Cílem diplomové práce je propojení literární výchovy se vzdělávací oblastí Člověk a jeho svět se zaměřením na 1. ročník základní školy, sestavení souboru pracovních listů a literárních textů a ověření souboru v praxi. Teoretická část vymezuje téma čtenářské gramotnosti a její rozvoj, vzdělávací oblast Člověk a jeho svět a základní informace týkající se dramatické výchovy. Základem praktické části je program Čteme a hrajeme si s pohádkou, popis tvorby programu, jeho ověření v praxi a následné vyhodnocení na základě polostrukturovaného rozhovoru s učiteli, kteří program realizovali.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is linking literary education with the educational area Man and His World, focusing on the first class of primary schools, creating the set of worksheets and literary texts and their testing in practice. The theoretical part defines the theme of literacy and its development, the educational area Man and His World, and basic information about the drama education. The basis for the practical part is the programme "We read and play with a fairy-tale", description of the program creation, its testing in practice and subsequent evaluation based on a semi-structured interview with teachers who have implemented this programme.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, dramatická výchova
Klíčová slova v angličtině
literacy, educational area Man and His World, drama education
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je propojení literární výchovy se vzdělávací oblastí Člověk a jeho svět se zaměřením na 1. ročník základní školy, sestavení souboru pracovních listů a literárních textů a ověření souboru v praxi. Teoretická část vymezuje téma čtenářské gramotnosti a její rozvoj, vzdělávací oblast Člověk a jeho svět a základní informace týkající se dramatické výchovy. Základem praktické části je program Čteme a hrajeme si s pohádkou, popis tvorby programu, jeho ověření v praxi a následné vyhodnocení na základě polostrukturovaného rozhovoru s učiteli, kteří program realizovali.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is linking literary education with the educational area Man and His World, focusing on the first class of primary schools, creating the set of worksheets and literary texts and their testing in practice. The theoretical part defines the theme of literacy and its development, the educational area Man and His World, and basic information about the drama education. The basis for the practical part is the programme "We read and play with a fairy-tale", description of the program creation, its testing in practice and subsequent evaluation based on a semi-structured interview with teachers who have implemented this programme.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, dramatická výchova
Klíčová slova v angličtině
literacy, educational area Man and His World, drama education
Zásady pro vypracování
Cíl: Propojit literární výchovu se vzdělávací oblastí Člověk a jeho svět se zaměřením na 1. ročník základní školy a sestavení souboru pracovních listů a literárních textů a ověření souboru v praxi.
Požadavky: Prostudování vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a jejich výstupů. Studium odborné literatury se zaměřením na rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti. Vytvoření souboru pracovních listů.
Metody: Strukturovaný rozhovor, anketa.
Zásady pro vypracování
Cíl: Propojit literární výchovu se vzdělávací oblastí Člověk a jeho svět se zaměřením na 1. ročník základní školy a sestavení souboru pracovních listů a literárních textů a ověření souboru v praxi.
Požadavky: Prostudování vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a jejich výstupů. Studium odborné literatury se zaměřením na rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti. Vytvoření souboru pracovních listů.
Metody: Strukturovaný rozhovor, anketa.
Seznam doporučené literatury
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-807-3677-787.
JOHNOVÁ, Jana, Věra KUCHTOVÁ a Mária VÁGOVÁ. Můj svět a pohádka. vyd. 1. Liberec: Dialog, 2007. ISBN 978-80-86761-57-2.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením) Praha: VÚP, 2005. 126 s. ISBN 80-87000-02-1.
KAHOUN, Jiří. Chumelení. vyd. 1. Praha: Euromedia Group, k. s., 2011. ISBN 978-80-242-3049-8.
Seznam doporučené literatury
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-807-3677-787.
JOHNOVÁ, Jana, Věra KUCHTOVÁ a Mária VÁGOVÁ. Můj svět a pohádka. vyd. 1. Liberec: Dialog, 2007. ISBN 978-80-86761-57-2.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením) Praha: VÚP, 2005. 126 s. ISBN 80-87000-02-1.
KAHOUN, Jiří. Chumelení. vyd. 1. Praha: Euromedia Group, k. s., 2011. ISBN 978-80-242-3049-8.