Téma bakalářské práce je "Logopedická péče v základních školách". Cílem práce bylo zjistit, zda základní školy zajišťují žákům logopedickou péči a jaké vzdělání mají pracovníci, kteří na základních školách poskytují logopedickou péči. V práci byly rovněž zjišťovány způsoby logopedické péče na školách, financování logopedické péče, spolupráce s odborníky a s rodiči žáků. U škol, které logopedickou péči nezajišťují, byly zjišťovány důvody, proč školy logopedickou péči nenabízejí.
Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. V teoretické části jsou vymezeny pojmy komunikace, řeč, narušená komunikační schopnost, logopedie, logopedická péče a představena organizace logopedické péče v České republice.
V empirické části jsou představeny výsledky průzkumu, který se věnoval logopedické péči v základních školách v okrese Liberec. Empirická část obsahuje cíl práce, formulované hypotézy, metody výzkumu, popis výzkumného vzorku a stěžejní kapitolu s interpretací dat. Zvolenou metodou průzkumu byly dotazníky. Jeden dotazník byl distribuován mezi ředitele základních škol v okrese Liberec, druhý dotazník oslovil logopedy a logopedické asistenty působící na základních školách.
Výsledky bakalářské práce ukázaly, že většina škol nabízí svým žákům možnost logopedické péče. Tato péče je nejčastěji zajišťována formou logopedického kroužku. Dále z průzkumu vyplývá, že pedagogové zajišťující na základních školách logopedickou péči jsou převážně absolventy kurzu zaměřeného na logopedickou prevenci akreditovaného MŠMT v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Anotace v angličtině
This thesis deals with "Speech therapy in elementary schools". Aim of the study was to determine whether elementary schools provide pupils with speech therapy and what kind of education speech therapists at such schools have. Study focuses on methods of speech therapy in schools, funding of speech therapy, collaboration with professionals and parents. It finds out reasons why some schools do not provide speech therapy.
This work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part defines the concepts of communication, speech, impaired communication ability, speech therapy, and speech therapy organization introduced in the Czech Republic.
The empirical part presents results of a survey targeted at speech care in primary schools in the district of Liberec. Empirical part contains goals of this study, hypotheses, research methods, a research sample description and a key chapter with interpretation of datas. Questionnaires were chosen as a method for the survey. One questionnaire was distributed among principals of elementary schools in the district of Liberec. Second questionnaire addressed speech therapists and speech therapy assistants working at primary schools.
Results of this thesis showed that majority of schools offer speech therapy to their pupils. Speech care is most commonly provided through Speech therapy workshops. Furthermore, the survey shows that teachers providing speech therapy in elementary schools are mostly graduates of the course focused on Speech care accredited Ministry of Edication, Youth and Sport.
Téma bakalářské práce je "Logopedická péče v základních školách". Cílem práce bylo zjistit, zda základní školy zajišťují žákům logopedickou péči a jaké vzdělání mají pracovníci, kteří na základních školách poskytují logopedickou péči. V práci byly rovněž zjišťovány způsoby logopedické péče na školách, financování logopedické péče, spolupráce s odborníky a s rodiči žáků. U škol, které logopedickou péči nezajišťují, byly zjišťovány důvody, proč školy logopedickou péči nenabízejí.
Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. V teoretické části jsou vymezeny pojmy komunikace, řeč, narušená komunikační schopnost, logopedie, logopedická péče a představena organizace logopedické péče v České republice.
V empirické části jsou představeny výsledky průzkumu, který se věnoval logopedické péči v základních školách v okrese Liberec. Empirická část obsahuje cíl práce, formulované hypotézy, metody výzkumu, popis výzkumného vzorku a stěžejní kapitolu s interpretací dat. Zvolenou metodou průzkumu byly dotazníky. Jeden dotazník byl distribuován mezi ředitele základních škol v okrese Liberec, druhý dotazník oslovil logopedy a logopedické asistenty působící na základních školách.
Výsledky bakalářské práce ukázaly, že většina škol nabízí svým žákům možnost logopedické péče. Tato péče je nejčastěji zajišťována formou logopedického kroužku. Dále z průzkumu vyplývá, že pedagogové zajišťující na základních školách logopedickou péči jsou převážně absolventy kurzu zaměřeného na logopedickou prevenci akreditovaného MŠMT v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Anotace v angličtině
This thesis deals with "Speech therapy in elementary schools". Aim of the study was to determine whether elementary schools provide pupils with speech therapy and what kind of education speech therapists at such schools have. Study focuses on methods of speech therapy in schools, funding of speech therapy, collaboration with professionals and parents. It finds out reasons why some schools do not provide speech therapy.
This work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part defines the concepts of communication, speech, impaired communication ability, speech therapy, and speech therapy organization introduced in the Czech Republic.
The empirical part presents results of a survey targeted at speech care in primary schools in the district of Liberec. Empirical part contains goals of this study, hypotheses, research methods, a research sample description and a key chapter with interpretation of datas. Questionnaires were chosen as a method for the survey. One questionnaire was distributed among principals of elementary schools in the district of Liberec. Second questionnaire addressed speech therapists and speech therapy assistants working at primary schools.
Results of this thesis showed that majority of schools offer speech therapy to their pupils. Speech care is most commonly provided through Speech therapy workshops. Furthermore, the survey shows that teachers providing speech therapy in elementary schools are mostly graduates of the course focused on Speech care accredited Ministry of Edication, Youth and Sport.
Cíl bakalářské práce: Zjistit rozsah poskytované logopedické péče v základních školách a vzdělání pracovníků, kteří tuto péči poskytují.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit rozsah poskytované logopedické péče v základních školách a vzdělání pracovníků, kteří tuto péči poskytují.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P., 2011. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3853-6.
KUTÁLKOVÁ, D., 2011. Budu správně mluvit. Chodíme na logopedii. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3687-7.
KUTÁLKOVÁ, D., 2010. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3080-6.
LECHTA, V., 2011. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 3. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-977-4.
LECHTA, V., KRÁLIKOVÁ, B., 2011. Když naše dítě nemluví plynule. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-849-4.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P., 2011. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3853-6.
KUTÁLKOVÁ, D., 2011. Budu správně mluvit. Chodíme na logopedii. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3687-7.
KUTÁLKOVÁ, D., 2010. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3080-6.
LECHTA, V., 2011. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 3. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-977-4.
LECHTA, V., KRÁLIKOVÁ, B., 2011. Když naše dítě nemluví plynule. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-849-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.