Bakalářská práce se zabývá zdravou výživou jako jednou ze složek zdravého životního stylu. Cílem práce je analyzovat kurikulum výchovy ke zdraví na 1. stupni základní školy a ve školní družině. Dále představit program pro žáky 1. stupně zaměřený na zdravou výživu a popsat jeho realizaci ve školní družině.
Teoretická část se zabývá vznikem projektů podporujících zdraví a jejich implementací do škol, bližším vymezením základních pojmů souvisejících se zdravím, seznamuje s projekty zaměřenými na podporu zdraví. Dále popisuje, jak je výchova zpracována v rámcovém a školním vzdělávacím programu na základní škole a ve školní družině Dobiášova v Liberci. Poslední kapitola se věnuje důležitému tématu nadváze a obezitě u dětí a její prevenci.
V praktické části je představen edukační program pro školní družinu, rozpracovaný do sedmi lekcí. Program je zakončen obrázkovým testem, který má ověřit, zda došlo ke zlepšení teoretických znalostí žáků v oblasti zdravé výživy. Program je vyhodnocován dalšími metodami, které se zaměřují na zjištění, zda došlo k naplnění dlouhodobých cílů programu.
Anotace v angličtině
This thesis is about healthy diet as a part of a healthy lifestyle. Objective of this thesis is to analyze the health education curriculum for first grade of primary school and in after school care. Second objective is to create a program focused on healthy eating habits for first grade students and to implement this program in after school care.
Theoretical part describes creation of projects supporting health and implementation of these projects in schools, also, it determines essential terms related to health and acquaints reader with projects enhancing health. Furthermore, it describes general and educational program of primary school Dobiášova in Liberec and its after-school care. Last chapter of the theoretical part is dedicated to important topic of overweight and obesity among children and to its prevention.
In practical part, there is description of education program for after-school care, it is divided into seven lessons. Program is concluded by picture test. The test is supposed to verify, whether an improvement in knowledge of health nutrition among students was accomplished. The program is also evaluated by some more methods that are focused on verifying, whether long term objectives of the program were reached.
Klíčová slova
Zdraví, determinanty zdraví, podpora zdraví, výchova ke zdraví ve školní družině, programy podporující zdraví, zdravá výživa, obezita a nadváha, zdravý talíř
Klíčová slova v angličtině
Health determinants, health promotion, health education in school center, programs promoting health, healthy diet, obesity and overweight, healthy plate
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá zdravou výživou jako jednou ze složek zdravého životního stylu. Cílem práce je analyzovat kurikulum výchovy ke zdraví na 1. stupni základní školy a ve školní družině. Dále představit program pro žáky 1. stupně zaměřený na zdravou výživu a popsat jeho realizaci ve školní družině.
Teoretická část se zabývá vznikem projektů podporujících zdraví a jejich implementací do škol, bližším vymezením základních pojmů souvisejících se zdravím, seznamuje s projekty zaměřenými na podporu zdraví. Dále popisuje, jak je výchova zpracována v rámcovém a školním vzdělávacím programu na základní škole a ve školní družině Dobiášova v Liberci. Poslední kapitola se věnuje důležitému tématu nadváze a obezitě u dětí a její prevenci.
V praktické části je představen edukační program pro školní družinu, rozpracovaný do sedmi lekcí. Program je zakončen obrázkovým testem, který má ověřit, zda došlo ke zlepšení teoretických znalostí žáků v oblasti zdravé výživy. Program je vyhodnocován dalšími metodami, které se zaměřují na zjištění, zda došlo k naplnění dlouhodobých cílů programu.
Anotace v angličtině
This thesis is about healthy diet as a part of a healthy lifestyle. Objective of this thesis is to analyze the health education curriculum for first grade of primary school and in after school care. Second objective is to create a program focused on healthy eating habits for first grade students and to implement this program in after school care.
Theoretical part describes creation of projects supporting health and implementation of these projects in schools, also, it determines essential terms related to health and acquaints reader with projects enhancing health. Furthermore, it describes general and educational program of primary school Dobiášova in Liberec and its after-school care. Last chapter of the theoretical part is dedicated to important topic of overweight and obesity among children and to its prevention.
In practical part, there is description of education program for after-school care, it is divided into seven lessons. Program is concluded by picture test. The test is supposed to verify, whether an improvement in knowledge of health nutrition among students was accomplished. The program is also evaluated by some more methods that are focused on verifying, whether long term objectives of the program were reached.
Klíčová slova
Zdraví, determinanty zdraví, podpora zdraví, výchova ke zdraví ve školní družině, programy podporující zdraví, zdravá výživa, obezita a nadváha, zdravý talíř
Klíčová slova v angličtině
Health determinants, health promotion, health education in school center, programs promoting health, healthy diet, obesity and overweight, healthy plate
Zásady pro vypracování
Cíl:
1. Analyzovat kurikulum výchovy ke zdraví na konkrétní základní škole a její školní družině se zaměřením na zdravou výživu na 1. stupni
2. Vytvořit několikahodinový program pro žáky 1. stupně základní školy zaměřený na zdravou výživu, realizovat ho ve školní družině a provést jeho evaluaci
Metody:
Analýza ŠVP, pozorování, evaluace
Zásady pro vypracování
Cíl:
1. Analyzovat kurikulum výchovy ke zdraví na konkrétní základní škole a její školní družině se zaměřením na zdravou výživu na 1. stupni
2. Vytvořit několikahodinový program pro žáky 1. stupně základní školy zaměřený na zdravou výživu, realizovat ho ve školní družině a provést jeho evaluaci
Metody:
Analýza ŠVP, pozorování, evaluace
Seznam doporučené literatury
HAVLÍNOVÁ, M., aj., 2006. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-059-3.
FRAŇKOVÁ, S., ODEHNAL, J., PAŘÍZKOVÁ, J., 2000. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. 1. vyd. Praha: HZ Editio spol. ISBN 80-86009-32-7.
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D., 2009. Výchova ke zdraví. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2715-8.
CHRÁSKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍNOVÁ, M., aj., 2006. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-059-3.
FRAŇKOVÁ, S., ODEHNAL, J., PAŘÍZKOVÁ, J., 2000. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. 1. vyd. Praha: HZ Editio spol. ISBN 80-86009-32-7.
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D., 2009. Výchova ke zdraví. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2715-8.
CHRÁSKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.