Diplomová práce se zabývá mimoškolními aktivitami žáků základních škol. Cílem diplomové práce je zjistit účast žáků 2. stupně základních škol na mimoškolních aktivitách v komparaci s žáky 2. stupně základních škol praktických. Práci tvoří dvě hlavní části. Jedná se o část teoretickou, která pomocí zpracování odborných zdrojů charakterizuje základní vzdělávání, starší školní věk, volný čas a volný čas dětí a mládeže. Empirická část zjišťuje pomocí dotazníků a polostrukturovaných rozhovorů, jaká je nabídka zájmových aktivit, jakým volnočasovým aktivitám dávají žáci základních škol a základních škol praktických přednost, z jakých důvodů se neúčastní zájmových aktivit. Výsledky potvrdily dvě ze tří stanovených hypotéz. Za největší přínos diplomové práce je možné považovat zmapování názorů žáků 2. stupně základních škol a pedagogů volného času na mimoškolní aktivity a na základě získaných poznatků navrhnout možná řešení.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to study out-of-school activities of primary school pupils, comparing the enrolment of primary school children aged 11 15 with those of the same age with special education needs. The paper itself is divided into two parts. The first, theoretical one researches specialized literature in order to define primary education, puberty, leisure time in general and leisure time of children and youth. Using questionnaires and half-structured interviews, the empirical part looks at the choice of available out-of-school activities, identifies those that children with and without special education needs prefer and uncovers reasons they give for not participating in any. Two out of three pre-stated hypotheses have been confirmed. The greatest benefit of the paper can be seen in devising a structured overview of schoolchildren's and their teachers' opinions on out-of-school activities and, using this information, in suggesting possible solutions.
Klíčová slova
Základní vzdělávání, lehká mentální retardace, volný čas, starší školní věk, zájmová činnost, mimoškolní aktivity.
Diplomová práce se zabývá mimoškolními aktivitami žáků základních škol. Cílem diplomové práce je zjistit účast žáků 2. stupně základních škol na mimoškolních aktivitách v komparaci s žáky 2. stupně základních škol praktických. Práci tvoří dvě hlavní části. Jedná se o část teoretickou, která pomocí zpracování odborných zdrojů charakterizuje základní vzdělávání, starší školní věk, volný čas a volný čas dětí a mládeže. Empirická část zjišťuje pomocí dotazníků a polostrukturovaných rozhovorů, jaká je nabídka zájmových aktivit, jakým volnočasovým aktivitám dávají žáci základních škol a základních škol praktických přednost, z jakých důvodů se neúčastní zájmových aktivit. Výsledky potvrdily dvě ze tří stanovených hypotéz. Za největší přínos diplomové práce je možné považovat zmapování názorů žáků 2. stupně základních škol a pedagogů volného času na mimoškolní aktivity a na základě získaných poznatků navrhnout možná řešení.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to study out-of-school activities of primary school pupils, comparing the enrolment of primary school children aged 11 15 with those of the same age with special education needs. The paper itself is divided into two parts. The first, theoretical one researches specialized literature in order to define primary education, puberty, leisure time in general and leisure time of children and youth. Using questionnaires and half-structured interviews, the empirical part looks at the choice of available out-of-school activities, identifies those that children with and without special education needs prefer and uncovers reasons they give for not participating in any. Two out of three pre-stated hypotheses have been confirmed. The greatest benefit of the paper can be seen in devising a structured overview of schoolchildren's and their teachers' opinions on out-of-school activities and, using this information, in suggesting possible solutions.
Klíčová slova
Základní vzdělávání, lehká mentální retardace, volný čas, starší školní věk, zájmová činnost, mimoškolní aktivity.
Cíl diplomové práce: Zjistit účast žáků 2. stupně základních škol na mimoškolních aktivitách v komparaci s žáky 2. stupně základních škol praktických.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník, rozhovor.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit účast žáků 2. stupně základních škol na mimoškolních aktivitách v komparaci s žáky 2. stupně základních škol praktických.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník, rozhovor.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., 2007. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 2. rozš. přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-140-9.
FISCHER, S., ŠKODA, J., 2008. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-014-0.
PÁVKOVÁ, J., et al., 2008. Pedagogika volného času. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-423-6.
PIPEKOVÁ, J., 2006. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozš. přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7367-060-7.
ŠVARCOVÁ, I., 2006. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7.
VÁGNEROVÁ, M., 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-802-3.
VALENTA, M., MÜLLER, O., 2004. Psychopedie. 2. vyd. Praha: Parta. ISBN 80-7320-063-5.
VÁŽANSKÝ, M., SMÉKAL, V., 1995. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido. ISBN 80-901737-9-9.
VÍTKOVÁ, M., 2004. Integrativní speciální pedagogika. 2. rozš. přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-071-9.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., 2007. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 2. rozš. přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-140-9.
FISCHER, S., ŠKODA, J., 2008. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-014-0.
PÁVKOVÁ, J., et al., 2008. Pedagogika volného času. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-423-6.
PIPEKOVÁ, J., 2006. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozš. přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7367-060-7.
ŠVARCOVÁ, I., 2006. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7.
VÁGNEROVÁ, M., 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-802-3.
VALENTA, M., MÜLLER, O., 2004. Psychopedie. 2. vyd. Praha: Parta. ISBN 80-7320-063-5.
VÁŽANSKÝ, M., SMÉKAL, V., 1995. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido. ISBN 80-901737-9-9.
VÍTKOVÁ, M., 2004. Integrativní speciální pedagogika. 2. rozš. přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-071-9.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.