Diplomová práce se zabývá problematikou neetického jednání pedagogů. Pozornost je zaměřena především na učitelskou etiku a její koncepce, dále na popis neetického jednání a osobní zkušenosti žáků a studentů. Autorka popisuje běžné formy neetického chování, které jsou následně komentovány na základě vybrané koncepce etiky sociálních důsledků. V práci jsou popsány výsledky výzkumů realizovaných v této oblasti. Součásti práce je také zamýšlení se nad formami opatření k prevenci takového chování.
Anotace v angličtině
This work deals with the issue of unethical behavior of teachers. Attention is focused on teacher's etics and its concept, description of unethical behaviour and personal experiences of students. The author describes the common forms of unethical behavior, which are then commented according to the chosen concept of ethics social consequences. The work describes results of research carried out in this area and also includes reflection on the forms of action to prevent such behavior.
Ethics, code of ethics, morality, unethical behavior, teaching ethics.
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou neetického jednání pedagogů. Pozornost je zaměřena především na učitelskou etiku a její koncepce, dále na popis neetického jednání a osobní zkušenosti žáků a studentů. Autorka popisuje běžné formy neetického chování, které jsou následně komentovány na základě vybrané koncepce etiky sociálních důsledků. V práci jsou popsány výsledky výzkumů realizovaných v této oblasti. Součásti práce je také zamýšlení se nad formami opatření k prevenci takového chování.
Anotace v angličtině
This work deals with the issue of unethical behavior of teachers. Attention is focused on teacher's etics and its concept, description of unethical behaviour and personal experiences of students. The author describes the common forms of unethical behavior, which are then commented according to the chosen concept of ethics social consequences. The work describes results of research carried out in this area and also includes reflection on the forms of action to prevent such behavior.
Ethics, code of ethics, morality, unethical behavior, teaching ethics.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat projevy neetického chování pedagogů v souvislosti s jejich profesí. Autorka vysvětlí základní pojmy, zasadí problém do příslušného kontextu, zmapuje relativně běžné formy neetického chování a popíše formy existujících opatření k prevenci takového chování. Studentka bude vycházet z analýzy dostupné literatury, zároveň se bude v průběhu příprav a vypracování držet metodických a organizačních pokynů vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat projevy neetického chování pedagogů v souvislosti s jejich profesí. Autorka vysvětlí základní pojmy, zasadí problém do příslušného kontextu, zmapuje relativně běžné formy neetického chování a popíše formy existujících opatření k prevenci takového chování. Studentka bude vycházet z analýzy dostupné literatury, zároveň se bude v průběhu příprav a vypracování držet metodických a organizačních pokynů vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
DOROTÍKOVÁ, Soňa. Morálka a sociální soudržnost. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013.
ISBN 978-80-7290-631-4.
GLUCHMAN, Vasil. Úvod do etiky. Brno: Tribun EU, 2008.
ISBN 978-80-7399-552-2.
KALÁBOVÁ, Helena. Etika v pomáhajích profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011.
ISBN 978-80-7372-749-9.
VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
ISBN 978-80-7435-051-1.
VACEK, Pavel. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
ISBN 978-80-7435-108-2.
Seznam doporučené literatury
DOROTÍKOVÁ, Soňa. Morálka a sociální soudržnost. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013.
ISBN 978-80-7290-631-4.
GLUCHMAN, Vasil. Úvod do etiky. Brno: Tribun EU, 2008.
ISBN 978-80-7399-552-2.
KALÁBOVÁ, Helena. Etika v pomáhajích profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011.
ISBN 978-80-7372-749-9.
VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
ISBN 978-80-7435-051-1.
VACEK, Pavel. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
ISBN 978-80-7435-108-2.