Cílem této práce je definice učiva textových a grafických editorů na 1. stupni ZŠ. Učivo je definováno na základě výsledků výzkumu, který byl proveden jako dotazníkové šetření mezi učiteli 1. stupně, 2. stupně s aprobací informatiky a mezi didaktiky informatiky z celé ČR. Dále jsou v práci komparovány kurikulární dokumenty z jiných zemí, školní vzdělávací programy vybraných základních škol a učebnice informatiky pro 1. stupeň ZŠ. Na základě výzkumu byla určena množina funkcí textových a grafických editorů, která by se měla stát obsahem učiva na 1. stupni ZŠ. Na základě výsledků výzkumu byl vytvořen textový editor, který je navržen tak, aby respektoval specifika žáků na 1. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The aim of this master's thesis is to define contents of text and graphics editors for primary schools. The content is defined as the result of research that was realized by means of questionnaires for teachers at primary schools, IT teachers at lower secondary schools and for IT methodologists in the Czech Republic. Curricular documents from different countries, Framework Education Programme of selected schools and IT textbooks for primary schools were compared here. According to this research the set of functions was determined. This set should become the contents for the primary schools. According to the conclusion of the questionnaire a text editor was created. Its form respects special needs of primary school pupils.
Klíčová slova
základní škola, 1. stupeň, učivo, textový editor, grafický editor, informační a komunikační technologie, informatika
Klíčová slova v angličtině
Primary School, Contents, Text Editor, Graphics Editor, Information and Communication Technologies, IT
Rozsah průvodní práce
94 s. (128 748 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je definice učiva textových a grafických editorů na 1. stupni ZŠ. Učivo je definováno na základě výsledků výzkumu, který byl proveden jako dotazníkové šetření mezi učiteli 1. stupně, 2. stupně s aprobací informatiky a mezi didaktiky informatiky z celé ČR. Dále jsou v práci komparovány kurikulární dokumenty z jiných zemí, školní vzdělávací programy vybraných základních škol a učebnice informatiky pro 1. stupeň ZŠ. Na základě výzkumu byla určena množina funkcí textových a grafických editorů, která by se měla stát obsahem učiva na 1. stupni ZŠ. Na základě výsledků výzkumu byl vytvořen textový editor, který je navržen tak, aby respektoval specifika žáků na 1. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The aim of this master's thesis is to define contents of text and graphics editors for primary schools. The content is defined as the result of research that was realized by means of questionnaires for teachers at primary schools, IT teachers at lower secondary schools and for IT methodologists in the Czech Republic. Curricular documents from different countries, Framework Education Programme of selected schools and IT textbooks for primary schools were compared here. According to this research the set of functions was determined. This set should become the contents for the primary schools. According to the conclusion of the questionnaire a text editor was created. Its form respects special needs of primary school pupils.
Klíčová slova
základní škola, 1. stupeň, učivo, textový editor, grafický editor, informační a komunikační technologie, informatika
Klíčová slova v angličtině
Primary School, Contents, Text Editor, Graphics Editor, Information and Communication Technologies, IT
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je přesněji vymezit vzdělávací obsah očekávaného výstupu zaměřeného na práci s textovým a grafickým editorem na 1. stupni základní školy (dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání) -- žák pracuje s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru.
Požadavky:
Na základě dotazníkového šetření (min. 100 respondentů) popíše diplomant představu cílové skupiny (vyučující 1. stupně, 2. stupně ZŠ a oboroví didaktici apod.) o obsahu výše zmíněného očekávaného výstupu.
Takto získaný výstup podrobí kritické analýze a porovná jej také s výsledky rešerše českých i zahraničních zdrojů zaměřených na výuku ICT gramotnosti.
Diplomant naprogramuje vlastní multiplatformní školní textový editor reflektující výsledky analýzy, který funkcionalitami pomáhá vymezit samotný vzdělávací obsah. V práci popíše využité programátorské koncepty.
Vytvořený editor diplomant otestuje na min. 3 základních školách a získá k němu zpětnou vazbu.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je přesněji vymezit vzdělávací obsah očekávaného výstupu zaměřeného na práci s textovým a grafickým editorem na 1. stupni základní školy (dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání) -- žák pracuje s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru.
Požadavky:
Na základě dotazníkového šetření (min. 100 respondentů) popíše diplomant představu cílové skupiny (vyučující 1. stupně, 2. stupně ZŠ a oboroví didaktici apod.) o obsahu výše zmíněného očekávaného výstupu.
Takto získaný výstup podrobí kritické analýze a porovná jej také s výsledky rešerše českých i zahraničních zdrojů zaměřených na výuku ICT gramotnosti.
Diplomant naprogramuje vlastní multiplatformní školní textový editor reflektující výsledky analýzy, který funkcionalitami pomáhá vymezit samotný vzdělávací obsah. V práci popíše využité programátorské koncepty.
Vytvořený editor diplomant otestuje na min. 3 základních školách a získá k němu zpětnou vazbu.
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami k 1. 9. 2013). [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2013. 142 s. [cit. 14. 3. 2014]. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani.
BLAHO, Andrej, Ľubomír SALANCI, Martina CHALACHÁNOVÁ a Ľubica GABAJOVÁ. Informatická výchova pre 2. ročník ZŠ. Bratislava: Aitec, 2010. ISBN 978-80-89375-17-2.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 256 s. ISBN 978-807-3677-787.
TSUI, Frank F a Orlando KARAM. Essentials of software engineering. 2nd ed. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, c2011, xvi, 392 p. ISBN 07-637-8534-2.
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami k 1. 9. 2013). [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2013. 142 s. [cit. 14. 3. 2014]. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani.
BLAHO, Andrej, Ľubomír SALANCI, Martina CHALACHÁNOVÁ a Ľubica GABAJOVÁ. Informatická výchova pre 2. ročník ZŠ. Bratislava: Aitec, 2010. ISBN 978-80-89375-17-2.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 256 s. ISBN 978-807-3677-787.
TSUI, Frank F a Orlando KARAM. Essentials of software engineering. 2nd ed. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, c2011, xvi, 392 p. ISBN 07-637-8534-2.