Diplomová práce se zabývá vzděláváním žáků s mentálním postižením pomocí informačních a komunikačních technologií. V teoretické části je mj. vymezeno mentální postižení, klasifikace a možnosti vzniku mentálního postižení. Práce se dále zabývá vzděláváním žáků s mentálním postižením. Cílem diplomové práce je charakterizovat specifika vzdělávání žáků s mentálním postižením s využíváním informačních a komunikačních technologií a zjistit, zda žáky v základních školách praktických baví více výuka s využíváním informačních a komunikačních technologií nebo bez jejich využívání; dále zjistit, zda učitelům základních škol praktických výuka s využitím informačních a komunikačních technologií vyhovuje či nevyhovuje. Hypotézy byly vyhodnoceny pomocí dat získaných dotazníky. Jedna verze dotazníků byla pro žáky ze základních škol praktických, druhá verze dotazníků byla pro učitele základních škol praktických. Výsledky mj. ukázaly, že žáky baví výuka s informačními a komunikačními technologiemi více než bez nich a učitelům základních škol praktických výuka s využitím informačních a komunikačních technologií většinově vyhovuje. Za přínos práce lze považovat zjištění, že vzdělávání žáků s mentálním postižením pomocí informačních a komunikačních technologií je pro ně zábavné, jejich učitelům pak taková výuka vyhovuje a jsou ochotni se dále vzdělávat a proškolovat v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Anotace v angličtině
This Diploma Thesis deals with the use of information and communication technologies in education of students with intellectual disability. The theoretical part deals with the description of intellectual disability, its classification and possible reasons and origins of intellectual disability. Furthermore, the thesis deals with education of students with intellectual disability. The aim of the thesis is to describe particularities of using information and communication technologies in education of students with intellectual disability and to learn whether pupils in special elementary schools enjoy more education with the use of information and communication technologies or without it. Next aim is to learn whether teaching with the use of information and communication technologies is convenient for teachers in special elementary schools. Hypotheses were evaluated using data obtained from questionnaires. One version of the questionnaire was used for students of special elementary schools, a different version of the questionnaire was used for teachers at special elementary schools. Among others, the results showed that students of special elementary schools enjoy more education with the use of information and communication technologies than without them. In most cases, teaching with the use of information and communication technologies is convenient for teachers in special elementary schools. As the main merit of this Diploma Thesis could be considered the findings that education of students with intellectual disability with the use of information and communication technologies is both entertaining for students and convenient for teachers, who are subsequently willing to go further in their own education in the field of information and communication technologies.
Klíčová slova
informační a komunikační technologie, interaktivní tabule, mentální postižení, osobní počítač, rámcový vzdělávací program, tablet, výuka, vzdělávání, žáci
Klíčová slova v angličtině
information and communication technologies, interactive whiteboards, intellectual disability, personal computer, framework educational programme, tablets, learning, teaching, education, students
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vzděláváním žáků s mentálním postižením pomocí informačních a komunikačních technologií. V teoretické části je mj. vymezeno mentální postižení, klasifikace a možnosti vzniku mentálního postižení. Práce se dále zabývá vzděláváním žáků s mentálním postižením. Cílem diplomové práce je charakterizovat specifika vzdělávání žáků s mentálním postižením s využíváním informačních a komunikačních technologií a zjistit, zda žáky v základních školách praktických baví více výuka s využíváním informačních a komunikačních technologií nebo bez jejich využívání; dále zjistit, zda učitelům základních škol praktických výuka s využitím informačních a komunikačních technologií vyhovuje či nevyhovuje. Hypotézy byly vyhodnoceny pomocí dat získaných dotazníky. Jedna verze dotazníků byla pro žáky ze základních škol praktických, druhá verze dotazníků byla pro učitele základních škol praktických. Výsledky mj. ukázaly, že žáky baví výuka s informačními a komunikačními technologiemi více než bez nich a učitelům základních škol praktických výuka s využitím informačních a komunikačních technologií většinově vyhovuje. Za přínos práce lze považovat zjištění, že vzdělávání žáků s mentálním postižením pomocí informačních a komunikačních technologií je pro ně zábavné, jejich učitelům pak taková výuka vyhovuje a jsou ochotni se dále vzdělávat a proškolovat v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Anotace v angličtině
This Diploma Thesis deals with the use of information and communication technologies in education of students with intellectual disability. The theoretical part deals with the description of intellectual disability, its classification and possible reasons and origins of intellectual disability. Furthermore, the thesis deals with education of students with intellectual disability. The aim of the thesis is to describe particularities of using information and communication technologies in education of students with intellectual disability and to learn whether pupils in special elementary schools enjoy more education with the use of information and communication technologies or without it. Next aim is to learn whether teaching with the use of information and communication technologies is convenient for teachers in special elementary schools. Hypotheses were evaluated using data obtained from questionnaires. One version of the questionnaire was used for students of special elementary schools, a different version of the questionnaire was used for teachers at special elementary schools. Among others, the results showed that students of special elementary schools enjoy more education with the use of information and communication technologies than without them. In most cases, teaching with the use of information and communication technologies is convenient for teachers in special elementary schools. As the main merit of this Diploma Thesis could be considered the findings that education of students with intellectual disability with the use of information and communication technologies is both entertaining for students and convenient for teachers, who are subsequently willing to go further in their own education in the field of information and communication technologies.
Klíčová slova
informační a komunikační technologie, interaktivní tabule, mentální postižení, osobní počítač, rámcový vzdělávací program, tablet, výuka, vzdělávání, žáci
Klíčová slova v angličtině
information and communication technologies, interactive whiteboards, intellectual disability, personal computer, framework educational programme, tablets, learning, teaching, education, students
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Charakterizovat specifika vzdělávání žáků s mentálním postižením s využíváním informačních a komunikačních technologií a zjistit, zda žáky v základních školách praktických baví více výuka s využíváním informačních a komunikačních technologií nebo bez jejich využívání; dále zjistit, zda učitelům základních škol praktických výuka s využitím informačních a komunikačních technologií vyhovuje či nevyhovuje.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Charakterizovat specifika vzdělávání žáků s mentálním postižením s využíváním informačních a komunikačních technologií a zjistit, zda žáky v základních školách praktických baví více výuka s využíváním informačních a komunikačních technologií nebo bez jejich využívání; dále zjistit, zda učitelům základních škol praktických výuka s využitím informačních a komunikačních technologií vyhovuje či nevyhovuje.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
BRDIČKA, B.,NEUMAJER, O., RŮŽIČKOVÁ, D., 2012. ICT v životě školy. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. ISBN 978-80-87063-65-1.
ČERNÁ, M., 2009. Česká psychopedie. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1565-3.
MANĚNOVÁ, M., aj., 2009. ICT a učitel 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2802-2.
ŠELNER, I., 2012. Fenomén člověk s postižením. 1. vyd. Olomouc: CARITAS Vyšší odborná škola sociální Olomouc. ISBN 978-80-87623-06-0.
ŠVARCOVÁ, I., 2006. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7.
ŠVINGALOVÁ, D., 2006. Úvod do teorie a praxe psychopedie I. díl. 1. vyd. Liberec: TUL. ISBN 80-7372-042-6.
ZIKL, P., 2011. Využití ICT u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3852-9.
ZOUNEK, J., 2006. ICT v životě základních škol. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 80-7254-858-1.
Seznam doporučené literatury
BRDIČKA, B.,NEUMAJER, O., RŮŽIČKOVÁ, D., 2012. ICT v životě školy. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. ISBN 978-80-87063-65-1.
ČERNÁ, M., 2009. Česká psychopedie. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1565-3.
MANĚNOVÁ, M., aj., 2009. ICT a učitel 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2802-2.
ŠELNER, I., 2012. Fenomén člověk s postižením. 1. vyd. Olomouc: CARITAS Vyšší odborná škola sociální Olomouc. ISBN 978-80-87623-06-0.
ŠVARCOVÁ, I., 2006. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7.
ŠVINGALOVÁ, D., 2006. Úvod do teorie a praxe psychopedie I. díl. 1. vyd. Liberec: TUL. ISBN 80-7372-042-6.
ZIKL, P., 2011. Využití ICT u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3852-9.
ZOUNEK, J., 2006. ICT v životě základních škol. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 80-7254-858-1.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
plány, schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.