Bakalářská práce se zabývala logopedickou péčí poskytovanou dětem s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky ze strany mateřských škol. Cílem byla analýza logopedické péče jakým způsobem a v jakém rozsahu podporují mateřské školy nápravu řeči u dětí s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky.
Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. Obsahem první kapitoly je ontogeneze dětské řeči a popis jazykových rovin ve vývoji řeči dítěte. Druhá kapitola pojednává o připravenosti dítěte k zahájení povinné školní docházky. Definuje školní zralost a připravenost dítěte na vstup do školy. Dále vymezuje pojem povinná školní docházka, její odklad a věnuje se komunikačním kompetencím dítěte v předškolním věku. Kapitola třetí charakterizuje pojem narušená komunikační schopnost a popisuje jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti. V poslední kapitole je uvedena struktura logopedické péče v České republice dle jednotlivých resortů.
Část praktická navazuje na část teoretickou. Jsou v ní představeny výsledky kvantitativního výzkumu, který se zabýval poskytovanou logopedickou péčí dětem s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky mateřskými školami. Průzkumu se zúčastnily mateřské školy převážně ze Středočeského kraje.
Výsledky průzkumu ukázaly, že se mateřské školy snaží dětem s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky poskytnout dostatečnou logopedickou podporu. Zaměřují se na individuální přístup k dítěti, rozvíjí všechny jazykové roviny, využívají nejrůznější pomůcky a programy pro rozvoj a nápravu řeči dítěte. Z průzkumu dále vyplynulo, že mateřské školy mají nedostatek kvalifikovaných logopedických pracovníků a v důsledku velkého počtu dětí mají ztížené podmínky pro práci.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis addressed speech therapy provided to children with disturbed communication ability with delayed compulsory schooling recommended by kindergartens. The goal of study was to analyze of speech therapy, ways and manners how kindergartens support of this treatment.
Theoretical part of my thesis is structured into four chapters. The first chapter contains ontogenesis of children speech and a description of stages of child's speech-language development. The second chapter deals with child's readiness to enter compulsory schooling. School entry maturity and readiness are defined. The compulsory schooling and school entry delaying terms are determined and deal with communication competencies of preschoolers. The third chapter defines disturbed communication ability and different kinds of disruption. The last chapter presents speech-therapy framework according to authorities and their competence areas in the Czech Republic.
The practical part follows the theoretical one. Outcomes of quantitative research are presented. The speech-therapy of children with disturbed communication ability with delayed compulsory schooling recommended by kindergartens has been investigated. Kindergartens of Central Bohemia district have participated mainly.
The research results showed that kindergartens provides sufficient treatment of children in the scope of this research. They focus on individual service, develop all language stages and employ various aids and programs. The research results demonstrated lack of qualified speech-therapy professionals working for kindergartens and more difficult working conditions caused by high number of children.
Klíčová slova
Individuální přístup, jazykové roviny, logopedická intervence, narušená komunikační schopnost, ontogeneze řeči, školní zralost a připravenost.
Klíčová slova v angličtině
Individual support, speech stages, speech-therapy, speech therapy intervention, disturbed communication ability, speech ontogenesis, school maturity and readiness.
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala logopedickou péčí poskytovanou dětem s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky ze strany mateřských škol. Cílem byla analýza logopedické péče jakým způsobem a v jakém rozsahu podporují mateřské školy nápravu řeči u dětí s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky.
Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. Obsahem první kapitoly je ontogeneze dětské řeči a popis jazykových rovin ve vývoji řeči dítěte. Druhá kapitola pojednává o připravenosti dítěte k zahájení povinné školní docházky. Definuje školní zralost a připravenost dítěte na vstup do školy. Dále vymezuje pojem povinná školní docházka, její odklad a věnuje se komunikačním kompetencím dítěte v předškolním věku. Kapitola třetí charakterizuje pojem narušená komunikační schopnost a popisuje jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti. V poslední kapitole je uvedena struktura logopedické péče v České republice dle jednotlivých resortů.
Část praktická navazuje na část teoretickou. Jsou v ní představeny výsledky kvantitativního výzkumu, který se zabýval poskytovanou logopedickou péčí dětem s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky mateřskými školami. Průzkumu se zúčastnily mateřské školy převážně ze Středočeského kraje.
Výsledky průzkumu ukázaly, že se mateřské školy snaží dětem s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky poskytnout dostatečnou logopedickou podporu. Zaměřují se na individuální přístup k dítěti, rozvíjí všechny jazykové roviny, využívají nejrůznější pomůcky a programy pro rozvoj a nápravu řeči dítěte. Z průzkumu dále vyplynulo, že mateřské školy mají nedostatek kvalifikovaných logopedických pracovníků a v důsledku velkého počtu dětí mají ztížené podmínky pro práci.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis addressed speech therapy provided to children with disturbed communication ability with delayed compulsory schooling recommended by kindergartens. The goal of study was to analyze of speech therapy, ways and manners how kindergartens support of this treatment.
Theoretical part of my thesis is structured into four chapters. The first chapter contains ontogenesis of children speech and a description of stages of child's speech-language development. The second chapter deals with child's readiness to enter compulsory schooling. School entry maturity and readiness are defined. The compulsory schooling and school entry delaying terms are determined and deal with communication competencies of preschoolers. The third chapter defines disturbed communication ability and different kinds of disruption. The last chapter presents speech-therapy framework according to authorities and their competence areas in the Czech Republic.
The practical part follows the theoretical one. Outcomes of quantitative research are presented. The speech-therapy of children with disturbed communication ability with delayed compulsory schooling recommended by kindergartens has been investigated. Kindergartens of Central Bohemia district have participated mainly.
The research results showed that kindergartens provides sufficient treatment of children in the scope of this research. They focus on individual service, develop all language stages and employ various aids and programs. The research results demonstrated lack of qualified speech-therapy professionals working for kindergartens and more difficult working conditions caused by high number of children.
Klíčová slova
Individuální přístup, jazykové roviny, logopedická intervence, narušená komunikační schopnost, ontogeneze řeči, školní zralost a připravenost.
Klíčová slova v angličtině
Individual support, speech stages, speech-therapy, speech therapy intervention, disturbed communication ability, speech ontogenesis, school maturity and readiness.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Analyzovat, jakou logopedickou péči poskytují mateřské školy dětem s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Analyzovat, jakou logopedickou péči poskytují mateřské školy dětem s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, Jiřina, 2006. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
KUTÁLKOVÁ, Dana, 2009. Průvodce vývojem dětské řeči. 5. přepr. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-598-7.
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana, 2011. Vývojová psychologie. 2. aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0.
LECHTA, Viktor, a kol., 2011. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-901-9.
PIPEKOVÁ, Jarmila, et al., 2010. Kapitoly ze speciální pedagogiky, 3. přep. a roz. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-198-0.
ŠAUEROVÁ, Markéta, ŠPAČKOVÁ, Klára, NECHLEBOVÁ, Eva, 2012. Speciální pedagogika v praxi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4369-1.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, Jiřina, 2006. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
KUTÁLKOVÁ, Dana, 2009. Průvodce vývojem dětské řeči. 5. přepr. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-598-7.
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana, 2011. Vývojová psychologie. 2. aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0.
LECHTA, Viktor, a kol., 2011. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-901-9.
PIPEKOVÁ, Jarmila, et al., 2010. Kapitoly ze speciální pedagogiky, 3. přep. a roz. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-198-0.
ŠAUEROVÁ, Markéta, ŠPAČKOVÁ, Klára, NECHLEBOVÁ, Eva, 2012. Speciální pedagogika v praxi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4369-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.