Bakalářská práce se zabývá využíváním informačních a komunikačních technologií u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem bakalářské práce je charakterizovat možnosti informačních a komunikačních technologií při výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a zjistit, jak jsou informační a komunikační technologie při výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami využívány. V teoretické části jsou vymezeny pro práci důležité pojmy: děti se speciálními vzdělávacími potřebami a také informační a komunikační technologie. Důraz je kladen na děti s mentálním, sluchovým a kombinovaným postižením a také na děti s narušenou komunikační schopností. Další kapitoly práce se věnují využívání informačních a komunikačních technologií u dětí s různými postiženími. V empirické části jsou představeny výsledky průzkumu, který se zaměřil na zjištění, jak jsou informační a komunikační technologie využívány u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Metodou průzkumu byl dotazník, který byl osobně distribuován mezi děti, které navštěvují "speciální školy" a také mezi pedagogy, kteří vyučují ve "speciálních školách." Výsledky bakalářské práce ukázaly, že informační a komunikační technologie jsou často ve vyučování využívány, ale je potřebné školy lépe vybavit. Délka praxe u pedagogů není rozhodující při využívání informačních a komunikačních technologií, velká část pedagogů má absolvovaný kurz informačních a komunikačních technologií nebo se je naučili využívat při svém vlastním neinstitucionálním studiu.
Anotace v angličtině
Bachelor's project deals with using information and communications technology used by children with special educational needs. The aim of this bachelor's project is to characterize the possibilities of information and communications technology for education of children with special needs, and discover how is information and communications technology, used in education of children with special educational needs. In theoretical composition part are defined for this thesis children with special educational needs and specified information and communications technology. Emphasis is on children with mental, hearing and combined disorder, and also children with disrupted communication ability. Further chapters of the project focus on using information and communications technology for children with other disorders. In the empirical part of this project are uncovered the results of exploration focused on finding out how is information and communications technology used by children with special education needs. The exploration method of choice has been a questionnaire distributed personal among children and teachers from "special school." The results of this bachelor's project show that information and communications technology is used in education process often, but it is necessary to get schools more equipped. Regarding teachers, the sheer time length of practice is not the most detrimental factor a large part of teachers has absolved information and communications course during their own studies, or learned using information and communications technology during that time.
Klíčová slova
děti, hardware, informační komunikační technologie, software, speciální vzdělávací potřeby, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
children, hardware, information and communications technology, software, special education needs, education.
Rozsah průvodní práce
67 s. (83 983 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využíváním informačních a komunikačních technologií u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem bakalářské práce je charakterizovat možnosti informačních a komunikačních technologií při výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a zjistit, jak jsou informační a komunikační technologie při výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami využívány. V teoretické části jsou vymezeny pro práci důležité pojmy: děti se speciálními vzdělávacími potřebami a také informační a komunikační technologie. Důraz je kladen na děti s mentálním, sluchovým a kombinovaným postižením a také na děti s narušenou komunikační schopností. Další kapitoly práce se věnují využívání informačních a komunikačních technologií u dětí s různými postiženími. V empirické části jsou představeny výsledky průzkumu, který se zaměřil na zjištění, jak jsou informační a komunikační technologie využívány u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Metodou průzkumu byl dotazník, který byl osobně distribuován mezi děti, které navštěvují "speciální školy" a také mezi pedagogy, kteří vyučují ve "speciálních školách." Výsledky bakalářské práce ukázaly, že informační a komunikační technologie jsou často ve vyučování využívány, ale je potřebné školy lépe vybavit. Délka praxe u pedagogů není rozhodující při využívání informačních a komunikačních technologií, velká část pedagogů má absolvovaný kurz informačních a komunikačních technologií nebo se je naučili využívat při svém vlastním neinstitucionálním studiu.
Anotace v angličtině
Bachelor's project deals with using information and communications technology used by children with special educational needs. The aim of this bachelor's project is to characterize the possibilities of information and communications technology for education of children with special needs, and discover how is information and communications technology, used in education of children with special educational needs. In theoretical composition part are defined for this thesis children with special educational needs and specified information and communications technology. Emphasis is on children with mental, hearing and combined disorder, and also children with disrupted communication ability. Further chapters of the project focus on using information and communications technology for children with other disorders. In the empirical part of this project are uncovered the results of exploration focused on finding out how is information and communications technology used by children with special education needs. The exploration method of choice has been a questionnaire distributed personal among children and teachers from "special school." The results of this bachelor's project show that information and communications technology is used in education process often, but it is necessary to get schools more equipped. Regarding teachers, the sheer time length of practice is not the most detrimental factor a large part of teachers has absolved information and communications course during their own studies, or learned using information and communications technology during that time.
Klíčová slova
děti, hardware, informační komunikační technologie, software, speciální vzdělávací potřeby, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
children, hardware, information and communications technology, software, special education needs, education.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat možnosti informačních a komunikačních technologií při výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a zjistit, jak jsou informační a komunikační technologie při výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami využívány.
Požadavky: Formulace teoretických poznatků, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat možnosti informačních a komunikačních technologií při výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a zjistit, jak jsou informační a komunikační technologie při výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami využívány.
Požadavky: Formulace teoretických poznatků, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P., 2011. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3853-6.
BENDOVÁ, P., ZIKL, P., 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3854-3.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-717-8801-5.
LECHTA, V., a kol., 2005. Terapie narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-961-5.
MUKNŠNÁBLOVÁ, M., 2014. Péče o dítě s postižením sluchu. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5034-7.
PIPEKOVÁ, J., et al., 2010. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-198-0.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Psychopatologie pro pomáhající profese. 5. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0225-7.
ZIKL, P., 2011. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3856-7.
ZIKL, P., aj., 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3852-9.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P., 2011. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3853-6.
BENDOVÁ, P., ZIKL, P., 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3854-3.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-717-8801-5.
LECHTA, V., a kol., 2005. Terapie narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-961-5.
MUKNŠNÁBLOVÁ, M., 2014. Péče o dítě s postižením sluchu. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5034-7.
PIPEKOVÁ, J., et al., 2010. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-198-0.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Psychopatologie pro pomáhající profese. 5. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0225-7.
ZIKL, P., 2011. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3856-7.
ZIKL, P., aj., 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3852-9.
Přílohy volně vložené
1 CD na zadní straně desek bakalářské práce.
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.