Tato bakalářská práce zkoumá téma angličtiny jako lingua franca a její
případný přínos do hodin angličtiny jako cizího jazyka na vyšším stupni
všeobecného středního vzdělávání. Teoretická část popisuje dostupný stav zkoumání
v oblasti angličtina jako lingua franca (ELF) a okrajově zmiňuje současnou
jazykovou politiku EU a České republiky. Praktická část obsahuje navržené učební
plány a pracovní listy, které byly pilotovány v hodinách na všeobecném gymnáziu.
Dotazníkové šetření bylo použito k získání dat týkajících se vnímání tématu ELF
studenty.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis explores the topic of English as a lingua franca (ELF) and
its eventual benefits to EFL classes in upper-secondary education. The theoretical
part analyses the available research in ELF and seeks to gain insight into current
language policies in the EU and the Czech Republic. The practical part includes a
proposed lesson plan and a worksheet that were piloted as a part of the research in
lessons at a general secondary education institution. A feedback questionnaire sought
to gather data to evaluate pupils' perception of the ELF topic.
Klíčová slova
ELF, angličtina jako lingua franca, výuka, angličtina
Klíčová slova v angličtině
ELF, English as a lingua franca, teaching, English
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce zkoumá téma angličtiny jako lingua franca a její
případný přínos do hodin angličtiny jako cizího jazyka na vyšším stupni
všeobecného středního vzdělávání. Teoretická část popisuje dostupný stav zkoumání
v oblasti angličtina jako lingua franca (ELF) a okrajově zmiňuje současnou
jazykovou politiku EU a České republiky. Praktická část obsahuje navržené učební
plány a pracovní listy, které byly pilotovány v hodinách na všeobecném gymnáziu.
Dotazníkové šetření bylo použito k získání dat týkajících se vnímání tématu ELF
studenty.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis explores the topic of English as a lingua franca (ELF) and
its eventual benefits to EFL classes in upper-secondary education. The theoretical
part analyses the available research in ELF and seeks to gain insight into current
language policies in the EU and the Czech Republic. The practical part includes a
proposed lesson plan and a worksheet that were piloted as a part of the research in
lessons at a general secondary education institution. A feedback questionnaire sought
to gather data to evaluate pupils' perception of the ELF topic.
Klíčová slova
ELF, angličtina jako lingua franca, výuka, angličtina
Klíčová slova v angličtině
ELF, English as a lingua franca, teaching, English
Zásady pro vypracování
CÍLE
- Charakteristika angličtiny v pojetí "English as a Lingua Franca" se zaměřením na fonologické problémy španělských mluvčích anglického jazyka
- Zpracování audio-nahrávek španělských mluvčích anglického jazyka, sestavení a pilotáž doprovodného didaktického materiálu pro české středoškolské studenty s cílem přiblížit fonologické problémy španělských mluvčích anglického jazyka
- Vyhodnocení materiálů a zpětné vazby z pilotáže a případná úprava materiálů
METODY
- Studium a analýza odborné literatury
- Sestavení učebního plánu v rozsahu 2 vyučovacích hodin, vypracování doprovodného didaktického materiálu a jeho pilotáž
- Dotazníkové šetření
Zásady pro vypracování
CÍLE
- Charakteristika angličtiny v pojetí "English as a Lingua Franca" se zaměřením na fonologické problémy španělských mluvčích anglického jazyka
- Zpracování audio-nahrávek španělských mluvčích anglického jazyka, sestavení a pilotáž doprovodného didaktického materiálu pro české středoškolské studenty s cílem přiblížit fonologické problémy španělských mluvčích anglického jazyka
- Vyhodnocení materiálů a zpětné vazby z pilotáže a případná úprava materiálů
METODY
- Studium a analýza odborné literatury
- Sestavení učebního plánu v rozsahu 2 vyučovacích hodin, vypracování doprovodného didaktického materiálu a jeho pilotáž
- Dotazníkové šetření
Seznam doporučené literatury
Graddol, D. 1997. The Future of English? A Guide to Forecasting the Popularity of the English Language in the 21st Century. London: British Council.
Jenkins, J. 2002. "A Sociolinguistically Based, Empirically Researched Pronunciation Syllabus for English as an International Language." Applied Linguistics 23 (1): 83-103.
Jenkins, J., M. Modiano, and B. Seidlhofer. 2001. "Euro-English". English Today 17 (04): 13-19. doi:10.1017/S0266078401004023.
Kachru, B. B., Y. Kachru, and C. L. Nelson 2009. The Handbook of World Englishes. Malden, MA; Oxford: Blackwell Pub.
Seidlhofer, B. 2005. "English as a lingua franca". ELT Journal 59 (4): 339-341. doi:10.1093/elt/cci064.
Swan, M. and B. Smith. 2003. Learner English: A Teacher's Guide to Interference and Other Problems. Cambridge; New York: Cambridge University Press.
Seznam doporučené literatury
Graddol, D. 1997. The Future of English? A Guide to Forecasting the Popularity of the English Language in the 21st Century. London: British Council.
Jenkins, J. 2002. "A Sociolinguistically Based, Empirically Researched Pronunciation Syllabus for English as an International Language." Applied Linguistics 23 (1): 83-103.
Jenkins, J., M. Modiano, and B. Seidlhofer. 2001. "Euro-English". English Today 17 (04): 13-19. doi:10.1017/S0266078401004023.
Kachru, B. B., Y. Kachru, and C. L. Nelson 2009. The Handbook of World Englishes. Malden, MA; Oxford: Blackwell Pub.
Seidlhofer, B. 2005. "English as a lingua franca". ELT Journal 59 (4): 339-341. doi:10.1093/elt/cci064.
Swan, M. and B. Smith. 2003. Learner English: A Teacher's Guide to Interference and Other Problems. Cambridge; New York: Cambridge University Press.