Bakalářská práce se zabývala problematikou finanční gramotnosti seniorů. Jejím cílem bylo zjistit základní znalosti finanční dluhové gramotnosti seniorů v Libereckém kraji. Práce byla rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části byly vysvětleny pojmy, související s tématem bakalářské práce, jako je finanční gramotnost, její definice a možné způsoby jejího zvyšování. Dále pak jsme se věnovali předlužení a sociální práci s předluženými klienty. Pozornost byla také věnována chudobě a sociálnímu vyloučení. Teoretická část také obsahovala kapitolu zaměřenou na seniory, konkrétně na jejich stárnutí a stáří, změny ve stáří, potřeby seniorů a také na týrání seniorů. Empirická část obsahovala průzkumné šetření a jeho zpracování. Průzkum byl proveden technikou dotazníku. Nejprve byla stanovena výzkumná otázka a hypotézy s ohledem na cíl práce. Charakterizovali jsme výzkumný vzorek a popsali výzkumnou metodu. Výsledky průzkumu byly zpracovány do grafů a tabulek a následně vyhodnoceny hypotézy. V závěru práce byly doporučeny návrhy opatření, která mohou zlepšit úroveň finanční gramotnosti.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis deals with the issue of the financial literacy of senior citizens. Its aim was to determine the financial debt literacy of the senior citizen population in the Liberec Region. The document is divided into a theoretical section and an empirical section. In the theoretical section, terminology related to the thesis topic was explained, including financial literacy, its definition, and possible ways to improve financial literacy. We then also focused on over-indebtedness and social work with over-indebted clients, and examined poverty and social exclusion as well. The theoretical section also features a chapter devoted to the subject of senior citizens that specifically addresses the aging process and advanced age, changes that occur with advanced age, the needs of senior citizens, as well as senior citizen abuse. The empirical section presents our research and an analysis of our findings. Research for this study was conducted using questionnaires. First, we established a research question and hypotheses with regard to the aim of the study. Then, we defined the research sample and described the research method. The study's findings were processed using graphs and tables, after which the hypotheses were evaluated. The conclusion of the document presents recommendations for measures that can help improve financial literacy.
Klíčová slova
finanční gramotnost, chudoba, potřeby seniorů, předlužení, senior, sociální vyloučení
Bakalářská práce se zabývala problematikou finanční gramotnosti seniorů. Jejím cílem bylo zjistit základní znalosti finanční dluhové gramotnosti seniorů v Libereckém kraji. Práce byla rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části byly vysvětleny pojmy, související s tématem bakalářské práce, jako je finanční gramotnost, její definice a možné způsoby jejího zvyšování. Dále pak jsme se věnovali předlužení a sociální práci s předluženými klienty. Pozornost byla také věnována chudobě a sociálnímu vyloučení. Teoretická část také obsahovala kapitolu zaměřenou na seniory, konkrétně na jejich stárnutí a stáří, změny ve stáří, potřeby seniorů a také na týrání seniorů. Empirická část obsahovala průzkumné šetření a jeho zpracování. Průzkum byl proveden technikou dotazníku. Nejprve byla stanovena výzkumná otázka a hypotézy s ohledem na cíl práce. Charakterizovali jsme výzkumný vzorek a popsali výzkumnou metodu. Výsledky průzkumu byly zpracovány do grafů a tabulek a následně vyhodnoceny hypotézy. V závěru práce byly doporučeny návrhy opatření, která mohou zlepšit úroveň finanční gramotnosti.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis deals with the issue of the financial literacy of senior citizens. Its aim was to determine the financial debt literacy of the senior citizen population in the Liberec Region. The document is divided into a theoretical section and an empirical section. In the theoretical section, terminology related to the thesis topic was explained, including financial literacy, its definition, and possible ways to improve financial literacy. We then also focused on over-indebtedness and social work with over-indebted clients, and examined poverty and social exclusion as well. The theoretical section also features a chapter devoted to the subject of senior citizens that specifically addresses the aging process and advanced age, changes that occur with advanced age, the needs of senior citizens, as well as senior citizen abuse. The empirical section presents our research and an analysis of our findings. Research for this study was conducted using questionnaires. First, we established a research question and hypotheses with regard to the aim of the study. Then, we defined the research sample and described the research method. The study's findings were processed using graphs and tables, after which the hypotheses were evaluated. The conclusion of the document presents recommendations for measures that can help improve financial literacy.
Klíčová slova
finanční gramotnost, chudoba, potřeby seniorů, předlužení, senior, sociální vyloučení
Cíl bakalářské práce: Cílem práce je zjistit základní znalosti finanční dluhové gramotnosti seniorů v Libereckém kraji.
Požadavky: Studium odborných zdrojů, formulace teoretických východisek a vymezení základních pojmů, projektování průzkumu a stanovení časového rozvrhu, sběr dat, vyhodnocení dat a jejich interpretace, formulace závěrů, stanovení vhodných návrhů opatření pramenících z výsledků průzkumu.
Metody: Dotazování, analýza primárních a sekundárních dat.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Cílem práce je zjistit základní znalosti finanční dluhové gramotnosti seniorů v Libereckém kraji.
Požadavky: Studium odborných zdrojů, formulace teoretických východisek a vymezení základních pojmů, projektování průzkumu a stanovení časového rozvrhu, sběr dat, vyhodnocení dat a jejich interpretace, formulace závěrů, stanovení vhodných návrhů opatření pramenících z výsledků průzkumu.
Metody: Dotazování, analýza primárních a sekundárních dat.
Seznam doporučené literatury
ČEVELA, R., KALVACH, Z., ČELEDOVÁ, L., 2012. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3901-4.
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
KOCIÁNOVÁ, H., 2012. Finanční gramotnost v kostce aneb co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: ANAG. ISBN 978-80-7263-767-6.
PARTNERS, 2013. Jak ovládnout své peníze. 1. vyd. Brno: BizzBooks. ISBN 978-80-265-0127-5.
VÁGNEROVÁ, M., 2007. Vývojová psychologie. II., Dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1318-5.
Seznam doporučené literatury
ČEVELA, R., KALVACH, Z., ČELEDOVÁ, L., 2012. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3901-4.
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
KOCIÁNOVÁ, H., 2012. Finanční gramotnost v kostce aneb co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: ANAG. ISBN 978-80-7263-767-6.
PARTNERS, 2013. Jak ovládnout své peníze. 1. vyd. Brno: BizzBooks. ISBN 978-80-265-0127-5.
VÁGNEROVÁ, M., 2007. Vývojová psychologie. II., Dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1318-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.