Diplomová práce se zabývala přístupy pedagogů k žákům se specifickými poruchami učení. Cílem diplomové práce bylo popsat problematiku specifických poruch učení u žáků základních škol a zjistit, jak se liší přístupy pedagogů základních škol k žákům se specifickými poruchami učení. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí, na část teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývala specifickými poruchami učení, jejich etiologií a klasifikací, a představila základní principy a přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Empirická část přináší výsledky šetření, které bylo realizováno pomocí dotazníkového šetření. Zjišťován byl způsob práce učitelů prvního a druhého stupně základních škol s žáky se specifickými poruchami učení v závislosti na aprobaci a délce praxe učitelů. Výzkum prokázal, že učitelé na 1. stupni základních škol užívají speciální přístupy k žákům se specifickými poruchami učení více než učitelé na 2. stupni základních škol a že učitelé jazyků užívají speciální přístupy k žákům se specifickými poruchami učení častěji než učitelé jiných vyučovacích předmětů. Naopak délka praxe učitelů nemá na užívání speciálních přístupů k žákům se specifickými poruchami učení statisticky významný vliv. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis dealt with the different teachers attitudes or methods used to the pupils with specific learning disabilities. The aim of the thesis was to describe the problems with specific learning disabilities of the pupils at the basic schools and found out the diferences in the attitudes or methods by the teachers used to the pupils with specifical failures of the educational abilities. The diploma thesis is devided into two parts, the theoretical and the empirical. The theoretical part dealt with the specific learning disabilities, with their etiology and clasification and introduced the basis principles and attitudes to the pupils with the specific learning disabilities. The empirical part of the thesis brought the results of the investigation, which was realised with the help of the questionnaire. The main point of view was to monitor the teachers who teached in the basic schools and the elementary schools. In spite of their certifications and long-time job experiences their attitudes to the pupils with specific learning disabilities was the critical point of view. The investigation demonstrated the using of the different attitudes by the teachers at the basic schools more than by the teachers at the elementary schools. Also the teachers who teach the languages use more frequently the different attitudes to the pupils with specific learning disabilities. On the opposite site the long-time job experiences of the teachers has not any significant influence in the roll of the using different methods or attitudes to the children with the specific learning disabilities. The results of the investigation brought the presentive proposals of the preventive and corrective actions.
Klíčová slova
diagnostika, dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, dysortografie, individuální vzdělávací plán, integrace, klasifikace, reedukace, specifické poruchy učení, vzdělávání, základní škola, žák.
Diplomová práce se zabývala přístupy pedagogů k žákům se specifickými poruchami učení. Cílem diplomové práce bylo popsat problematiku specifických poruch učení u žáků základních škol a zjistit, jak se liší přístupy pedagogů základních škol k žákům se specifickými poruchami učení. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí, na část teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývala specifickými poruchami učení, jejich etiologií a klasifikací, a představila základní principy a přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Empirická část přináší výsledky šetření, které bylo realizováno pomocí dotazníkového šetření. Zjišťován byl způsob práce učitelů prvního a druhého stupně základních škol s žáky se specifickými poruchami učení v závislosti na aprobaci a délce praxe učitelů. Výzkum prokázal, že učitelé na 1. stupni základních škol užívají speciální přístupy k žákům se specifickými poruchami učení více než učitelé na 2. stupni základních škol a že učitelé jazyků užívají speciální přístupy k žákům se specifickými poruchami učení častěji než učitelé jiných vyučovacích předmětů. Naopak délka praxe učitelů nemá na užívání speciálních přístupů k žákům se specifickými poruchami učení statisticky významný vliv. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis dealt with the different teachers attitudes or methods used to the pupils with specific learning disabilities. The aim of the thesis was to describe the problems with specific learning disabilities of the pupils at the basic schools and found out the diferences in the attitudes or methods by the teachers used to the pupils with specifical failures of the educational abilities. The diploma thesis is devided into two parts, the theoretical and the empirical. The theoretical part dealt with the specific learning disabilities, with their etiology and clasification and introduced the basis principles and attitudes to the pupils with the specific learning disabilities. The empirical part of the thesis brought the results of the investigation, which was realised with the help of the questionnaire. The main point of view was to monitor the teachers who teached in the basic schools and the elementary schools. In spite of their certifications and long-time job experiences their attitudes to the pupils with specific learning disabilities was the critical point of view. The investigation demonstrated the using of the different attitudes by the teachers at the basic schools more than by the teachers at the elementary schools. Also the teachers who teach the languages use more frequently the different attitudes to the pupils with specific learning disabilities. On the opposite site the long-time job experiences of the teachers has not any significant influence in the roll of the using different methods or attitudes to the children with the specific learning disabilities. The results of the investigation brought the presentive proposals of the preventive and corrective actions.
Klíčová slova
diagnostika, dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, dysortografie, individuální vzdělávací plán, integrace, klasifikace, reedukace, specifické poruchy učení, vzdělávání, základní škola, žák.
Cíl: Popsat problematiku specifických poruch učení u žáků základních škol a zjistit jak se liší přístupy pedagogů prvního a druhého stupně základních škol k žákům se specifickými poruchami učení.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat a formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl: Popsat problematiku specifických poruch učení u žáků základních škol a zjistit jak se liší přístupy pedagogů prvního a druhého stupně základních škol k žákům se specifickými poruchami učení.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat a formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., 2012. Specifické poruchy učení. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-232-1.
BARTOŇOVÁ, M., ed., 2007. Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-232-1.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., 2007. Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-150-8.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2008. Reedukace specifických poruch učení u dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-474-8.
POKORNÁ, V., 2010. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-817-3.
POKORNÁ, V., 2010. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-773-2.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení. 10. zcela přeprac. a rožš. vyd. Praha: Portál. 80-7178-800-7.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., 2012. Specifické poruchy učení. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-232-1.
BARTOŇOVÁ, M., ed., 2007. Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-232-1.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., 2007. Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-150-8.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2008. Reedukace specifických poruch učení u dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-474-8.
POKORNÁ, V., 2010. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-817-3.
POKORNÁ, V., 2010. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-773-2.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení. 10. zcela přeprac. a rožš. vyd. Praha: Portál. 80-7178-800-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.