Cílem práce je porovnat dějinné koncepce v díle Aurelia Augustina, zejména jeho spisu O obci Boží, a Jana Amose Komenského. Za tím účelem jsou popsány a využity i jiné relevantní způsoby vnímání času, starší i novověké. Po analýze obou koncepcí je vyhodnocena míra utopičnosti obou koncepcí, s využitím Mannheimovy definice utopického a ideologického myšlení, a v případě Jana Amose Komenského i míra vlivu jeho koncepce na současný diskurs o tématu dějinnosti.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to compare and contrast the concepts of history as they are found in the works of Aurelius Augustinus, predominantly in his De civitatis Dei, and in the works of John Amos Comenius. To that purpose other relevant approaches to the issue of time are also employed, both ancient and modern. The analysis and comparison of both concepts is followed by an evaluation of the utopian and ideological nature of said concepts, which is achieved by using the definitions of utopian and ideological thinking proposed by Karl Mannheim. In case of John Amos Comenius an evaluation of the degree of influence of his concept of history on the contemporary academic discourse of history is added.
perception of history, time, Aurelius Augustinus, John Amos Comenius, relative utopia, ideology
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je porovnat dějinné koncepce v díle Aurelia Augustina, zejména jeho spisu O obci Boží, a Jana Amose Komenského. Za tím účelem jsou popsány a využity i jiné relevantní způsoby vnímání času, starší i novověké. Po analýze obou koncepcí je vyhodnocena míra utopičnosti obou koncepcí, s využitím Mannheimovy definice utopického a ideologického myšlení, a v případě Jana Amose Komenského i míra vlivu jeho koncepce na současný diskurs o tématu dějinnosti.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to compare and contrast the concepts of history as they are found in the works of Aurelius Augustinus, predominantly in his De civitatis Dei, and in the works of John Amos Comenius. To that purpose other relevant approaches to the issue of time are also employed, both ancient and modern. The analysis and comparison of both concepts is followed by an evaluation of the utopian and ideological nature of said concepts, which is achieved by using the definitions of utopian and ideological thinking proposed by Karl Mannheim. In case of John Amos Comenius an evaluation of the degree of influence of his concept of history on the contemporary academic discourse of history is added.
perception of history, time, Aurelius Augustinus, John Amos Comenius, relative utopia, ideology
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem práce bude popsat a zanalyzovat, přiměřeně rozsahu bakalářské práce, rozdíly a shody ve vnímání času v dílech sv. Augustina a Jana Amose Komenského, dopad a vliv jejich tezí.
Kandidát bude vycházet ze studia české odborné historické a filosofické literatury a překladových pramenů.
Použité metody budou zahrnovat komparaci sekundární odborné literatury, komparaci a případně kritiku pramenů.
Student se bude v průběhu příprav a vypracovávání řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího práce.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem práce bude popsat a zanalyzovat, přiměřeně rozsahu bakalářské práce, rozdíly a shody ve vnímání času v dílech sv. Augustina a Jana Amose Komenského, dopad a vliv jejich tezí.
Kandidát bude vycházet ze studia české odborné historické a filosofické literatury a překladových pramenů.
Použité metody budou zahrnovat komparaci sekundární odborné literatury, komparaci a případně kritiku pramenů.
Student se bude v průběhu příprav a vypracovávání řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
Aurelius Augustin. O Boží obci. (I), Knih XXII. Praha: Karolinum, 2007.
Aurelius Augustin. O Boží obci. (II), Knih XXII. Praha: Karolinum, 2007.
Aurelius Augustin. O Boží obci. (III), Knih XXII. Praha: Karolinum, 2007.
Aurelius Augustin. Vyznání. V Kalichu 4. vyd. Praha: Kalich, 1999
Floss, Karel. Čas, dějinnost a Aurelius Augustinus. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991
Floss, P., Příroda, člověk a společnost v díle Jana Amose Komenského, Přerov 1968
Karfíková, L.: Lidská mysl jako model Trojice podle Augustinova spisu De Trinitate, v: Studie z patristiky a scholastiky. Praha, Oikúmené 1997
Komenský, Jan Amos. Breviář myšlenek Jana Amose Komenského. 1. vyd. Brno: Integrál Brno, 2008.
Komenský, Jan Amos. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Sv. 1.-3. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1992
Palouš, R.: Komenského Boží svět, Praha, SPN 1992.
Patočka J.: Komeniologické studie: soubor textů o J. A. Komenském; Díl 1. ; 1. vyd. Praha: Oikoymenh ; Filosofia, 1997
Patočka J.: Komeniologické studie: soubor textů o J. A. Komenském; Díl 2. ; 1. vyd. Praha: Oikoymenh ; Filosofia, 1998
Patočka, J.: Komeniologické studie: soubor textů o J. A. Komenském; Díl 3. ; 1. vyd .Praha: Oikoymenh ; Filosofia, 2003.
Seznam doporučené literatury
Aurelius Augustin. O Boží obci. (I), Knih XXII. Praha: Karolinum, 2007.
Aurelius Augustin. O Boží obci. (II), Knih XXII. Praha: Karolinum, 2007.
Aurelius Augustin. O Boží obci. (III), Knih XXII. Praha: Karolinum, 2007.
Aurelius Augustin. Vyznání. V Kalichu 4. vyd. Praha: Kalich, 1999
Floss, Karel. Čas, dějinnost a Aurelius Augustinus. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991
Floss, P., Příroda, člověk a společnost v díle Jana Amose Komenského, Přerov 1968
Karfíková, L.: Lidská mysl jako model Trojice podle Augustinova spisu De Trinitate, v: Studie z patristiky a scholastiky. Praha, Oikúmené 1997
Komenský, Jan Amos. Breviář myšlenek Jana Amose Komenského. 1. vyd. Brno: Integrál Brno, 2008.
Komenský, Jan Amos. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Sv. 1.-3. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1992
Palouš, R.: Komenského Boží svět, Praha, SPN 1992.
Patočka J.: Komeniologické studie: soubor textů o J. A. Komenském; Díl 1. ; 1. vyd. Praha: Oikoymenh ; Filosofia, 1997
Patočka J.: Komeniologické studie: soubor textů o J. A. Komenském; Díl 2. ; 1. vyd. Praha: Oikoymenh ; Filosofia, 1998
Patočka, J.: Komeniologické studie: soubor textů o J. A. Komenském; Díl 3. ; 1. vyd .Praha: Oikoymenh ; Filosofia, 2003.