Diplomová práce se věnuje tématu spolupráce mezi školními poradenskými pracovníky a odborníky z ostatních institucí, zaměřených na řešení výchovné problematiky žáků během jejich školní docházky. Cílem práce je zmapovat aktuální výskyt a možnosti řešení výchovných problémů na základních školách a navrhnout opatření, která by vedla k optimalizaci tohoto procesu. V teoretické části práce jsou charakterizovány základní determinanty vzniku výchovných problémů a nejčastější typy výchovných problémů žáků na základních školách. Dále jsou definovány kompetence jednotlivých odborníků, působících v rámci základních škol i v rámci dalších institucí, které se na řešení výchovné problematiky podílejí. Empirická část je založena na kvalitativní metodě zkoumání za použití polostrukturovaných rozhovorů s odborníky. Výzkumný vzorek byl volen tak, aby pokryl celé spektrum odborných pracovišť. Cílem výzkumu je ověřit možnosti mezioborové spolupráce a navrhnout kroky k jejímu zefektivnění. Závěrečná část je věnována souhrnu poznatků získaných studiem odborné literatury a výzkumným šetřením.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the subject of cooperation between school advisors and specialists from other institutions focused on solutions to pupils ´s educational issues faced during their school attendance. The work is aimed at mapping the existing occurence of and potential solutions to educational problems at elementary schools and suggesting measures leading to the process optimization. The theoretical part hereof defines fundamental determinants triggering educational problems and the most frequent problems elementary school pupils feature. The part also defines competencies of individual specialists acting both within elementary schools and other institutions participating in solutions to educational issues. The empirical part is based on quantitave research methods using semi-structured interviews with specialists. The research sample was selected to cover the whole spectrum of specialized workplaces. The research wants to verify possibilities of interdisciplinary cooperation and suggest steps for its improvement. The final part summarizes the knowledge obtained by studying professional literature and conducting the research.
Klíčová slova
interdisciplinární spolupráce, výchovné problémy, prevence, základní škola, kurátor pro děti a mládež, speciální pedagog, metodik prevence sociálně patologických jevů, výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní psycholog, orgán sociálně právní ochrany dětí, středisko výchovné péče, pedagogicko-psychologická poradna.
Klíčová slova v angličtině
interdisciplinary cooperation, educational problems, prevention, elementary school, juvenile probation officer, school prevention methodologist, school advisor, special education teacher, school psychologist, social and legal children´s protection body, educational care centre, pedagogical and psychological counselling.
Rozsah průvodní práce
98 s. (178 210 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje tématu spolupráce mezi školními poradenskými pracovníky a odborníky z ostatních institucí, zaměřených na řešení výchovné problematiky žáků během jejich školní docházky. Cílem práce je zmapovat aktuální výskyt a možnosti řešení výchovných problémů na základních školách a navrhnout opatření, která by vedla k optimalizaci tohoto procesu. V teoretické části práce jsou charakterizovány základní determinanty vzniku výchovných problémů a nejčastější typy výchovných problémů žáků na základních školách. Dále jsou definovány kompetence jednotlivých odborníků, působících v rámci základních škol i v rámci dalších institucí, které se na řešení výchovné problematiky podílejí. Empirická část je založena na kvalitativní metodě zkoumání za použití polostrukturovaných rozhovorů s odborníky. Výzkumný vzorek byl volen tak, aby pokryl celé spektrum odborných pracovišť. Cílem výzkumu je ověřit možnosti mezioborové spolupráce a navrhnout kroky k jejímu zefektivnění. Závěrečná část je věnována souhrnu poznatků získaných studiem odborné literatury a výzkumným šetřením.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the subject of cooperation between school advisors and specialists from other institutions focused on solutions to pupils ´s educational issues faced during their school attendance. The work is aimed at mapping the existing occurence of and potential solutions to educational problems at elementary schools and suggesting measures leading to the process optimization. The theoretical part hereof defines fundamental determinants triggering educational problems and the most frequent problems elementary school pupils feature. The part also defines competencies of individual specialists acting both within elementary schools and other institutions participating in solutions to educational issues. The empirical part is based on quantitave research methods using semi-structured interviews with specialists. The research sample was selected to cover the whole spectrum of specialized workplaces. The research wants to verify possibilities of interdisciplinary cooperation and suggest steps for its improvement. The final part summarizes the knowledge obtained by studying professional literature and conducting the research.
Klíčová slova
interdisciplinární spolupráce, výchovné problémy, prevence, základní škola, kurátor pro děti a mládež, speciální pedagog, metodik prevence sociálně patologických jevů, výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní psycholog, orgán sociálně právní ochrany dětí, středisko výchovné péče, pedagogicko-psychologická poradna.
Klíčová slova v angličtině
interdisciplinary cooperation, educational problems, prevention, elementary school, juvenile probation officer, school prevention methodologist, school advisor, special education teacher, school psychologist, social and legal children´s protection body, educational care centre, pedagogical and psychological counselling.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Specifikovat nejčastější typy výchovných problémů u žáků základních škol a vymezit kompetence školských speciálních pedagogů a kurátorů pro mládež. Analyzovat možnosti interdisciplinární spolupráce školských speciálních pedagogů a kurátorů pro mládež a navrhnout efektivní model spolupráce odborníků na prevenci a řešení výchovných problémů.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Specifikovat nejčastější typy výchovných problémů u žáků základních škol a vymezit kompetence školských speciálních pedagogů a kurátorů pro mládež. Analyzovat možnosti interdisciplinární spolupráce školských speciálních pedagogů a kurátorů pro mládež a navrhnout efektivní model spolupráce odborníků na prevenci a řešení výchovných problémů.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, V., 2012. Případové konference. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0181-6.
BENDL, S., 2011. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-432-2.
FONTANA, D., 2010. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-725-1.
KUCHARSKÁ, A., MRÁZKOVÁ, J., WOLFOVÁ, R., TOMICKÁ, V., 2013. Školní speciální pedagog. Praha: Portál. ISBN 978-80-2620-497-8.
KYRIACOU, CH., 2005. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-945-3.
POKORNÁ, V., 2001. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-817-3.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEDOVÁ, K., 2013. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 80-7367-313-4.
VÁGNEROVÁ, M., 1999. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-488-8.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, V., 2012. Případové konference. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0181-6.
BENDL, S., 2011. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-432-2.
FONTANA, D., 2010. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-725-1.
KUCHARSKÁ, A., MRÁZKOVÁ, J., WOLFOVÁ, R., TOMICKÁ, V., 2013. Školní speciální pedagog. Praha: Portál. ISBN 978-80-2620-497-8.
KYRIACOU, CH., 2005. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-945-3.
POKORNÁ, V., 2001. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-817-3.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEDOVÁ, K., 2013. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 80-7367-313-4.
VÁGNEROVÁ, M., 1999. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-488-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.