Bakalářská práce se zabývá poruchou pozornosti a poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADD/ADHD). Cílem bakalářské práce je zjistit informovanost rodičů dětí s ADD/ADHD a učitelů základních škol o ADD/ADHD.
Teoretická část definuje poruchu ADD/ADHD, její diagnostiku a objasňuje její subtypy. Dále je pozornost věnována i komorbidním a přidruženým onemocněním. Vybrané kapitoly se pak věnují hlavním symptomům včetně dalších narušených funkcí. Přiblížena je vývojová variabilita obrazu ADD/ADHD a etiologie vzniku. Klíčovým bodem práce jsou specifika v přístupu k dětem s tímto syndromem, především zásady výchovného vedení a specifické intervenční přístupy ve škole. Nastíněny jsou i některé terapeutické metody, využívané při práci s jedinci s ADD/ADHD a jejich rodinnými příslušníky.
Praktická část představuje výsledky průzkumu, který se věnoval informovanosti rodičů dětí s ADD/ADHD a učitelů základních škol o dané poruše. Zvolenou metodou průzkumu byl dotazník distribuovaný mezi rodiče dětí s ADD/ADHD a učitele prvního a druhého stupně základních škol v Libereckém kraji.
Výsledky bakalářské práce ukázaly, že nejvíce informovaní o dané poruše jsou učitelé prvního stupně základních škol. Rodiče dětí s ADD/ADHD a učitelé druhého stupně základních škol mají znalosti o této poruše přibližně na stejné úrovni.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with Attention Deficit and Attention Deficit Hyperactivity Disordes (ADD/ADHD). The target of the thesis is to find out the awareness of parents of children with this deficit and elementary school teachers about this issue.
The theoretical part defines the term of Attention Deficit and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. It also explains the concept of diagnosis and it´s subtypes. Selected chapters are devoted to the main symptoms including further associated disorders. The thesis introduces developmental variability of syndrom ADD/ADHD and pays attention to etiology. Key part talks about specific approach to the children with this syndrom, especially defines principles of educational leading and specific interventional approaches at school. The thesis also explains some therapeutical methods used when working with persons with ADD/ADHD and their family members.
The practical part presents the results of the survey which was dedicated to the awareness of parents of children with ADD/ADHD and elementary school teachers about the disorder. The chosen method of survey was a questionnaire distributed between parents of children with ADD/ ADHD and primary and secondary school teachers in the Liberec region.
The results of the thesis showed that the most informed about the disorder are elementary school teachers. Knowledge of parents of children with ADD/ADHD and secondary school teachers about this disorder are approximately at the same level.
Bakalářská práce se zabývá poruchou pozornosti a poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADD/ADHD). Cílem bakalářské práce je zjistit informovanost rodičů dětí s ADD/ADHD a učitelů základních škol o ADD/ADHD.
Teoretická část definuje poruchu ADD/ADHD, její diagnostiku a objasňuje její subtypy. Dále je pozornost věnována i komorbidním a přidruženým onemocněním. Vybrané kapitoly se pak věnují hlavním symptomům včetně dalších narušených funkcí. Přiblížena je vývojová variabilita obrazu ADD/ADHD a etiologie vzniku. Klíčovým bodem práce jsou specifika v přístupu k dětem s tímto syndromem, především zásady výchovného vedení a specifické intervenční přístupy ve škole. Nastíněny jsou i některé terapeutické metody, využívané při práci s jedinci s ADD/ADHD a jejich rodinnými příslušníky.
Praktická část představuje výsledky průzkumu, který se věnoval informovanosti rodičů dětí s ADD/ADHD a učitelů základních škol o dané poruše. Zvolenou metodou průzkumu byl dotazník distribuovaný mezi rodiče dětí s ADD/ADHD a učitele prvního a druhého stupně základních škol v Libereckém kraji.
Výsledky bakalářské práce ukázaly, že nejvíce informovaní o dané poruše jsou učitelé prvního stupně základních škol. Rodiče dětí s ADD/ADHD a učitelé druhého stupně základních škol mají znalosti o této poruše přibližně na stejné úrovni.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with Attention Deficit and Attention Deficit Hyperactivity Disordes (ADD/ADHD). The target of the thesis is to find out the awareness of parents of children with this deficit and elementary school teachers about this issue.
The theoretical part defines the term of Attention Deficit and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. It also explains the concept of diagnosis and it´s subtypes. Selected chapters are devoted to the main symptoms including further associated disorders. The thesis introduces developmental variability of syndrom ADD/ADHD and pays attention to etiology. Key part talks about specific approach to the children with this syndrom, especially defines principles of educational leading and specific interventional approaches at school. The thesis also explains some therapeutical methods used when working with persons with ADD/ADHD and their family members.
The practical part presents the results of the survey which was dedicated to the awareness of parents of children with ADD/ADHD and elementary school teachers about the disorder. The chosen method of survey was a questionnaire distributed between parents of children with ADD/ ADHD and primary and secondary school teachers in the Liberec region.
The results of the thesis showed that the most informed about the disorder are elementary school teachers. Knowledge of parents of children with ADD/ADHD and secondary school teachers about this disorder are approximately at the same level.
Cíl bakalářské práce: Zjistit informovanost rodičů dětí s ADHD/ADD a učitelů základních škol o ADHD/ADD.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit informovanost rodičů dětí s ADHD/ADD a učitelů základních škol o ADHD/ADD.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
DRTÍLKOVÁ, I., ŠERÝ, O., aj., 2007. Hyperkinetická porucha ADHD. 1. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-419-5.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2010. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2697-7.
PACLT, I., aj., 2007. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1426-4.
RIEFOVÁ, S., 2010. Nesoustředěné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-728-2.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Dětská klinická psychologie. 4. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1049-8.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
Seznam doporučené literatury
DRTÍLKOVÁ, I., ŠERÝ, O., aj., 2007. Hyperkinetická porucha ADHD. 1. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-419-5.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2010. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2697-7.
PACLT, I., aj., 2007. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1426-4.
RIEFOVÁ, S., 2010. Nesoustředěné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-728-2.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Dětská klinická psychologie. 4. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1049-8.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.