Diplomová práce se zabývala problematikou využití podpůrných opatření při edukaci dětí se specifickými poruchami chování v 1. až 3. ročníku základní školy. Cílem práce bylo zjistit efektivitu podpůrných opatření v praxi.
Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Teoretická část objasňovala celou problematiku specifických poruch chování, včetně příčin, projevů, symptomů a syndromů. Dále se zabývala nastavením výchovně vzdělávacího procesu u těchto dětí. V teoretické části práce byly zpracovány a prezentovány odborné literární zdroje.
Praktická část zjišťovala prostřednictvím dotazníků pro výchovné poradce základních škol, učitelky prvních až třetích ročníků základních škol a vedoucí vychovatelky školních družin z těchto škol možnosti praktického využívání podpůrných opatření při edukaci dětí se specifickými poruchami chování v 1. až 3. ročníku základní školy.
Výsledky práce zjistily, že využití podpůrných opatření při edukaci dětí se specifickými poruchami chování je v pedagogické praxi značně omezeno. Možnosti využití těchto opatření ve větší míře by zkvalitnily výchovně vzdělávací proces a efektivita vzdělávání by se tak zvýšila.
Anotace v angličtině
Diploma thesis was concerned with problems utilization supporting measures at education for children with specific behavioral problems at first and third class of primary school. The aim of the work was to discover the efficiency of supporting measures in practise.
The work was consisted of two crucial areas. The theoretical part clarified the whole problems of specific behavioral problems, including causes, symptoms and syndroms. Further it concerned with setting of educational process for these children. In the theoretical part of the work has been processed and presented professional literary sources.
The practical part secured through the questionnaires for education counselors of primary schools, teachers of the first and third years of primary schools and the heads of the governess of school suites from these schools on possibility practical use of supporting measures at education for children with specific behavioral problems at first and third class of primary school.
The results of the work discovered that use of supporting measures at education for children with specific behavioral problems is in pedagogical practise considerably limited. Possibilities of use these measures in bigger rate would improved educational processes and the efficiency of education would intensify.
Klíčová slova
Specifická porucha chování, specifická porucha učení, výchova, výuka, vzdělávání, školní věk, školní zralost, pozornost, hyperaktivita, impulzivita, agresivita, afekt, vývojová porucha, podpůrná opatření, vyrovnávací opatření, odborné poradenské zařízení, základní škola, školní družina, výchovný poradce, speciální pedagog, učitel, asistent pedagoga, vedoucí vychovatelka, speciální metody, speciální přístupy, vzdělávací programy, snížený počet žáků, relaxace, terapie
Klíčová slova v angličtině
Specific behavioral problem, specific learning problem, education, teaching, school year, school maturity, attention, hyperactivity, impulsivity, aggression, affect, developmental problem, supporting measures, countervailing measures, professional consulting facilities, primary school, school suite, education counselor, special educator, teacher, the assistant of educator, the head of the governess, special methods, special accesses, educational programs, lowered quantity of children, relaxation, therapy
Rozsah průvodní práce
110 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývala problematikou využití podpůrných opatření při edukaci dětí se specifickými poruchami chování v 1. až 3. ročníku základní školy. Cílem práce bylo zjistit efektivitu podpůrných opatření v praxi.
Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Teoretická část objasňovala celou problematiku specifických poruch chování, včetně příčin, projevů, symptomů a syndromů. Dále se zabývala nastavením výchovně vzdělávacího procesu u těchto dětí. V teoretické části práce byly zpracovány a prezentovány odborné literární zdroje.
Praktická část zjišťovala prostřednictvím dotazníků pro výchovné poradce základních škol, učitelky prvních až třetích ročníků základních škol a vedoucí vychovatelky školních družin z těchto škol možnosti praktického využívání podpůrných opatření při edukaci dětí se specifickými poruchami chování v 1. až 3. ročníku základní školy.
Výsledky práce zjistily, že využití podpůrných opatření při edukaci dětí se specifickými poruchami chování je v pedagogické praxi značně omezeno. Možnosti využití těchto opatření ve větší míře by zkvalitnily výchovně vzdělávací proces a efektivita vzdělávání by se tak zvýšila.
Anotace v angličtině
Diploma thesis was concerned with problems utilization supporting measures at education for children with specific behavioral problems at first and third class of primary school. The aim of the work was to discover the efficiency of supporting measures in practise.
The work was consisted of two crucial areas. The theoretical part clarified the whole problems of specific behavioral problems, including causes, symptoms and syndroms. Further it concerned with setting of educational process for these children. In the theoretical part of the work has been processed and presented professional literary sources.
The practical part secured through the questionnaires for education counselors of primary schools, teachers of the first and third years of primary schools and the heads of the governess of school suites from these schools on possibility practical use of supporting measures at education for children with specific behavioral problems at first and third class of primary school.
The results of the work discovered that use of supporting measures at education for children with specific behavioral problems is in pedagogical practise considerably limited. Possibilities of use these measures in bigger rate would improved educational processes and the efficiency of education would intensify.
Klíčová slova
Specifická porucha chování, specifická porucha učení, výchova, výuka, vzdělávání, školní věk, školní zralost, pozornost, hyperaktivita, impulzivita, agresivita, afekt, vývojová porucha, podpůrná opatření, vyrovnávací opatření, odborné poradenské zařízení, základní škola, školní družina, výchovný poradce, speciální pedagog, učitel, asistent pedagoga, vedoucí vychovatelka, speciální metody, speciální přístupy, vzdělávací programy, snížený počet žáků, relaxace, terapie
Klíčová slova v angličtině
Specific behavioral problem, specific learning problem, education, teaching, school year, school maturity, attention, hyperactivity, impulsivity, aggression, affect, developmental problem, supporting measures, countervailing measures, professional consulting facilities, primary school, school suite, education counselor, special educator, teacher, the assistant of educator, the head of the governess, special methods, special accesses, educational programs, lowered quantity of children, relaxation, therapy
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zmapovat názory pedagogických pracovníků na efektivitu podpůrných opatření u dětí se specifickými poruchami chování ve výchovně vzdělávacím procesu v 1. až 3. ročníku základní školy.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zmapovat názory pedagogických pracovníků na efektivitu podpůrných opatření u dětí se specifickými poruchami chování ve výchovně vzdělávacím procesu v 1. až 3. ročníku základní školy.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
DITTRICH, P., 1993. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H+H. ISBN 80-85467-06-02.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2007. Máte neklidné, nesoustředěné dítě? Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) pro učitele a vychovatele. 2. vyd. Praha: D + H. ISBN 978-80-903869-1-4.
MICHALOVÁ, Z., 2012. Hyperkinetické poruchy a jejich vliv na školní úspěšnost. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-933-2.
MICHALOVÁ, Z., 2008. Vybrané kapitoly z problematiky specifických poruch učení. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-318-7.
PEŠATOVÁ, I., 2006. Vybrané kapitoly z etopedie. 2. upravené vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 80-7372-087-6.
PIPEKOVÁ, J., a kol., 1998. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-85931-65-6.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení. 10. zcela přepracované a rozšířené vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Seznam doporučené literatury
DITTRICH, P., 1993. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H+H. ISBN 80-85467-06-02.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2007. Máte neklidné, nesoustředěné dítě? Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) pro učitele a vychovatele. 2. vyd. Praha: D + H. ISBN 978-80-903869-1-4.
MICHALOVÁ, Z., 2012. Hyperkinetické poruchy a jejich vliv na školní úspěšnost. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-933-2.
MICHALOVÁ, Z., 2008. Vybrané kapitoly z problematiky specifických poruch učení. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-318-7.
PEŠATOVÁ, I., 2006. Vybrané kapitoly z etopedie. 2. upravené vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 80-7372-087-6.
PIPEKOVÁ, J., a kol., 1998. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-85931-65-6.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení. 10. zcela přepracované a rozšířené vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.