Bakalářská práce se zbývala problematikou autismu. Vycházela z předpokladů, že většina dětí je vzdělávána formou strukturovaného učení a že u většiny dětí s autismem a mentální retardací je k rozvoji komunikace využívána metoda s využitím obrázků VOKS. Cílem bylo zmapovat efektivní způsoby práce s dětmi s poruchou autistického spektra a s mentální retardací. Práci tvořily dvě stěžejní části. Jednalo se o část teoretickou, která s využitím odborných zdrojů popisovala nejdůležitější informace o poruchách autistického spektra, mentální retardaci a strukturovaném učení. V části praktické byly zjišťovány konkrétní způsoby práce s dětmi s autismem a s mentální retardací. Výsledky praktické části prokázaly, že je skutečně většina dětí s touto poruchou vzdělávána formou strukturovaného učení a u většiny dětí je využívána alternativní komunikace pomocí metody VOKS. Výsledky praktické části vyústily v navrhovaná opatření, kterými jsou využívání motivace při výchově a vzdělávání dětí s autismem a s mentální retardací, důsledná spolupráce rodiny a školy a vhodné přizpůsobení školních prostor.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis dealt with the issue of autism. It worked on the assumption that the most of children are educated through structured teaching and most of children with autism and mental retardation is used PECS - method using images. The aim was to explore effective ways of working with children with autism spectrum disorder and mental retardation. The work consisted of two main parts. It was a theoretical part, which described the use of expert sources the most important information about autism spectrum disorders, mental retardation and structured teaching. In the practical part were identified concrete ways of working with children with autism and mental retardation. Results proved that the majority of children with this disorder is educate through structured teaching and in most children is used alternative methods of communication using PECS. The results of the practical part resulted in the proposed measures, such as the use of motivation for the education of children with autism and mental retardation or consistent cooperation between family and school and appropriate adaptation to the school environment.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, triáda narušení, mentální retardace, strukturované učení, komunikace
Klíčová slova v angličtině
autistic spectrum disorders, triad disruption, mental retardation, structured teaching, communication
Rozsah průvodní práce
60 s. (83 642 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zbývala problematikou autismu. Vycházela z předpokladů, že většina dětí je vzdělávána formou strukturovaného učení a že u většiny dětí s autismem a mentální retardací je k rozvoji komunikace využívána metoda s využitím obrázků VOKS. Cílem bylo zmapovat efektivní způsoby práce s dětmi s poruchou autistického spektra a s mentální retardací. Práci tvořily dvě stěžejní části. Jednalo se o část teoretickou, která s využitím odborných zdrojů popisovala nejdůležitější informace o poruchách autistického spektra, mentální retardaci a strukturovaném učení. V části praktické byly zjišťovány konkrétní způsoby práce s dětmi s autismem a s mentální retardací. Výsledky praktické části prokázaly, že je skutečně většina dětí s touto poruchou vzdělávána formou strukturovaného učení a u většiny dětí je využívána alternativní komunikace pomocí metody VOKS. Výsledky praktické části vyústily v navrhovaná opatření, kterými jsou využívání motivace při výchově a vzdělávání dětí s autismem a s mentální retardací, důsledná spolupráce rodiny a školy a vhodné přizpůsobení školních prostor.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis dealt with the issue of autism. It worked on the assumption that the most of children are educated through structured teaching and most of children with autism and mental retardation is used PECS - method using images. The aim was to explore effective ways of working with children with autism spectrum disorder and mental retardation. The work consisted of two main parts. It was a theoretical part, which described the use of expert sources the most important information about autism spectrum disorders, mental retardation and structured teaching. In the practical part were identified concrete ways of working with children with autism and mental retardation. Results proved that the majority of children with this disorder is educate through structured teaching and in most children is used alternative methods of communication using PECS. The results of the practical part resulted in the proposed measures, such as the use of motivation for the education of children with autism and mental retardation or consistent cooperation between family and school and appropriate adaptation to the school environment.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, triáda narušení, mentální retardace, strukturované učení, komunikace
Klíčová slova v angličtině
autistic spectrum disorders, triad disruption, mental retardation, structured teaching, communication
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zmapovat efektivní způsoby práce s dětmi s poruchou autistického spektra v kombinaci s lehkou mentální retardací.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace
a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, sekundární analýza dat.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zmapovat efektivní způsoby práce s dětmi s poruchou autistického spektra v kombinaci s lehkou mentální retardací.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace
a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, sekundární analýza dat.
Seznam doporučené literatury
BEYER, Jannik, GAMMELTOFT, Lone, 2006. Autismus a hra: příprava herních aktivit pro děti s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-157-3
ČADILOVÁ, Věra, JŮN, Hynek, THOROVÁ, Kateřina, 2007. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-319-2.
ČADILOVÁ, Věra, ŽAMPACHOVÁ, Zuzana, 2008. Strukturované učení. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-475-5.
EMERSON, Eric, 2008. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-390-1.
GILLBERG, Christopher, PEETERS, Theo, 2003. Autismus-zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-856-2.
THOROVÁ, Kateřina, 2006. Poruchy autistického spektra. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-091-7.
VERMEULEN, Peter, 2006. Autistické myšlení. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-1600-3.
Seznam doporučené literatury
BEYER, Jannik, GAMMELTOFT, Lone, 2006. Autismus a hra: příprava herních aktivit pro děti s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-157-3
ČADILOVÁ, Věra, JŮN, Hynek, THOROVÁ, Kateřina, 2007. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-319-2.
ČADILOVÁ, Věra, ŽAMPACHOVÁ, Zuzana, 2008. Strukturované učení. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-475-5.
EMERSON, Eric, 2008. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-390-1.
GILLBERG, Christopher, PEETERS, Theo, 2003. Autismus-zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-856-2.
THOROVÁ, Kateřina, 2006. Poruchy autistického spektra. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-091-7.
VERMEULEN, Peter, 2006. Autistické myšlení. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-1600-3.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.