Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit na základě měření průběhu srdeční frekvence intenzitu pohybového zatížení ve vyučovací jednotce florbalu v rámci školní tělesné výchovy u dívek a chlapců na 2. stupni základní školy a na střední škole. Celkem bylo změřeno 57 žáků, kteří byli rozděleni do 4 souborů podle pohlaví a věku. Podle naměřených dat srdeční frekvence byla stanovena průměrná srdeční frekvence a procentuální zastoupení v jednotlivých zónách intenzity během vyučovací jednotky florbalu. Nejvyšší hodnota průměrné srdeční frekvence byla naměřena u souboru dívek ze třetího a čtvrtého ročníku (148,80+-16,24 tepů/minutu = 73,86 % SFmax). Nejnižší hodnota byla zjištěna u souboru dívek z prvního a druhého ročníku (132,69+-13,63 tepů/minutu = 68,69 % SFmax). Aerobní způsob úhrady vydané energie převládal u všech souborů, v průměru vyjádřený 59-71% zastoupením v aerobním pásmu. Podle zjištěných výsledků nebyly významné rozdíly mezi dívkami a chlapci. Výrazné rozdíly nebyly zjištěny ani mezi žáky 2. stupně základní školy a žáky středních škol. Na základě naměřených výsledků můžeme florbal považovat za vhodnou aerobní aktivitu v hodinách tělesné výchovy pro žáky středních škol i pro žáky 2. stupně základní školy.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to find out intensity of the physical effort in lessons of floorball based on the measurements of heart rate of girls and boys at primary and secondary schools. 57 pupils, who were divided into 4 groups according to their sex and age, were measured. In accordance to the measured data an average heart rate together with distribution of heart rate in intensity zones during lessons were set. The highest measured value of the average heart rate was gathered in the group of girls in the third and the fourth grade of the high school (148,80+-16,24 beats/minute = 73,86 % SFmax). The lowest measured value of the average heart rate was gathered in the group of girls of the first and the second grade of the High school (132,69+-13,63 beats/minute = 68,69 % SFmax). Aerobic remittance of energy gain prevailed in every group, in average of 59-71 % in aerobic scale. There were discovered no significant differences between boys and girls and even between primary and secondary schools. Based on the collected data we can consider floorball as an appropriate activity for physical education lessons for pupils of primary and secondary schools.
heart rate, intensity of physical effort, floorball, pupils, lessons.
Rozsah průvodní práce
80 s. (139 118 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit na základě měření průběhu srdeční frekvence intenzitu pohybového zatížení ve vyučovací jednotce florbalu v rámci školní tělesné výchovy u dívek a chlapců na 2. stupni základní školy a na střední škole. Celkem bylo změřeno 57 žáků, kteří byli rozděleni do 4 souborů podle pohlaví a věku. Podle naměřených dat srdeční frekvence byla stanovena průměrná srdeční frekvence a procentuální zastoupení v jednotlivých zónách intenzity během vyučovací jednotky florbalu. Nejvyšší hodnota průměrné srdeční frekvence byla naměřena u souboru dívek ze třetího a čtvrtého ročníku (148,80+-16,24 tepů/minutu = 73,86 % SFmax). Nejnižší hodnota byla zjištěna u souboru dívek z prvního a druhého ročníku (132,69+-13,63 tepů/minutu = 68,69 % SFmax). Aerobní způsob úhrady vydané energie převládal u všech souborů, v průměru vyjádřený 59-71% zastoupením v aerobním pásmu. Podle zjištěných výsledků nebyly významné rozdíly mezi dívkami a chlapci. Výrazné rozdíly nebyly zjištěny ani mezi žáky 2. stupně základní školy a žáky středních škol. Na základě naměřených výsledků můžeme florbal považovat za vhodnou aerobní aktivitu v hodinách tělesné výchovy pro žáky středních škol i pro žáky 2. stupně základní školy.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to find out intensity of the physical effort in lessons of floorball based on the measurements of heart rate of girls and boys at primary and secondary schools. 57 pupils, who were divided into 4 groups according to their sex and age, were measured. In accordance to the measured data an average heart rate together with distribution of heart rate in intensity zones during lessons were set. The highest measured value of the average heart rate was gathered in the group of girls in the third and the fourth grade of the high school (148,80+-16,24 beats/minute = 73,86 % SFmax). The lowest measured value of the average heart rate was gathered in the group of girls of the first and the second grade of the High school (132,69+-13,63 beats/minute = 68,69 % SFmax). Aerobic remittance of energy gain prevailed in every group, in average of 59-71 % in aerobic scale. There were discovered no significant differences between boys and girls and even between primary and secondary schools. Based on the collected data we can consider floorball as an appropriate activity for physical education lessons for pupils of primary and secondary schools.
heart rate, intensity of physical effort, floorball, pupils, lessons.
Zásady pro vypracování
Určit na základě měření průběhu srdeční frekvence intenzitu pohybového zatížení ve vyučovacích jednotkách florbalu na 2. stupni základní školy a na střední škole v rámci školní tělesné výchovy. Provést intersexuální komparaci výsledných hodnot intenzity pohybového zatížení. Stanovit závěry pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Určit na základě měření průběhu srdeční frekvence intenzitu pohybového zatížení ve vyučovacích jednotkách florbalu na 2. stupni základní školy a na střední škole v rámci školní tělesné výchovy. Provést intersexuální komparaci výsledných hodnot intenzity pohybového zatížení. Stanovit závěry pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
CHOUTKA, M., DOVALIL, J. Sportovní strenink. Praha: Olympia, 1991. 333 s. ISBN 80-7033-099-6.
KYSEL, J. Florbal: kompletní průvodce. Praha: Grada, 2010. 141 s. Sport extra. ISBN 978-80-247-3615-0.
SKRUŽNÝ, Z. aj. Florbal. Praha: Grada, 2005. 120 s. ISBN 80-247-0383-1.
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1995. 187 s. ISBN 80- 718-4127-7.
GRASGRUBER, P., CACEK, J. Sportovní geny. Brno: Computer Press, 2008. 480 s. ISBN 978-802-5118-733.
Seznam doporučené literatury
CHOUTKA, M., DOVALIL, J. Sportovní strenink. Praha: Olympia, 1991. 333 s. ISBN 80-7033-099-6.
KYSEL, J. Florbal: kompletní průvodce. Praha: Grada, 2010. 141 s. Sport extra. ISBN 978-80-247-3615-0.
SKRUŽNÝ, Z. aj. Florbal. Praha: Grada, 2005. 120 s. ISBN 80-247-0383-1.
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1995. 187 s. ISBN 80- 718-4127-7.
GRASGRUBER, P., CACEK, J. Sportovní geny. Brno: Computer Press, 2008. 480 s. ISBN 978-802-5118-733.