Cílem této bakalářské práce je analyzovat důležité problémy motivace k učení zejména u žáků střední školy s diagnostikovanou specifickou poruchou učení. Práce se zabývá vysvětlením hlavních pojmů, jako je zejména motivace a specifické poruchy učení. Především je zaměřena na jednotlivé faktory ovlivňující motivaci žáka k učení.
Průzkum, který se zaměřuje na motivaci k učení u středoškoláka se SPU, byl proveden pomocí hloubkového rozhovoru. Bylo zjišťováno, co žáka se SPU posiluje a co naopak oslabuje v jeho motivaci k učení. Z analýzy rozhovoru vyplynuly faktory, které výrazně působí na žákovu motivaci. U žáků se SPU silně převažuje vnitřní motivace. Ze získaných informací z rozhovorů je zřetelné, že velmi důležitá je pro žáky poznávací a perspektivní motivace. Naopak značně žáka demotivuje přístup ze strany učitelů a spolužáků. V poslední části práce jsou sepsány doporučení pro středoškolského učitele v práci s žákem se SPU v souvislostí s jeho motivací k učení.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to analyze important issues of motivation for learning especially among secondary school students diagnosed with specific learning disorder. The work deals with the explanation of the main terms, in particular the motivation and specific learning disabilities. Mainly focuses on the factors affecting pupil motivation to learn.
Survey, which focuses on the motivation for learning of secondary school student with specific learning disabilities, was conducted through in-depth interviews. It was ascertained what the pupil with specific learning disabilities strengthens and what weakens his motivation for learning. An analysis of the interviews revealed factors that strongly acts on the student's motivation. It was found that pupils with SLD predominating intrinsic motivation. The collected information from interviews indicates that for pupils cognitive perspective and motivation are very important. Conversely pupil is considerably discouraged by access of teachers and classmates. In the last part they are drafted recommendations for secondary school teachers working with pupils with specific learning disabilities in the context of pupils´ motivation for learning.
Klíčová slova
Motivace, demotivace, učení, potřeby, specifické poruchy učení, sociální aspekty SPU, žák se SPU.
Klíčová slova v angličtině
Motivation, demotivation, learning, needs, specific learning disabilities, social aspects of SLD, pupil with SLD.
Rozsah průvodní práce
56
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je analyzovat důležité problémy motivace k učení zejména u žáků střední školy s diagnostikovanou specifickou poruchou učení. Práce se zabývá vysvětlením hlavních pojmů, jako je zejména motivace a specifické poruchy učení. Především je zaměřena na jednotlivé faktory ovlivňující motivaci žáka k učení.
Průzkum, který se zaměřuje na motivaci k učení u středoškoláka se SPU, byl proveden pomocí hloubkového rozhovoru. Bylo zjišťováno, co žáka se SPU posiluje a co naopak oslabuje v jeho motivaci k učení. Z analýzy rozhovoru vyplynuly faktory, které výrazně působí na žákovu motivaci. U žáků se SPU silně převažuje vnitřní motivace. Ze získaných informací z rozhovorů je zřetelné, že velmi důležitá je pro žáky poznávací a perspektivní motivace. Naopak značně žáka demotivuje přístup ze strany učitelů a spolužáků. V poslední části práce jsou sepsány doporučení pro středoškolského učitele v práci s žákem se SPU v souvislostí s jeho motivací k učení.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to analyze important issues of motivation for learning especially among secondary school students diagnosed with specific learning disorder. The work deals with the explanation of the main terms, in particular the motivation and specific learning disabilities. Mainly focuses on the factors affecting pupil motivation to learn.
Survey, which focuses on the motivation for learning of secondary school student with specific learning disabilities, was conducted through in-depth interviews. It was ascertained what the pupil with specific learning disabilities strengthens and what weakens his motivation for learning. An analysis of the interviews revealed factors that strongly acts on the student's motivation. It was found that pupils with SLD predominating intrinsic motivation. The collected information from interviews indicates that for pupils cognitive perspective and motivation are very important. Conversely pupil is considerably discouraged by access of teachers and classmates. In the last part they are drafted recommendations for secondary school teachers working with pupils with specific learning disabilities in the context of pupils´ motivation for learning.
Klíčová slova
Motivace, demotivace, učení, potřeby, specifické poruchy učení, sociální aspekty SPU, žák se SPU.
Klíčová slova v angličtině
Motivation, demotivation, learning, needs, specific learning disabilities, social aspects of SLD, pupil with SLD.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Analyzovat důležité problémy motivace k učení zejména u žáků střední školy s diagnostikovanou SPU.
Požadavky na studenta:
Rešerše teoretických poznatků (školní úspěšnost, motivace žáka k učení, specifické poruchy učení.
Příprava metody, provedení a rozbor rozhovorů, příprava návrhů, doporučení pro středoškolského učitele.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Analyzovat důležité problémy motivace k učení zejména u žáků střední školy s diagnostikovanou SPU.
Požadavky na studenta:
Rešerše teoretických poznatků (školní úspěšnost, motivace žáka k učení, specifické poruchy učení.
Příprava metody, provedení a rozbor rozhovorů, příprava návrhů, doporučení pro středoškolského učitele.
Seznam doporučené literatury
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, Hana ŽÁČKOVÁ a Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol: (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H, 2007, 67 s. ISBN 978-80-903579-7-6.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních: materiál určený učitelům a rodičům dětí s dyslexií, dysgrafií, dysortografií. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001, 102 s. ISBN 80-7311-000-8.
PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: PedF UK, 2002.
MADSEN, K. B. Moderní teorie motivace. 1. vyd. Praha: Academia, 1979. 472 s. ISBN 509-21-857.
HELUS, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1979, 263 s.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 656 s. ISBN 978-80-7367-273-7
Seznam doporučené literatury
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, Hana ŽÁČKOVÁ a Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol: (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H, 2007, 67 s. ISBN 978-80-903579-7-6.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních: materiál určený učitelům a rodičům dětí s dyslexií, dysgrafií, dysortografií. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001, 102 s. ISBN 80-7311-000-8.
PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: PedF UK, 2002.
MADSEN, K. B. Moderní teorie motivace. 1. vyd. Praha: Academia, 1979. 472 s. ISBN 509-21-857.
HELUS, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1979, 263 s.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 656 s. ISBN 978-80-7367-273-7
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.