leváků ve výtvarné výchově a na přístup učitelů výtvarné výchovy na 1. stupni základních škol k těmto žákům. Teoretická část se nejprve věnuje obecné problematice leváctví a následně je orientována na leváctví ve výtvarné výchově. Výzkumná část zjišťuje specifika práce leváků v hodinách výtvarné výchovy a způsob jakým učitelé výtvarné výchovy přistupují k tomu, že mají ve třídě leváka. Jako výzkumné metody pro získání potřebných informací bylo použito anketní šetření a pozorování. Praktickou část tvoří tzv. Desatero pro učitele, které obsahuje doporučení při práci s leváky v hodinách výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
HEJLOVÁ K.: The problem of left-handedness in art education at primary school, Technical Univerzity of Liberec, Faculty of Science, Humanities and Education, Department of Primary Education, Liberec 2015, Diploma thesis
Lead: PhDr. Hana Valešová, Ph.D.
This diploma thesis is focused on the specifics of left-handedness in art education and to acess by art teachers on the first grade of primary school for these pupils. Theoretical part of thesis is engaged in general issues of about left-handedness in first part and then is oriented on left-handedness in art education. Research part investigates the specifics of the work of left-handedness in art classes and way in which the art teachers are accessing to the fact that they have in class left-handers. As research methods for obtaining the necessary information was used questionnaire survey and observation. The practical part is arranged into "Ten Commandments" for teachers, which includes recommendations for working with left-handers in art classes.
Klíčová slova
lateralita, leváctví, leváci, výtvarná výchova, 1. stupeň základní školy
Klíčová slova v angličtině
laterality, left-handedness, left-handed, art education, primary school
Rozsah průvodní práce
84 s. (148 480 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
HEJLOVÁ K.: Problematika leváctví ve výtvarné výchově na 1. stupni základní školy, Technická univerzita Liberec, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Katedra primárního vzdělávání, Liberec 2015, Diplomová práce
Vedoucí: PhDr. Hana Valešová, Ph.D.
Diplomová práce je zaměřena na specifika leváků ve výtvarné výchově a na přístup učitelů výtvarné výchovy na 1. stupni základních škol k těmto žákům. Teoretická část se nejprve věnuje obecné problematice leváctví a následně je orientována na leváctví ve výtvarné výchově. Výzkumná část zjišťuje specifika práce leváků v hodinách výtvarné výchovy a způsob jakým učitelé výtvarné výchovy přistupují k tomu, že mají ve třídě leváka. Jako výzkumné metody pro získání potřebných informací bylo použito anketní šetření a pozorování. Praktickou část tvoří tzv. Desatero pro učitele, které obsahuje doporučení při práci s leváky v hodinách výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
HEJLOVÁ K.: The problem of left-handedness in art education at primary school, Technical Univerzity of Liberec, Faculty of Science, Humanities and Education, Department of Primary Education, Liberec 2015, Diploma thesis
Lead: PhDr. Hana Valešová, Ph.D.
This diploma thesis is focused on the specifics of left-handedness in art education and to acess by art teachers on the first grade of primary school for these pupils. Theoretical part of thesis is engaged in general issues of about left-handedness in first part and then is oriented on left-handedness in art education. Research part investigates the specifics of the work of left-handedness in art classes and way in which the art teachers are accessing to the fact that they have in class left-handers. As research methods for obtaining the necessary information was used questionnaire survey and observation. The practical part is arranged into "Ten Commandments" for teachers, which includes recommendations for working with left-handers in art classes.
Klíčová slova
lateralita, leváctví, leváci, výtvarná výchova, 1. stupeň základní školy
Klíčová slova v angličtině
laterality, left-handedness, left-handed, art education, primary school
Zásady pro vypracování
Cíl:
Zjistit četnost výskytu leváků mezi žáky 1. stupně ZŠ v Semilech a okolí prostřednictvím dotazníkového šetření.
Popsat aktuální situaci z hlediska výtvarné výchovy.
Zmapovat dostupnost specifických potřeb a na základě zjištěných výsledků navrhnout možná opatření vedoucí ke zmírnění obtíží leváků ve výtvarné výchově.
Požadavky:
studium odborné literatury, realizace dotazníkového šetření, pravidelné konzultace
Metody:
dotazníkové šetření, pozorování
Zásady pro vypracování
Cíl:
Zjistit četnost výskytu leváků mezi žáky 1. stupně ZŠ v Semilech a okolí prostřednictvím dotazníkového šetření.
Popsat aktuální situaci z hlediska výtvarné výchovy.
Zmapovat dostupnost specifických potřeb a na základě zjištěných výsledků navrhnout možná opatření vedoucí ke zmírnění obtíží leváků ve výtvarné výchově.
Požadavky:
studium odborné literatury, realizace dotazníkového šetření, pravidelné konzultace
Metody:
dotazníkové šetření, pozorování
Seznam doporučené literatury
DRNKOVÁ, Z., SYLLABOVÁ. R. Záhada leváctví a praváctví. 2. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1991. ISBN 80-201-0113-6.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
HEALEY, J. M. Leváci a jejich výchova. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-701-9.
Seznam doporučené literatury
DRNKOVÁ, Z., SYLLABOVÁ. R. Záhada leváctví a praváctví. 2. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1991. ISBN 80-201-0113-6.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
HEALEY, J. M. Leváci a jejich výchova. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-701-9.