Diplomová práce se zabývá integrací a vzdělávacím potenciálem výtvarné výchovy a výchovy uměním na prvním stupni základní školy do vybraných předmětů český jazyk, matematika a prvouka. Teoretická část práce se zabývá vymezením daných pojmů a zpracováním dostupné literatury k tématu. Praktická část diplomové práce popisuje uskutečněný integrační tvůrčí program, jeho evaluaci a diskuzi. Výsledkem této prakticky orientované diplomové práce jsou metodické listy.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is an integration and educational potential of graphic arts applied in lessons of Czech language, math and basics of civics and natural science in elementary schools. The theoretical part of this thesis consists of
a definition of given terms and processing of thematic literature. The practical part describes the realized programme of integration, its evaluation and discussion. The results of this practically oriented thesis are methodical sheets.
Klíčová slova
Klíčová slova: integrace, výtvarná výchova, výchova uměním, prožitek ve vzdělávání, integrační tvůrčí program, aktivní vyučování, umělcem může být každý, Zorka Ságlová
Klíčová slova v angličtině
Key words: integration, art lesson, education through graphical arts, experience in education, creative programme of integration, active teaching, everyone can be an artist, Zorka Ságlová
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá integrací a vzdělávacím potenciálem výtvarné výchovy a výchovy uměním na prvním stupni základní školy do vybraných předmětů český jazyk, matematika a prvouka. Teoretická část práce se zabývá vymezením daných pojmů a zpracováním dostupné literatury k tématu. Praktická část diplomové práce popisuje uskutečněný integrační tvůrčí program, jeho evaluaci a diskuzi. Výsledkem této prakticky orientované diplomové práce jsou metodické listy.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is an integration and educational potential of graphic arts applied in lessons of Czech language, math and basics of civics and natural science in elementary schools. The theoretical part of this thesis consists of
a definition of given terms and processing of thematic literature. The practical part describes the realized programme of integration, its evaluation and discussion. The results of this practically oriented thesis are methodical sheets.
Klíčová slova
Klíčová slova: integrace, výtvarná výchova, výchova uměním, prožitek ve vzdělávání, integrační tvůrčí program, aktivní vyučování, umělcem může být každý, Zorka Ságlová
Klíčová slova v angličtině
Key words: integration, art lesson, education through graphical arts, experience in education, creative programme of integration, active teaching, everyone can be an artist, Zorka Ságlová
Zásady pro vypracování
- literární rešerše a zpracování odborné literatury k tématu
- návrh konkrétních metodických listů pro klíčové učivo v předmětech čj, m, pr ve třetí třídě ZŠ
- jejich realizace a evaluace v každé z motivační, expoziční, fixační a aplikační fáze výuky
Zásady pro vypracování
- literární rešerše a zpracování odborné literatury k tématu
- návrh konkrétních metodických listů pro klíčové učivo v předmětech čj, m, pr ve třetí třídě ZŠ
- jejich realizace a evaluace v každé z motivační, expoziční, fixační a aplikační fáze výuky
Seznam doporučené literatury
Digitální věk a smysl výchovy : sborník textů z mezinárodního doktorandského kolokvia (Masarykova univerzita Brno, UJEP Ústí nad Labem) konaného 10.4.2003 na katedře výtvarné výchovy PdF Masarykovy univerzity. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 2004. 156 s. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně ; sv. 170. Řada esteticko výchovná ; č. 4. ISBN 80-210-3315-0.
KOVALIK, Susan - OLSEN, Karen. Integrovaná tematická výuka : model. Kroměříž : Spirála, 1995. 304 s. Vzdělávání pro 21. století. ISBN 80-901873-0-7.
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2002. 96 s. Moderní pedagogika v teorii a praxi. ISBN 80-7238-157-1.
RAKOUŠOVÁ, Alena. Integrace obsahu vyučování : [integrované slovní úlohy napříč předměty]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. 158 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2529-1.
Seznam doporučené literatury
Digitální věk a smysl výchovy : sborník textů z mezinárodního doktorandského kolokvia (Masarykova univerzita Brno, UJEP Ústí nad Labem) konaného 10.4.2003 na katedře výtvarné výchovy PdF Masarykovy univerzity. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 2004. 156 s. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně ; sv. 170. Řada esteticko výchovná ; č. 4. ISBN 80-210-3315-0.
KOVALIK, Susan - OLSEN, Karen. Integrovaná tematická výuka : model. Kroměříž : Spirála, 1995. 304 s. Vzdělávání pro 21. století. ISBN 80-901873-0-7.
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2002. 96 s. Moderní pedagogika v teorii a praxi. ISBN 80-7238-157-1.
RAKOUŠOVÁ, Alena. Integrace obsahu vyučování : [integrované slovní úlohy napříč předměty]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. 158 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2529-1.