Diplomová práce se zabývá problematikou čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy. V první části práce jsou vymezeny pojmy, základní informace a poznatky z oblasti čtenářské gramotnosti.
V rámci praktické části byl vytvořen didaktický materiál s využitím pověstí Jizerských hor sloužící k rozvoji čtenářské gramotnosti a práci s textem. Při tvorbě byly respektovány věkové zvláštnosti žáků třetích ročníků základní školy. Tento didaktický materiál byl vyzkoušen ve třetím ročníku základní školy. V praktické části práce nalezneme tedy vybrané pověsti, metodické listy pro žáky a ukázky práce některých žáků. Součástí přílohy je kniha pověstí, kterou vytvořili sami žáci na základě práce s pracovními listy.
Anotace v angličtině
Master´s thesis deals with the development of reading competence at first grade primary school pupils. The first part is specifically concerned with the concept specification, essential information and knowledge available in the area of reading literacy.
Didactic materials using The Jizera Mountains legends, supporting the reading competency development together with text literacy were created in the practical part.
The third grade educational needs specifications were fully respected. The resulting didactic material was proven and examined by the third grade primary school pupils.
The practical part of the Master´s thesis includes specific legends, methodological worksheets for pupils and samples of pupils presentations.
The attachment consists of a book of legends created by pupils alone as a result of independent work with methodological worksheets.
Klíčová slova
Čtenářská gramotnost, pověst, Jizerské hory, pracovní listy, četba, čtenářství, práce s textem
Klíčová slova v angličtině
Reading competence, reading literacy, legend, The Jizera Mountains, worksheets, reading, reading skills, text literacy
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy. V první části práce jsou vymezeny pojmy, základní informace a poznatky z oblasti čtenářské gramotnosti.
V rámci praktické části byl vytvořen didaktický materiál s využitím pověstí Jizerských hor sloužící k rozvoji čtenářské gramotnosti a práci s textem. Při tvorbě byly respektovány věkové zvláštnosti žáků třetích ročníků základní školy. Tento didaktický materiál byl vyzkoušen ve třetím ročníku základní školy. V praktické části práce nalezneme tedy vybrané pověsti, metodické listy pro žáky a ukázky práce některých žáků. Součástí přílohy je kniha pověstí, kterou vytvořili sami žáci na základě práce s pracovními listy.
Anotace v angličtině
Master´s thesis deals with the development of reading competence at first grade primary school pupils. The first part is specifically concerned with the concept specification, essential information and knowledge available in the area of reading literacy.
Didactic materials using The Jizera Mountains legends, supporting the reading competency development together with text literacy were created in the practical part.
The third grade educational needs specifications were fully respected. The resulting didactic material was proven and examined by the third grade primary school pupils.
The practical part of the Master´s thesis includes specific legends, methodological worksheets for pupils and samples of pupils presentations.
The attachment consists of a book of legends created by pupils alone as a result of independent work with methodological worksheets.
Klíčová slova
Čtenářská gramotnost, pověst, Jizerské hory, pracovní listy, četba, čtenářství, práce s textem
Klíčová slova v angličtině
Reading competence, reading literacy, legend, The Jizera Mountains, worksheets, reading, reading skills, text literacy
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce bude tvorba didaktického materiálu, který rozvíjí čtenářskou gramotnost žáků 1. stupně ZŠ.
Základem práce bude návrh a realizace nového didaktického materiálu s využitím literárního útvaru pověst a pověstí Jizerských hor.
Materiál bude vytvořen na základě studia odborné literatury zaměřené k tématu (pojetí čtenářské gramotnosti, charakteristiky dětského textu, metody práce s textem, literární a útvar pověst, pověsti Liberecka).
Závěrem práce bude evaluace a autoevaluace materiálu a práce dětí.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce bude tvorba didaktického materiálu, který rozvíjí čtenářskou gramotnost žáků 1. stupně ZŠ.
Základem práce bude návrh a realizace nového didaktického materiálu s využitím literárního útvaru pověst a pověstí Jizerských hor.
Materiál bude vytvořen na základě studia odborné literatury zaměřené k tématu (pojetí čtenářské gramotnosti, charakteristiky dětského textu, metody práce s textem, literární a útvar pověst, pověsti Liberecka).
Závěrem práce bude evaluace a autoevaluace materiálu a práce dětí.
Seznam doporučené literatury
Čechová, M.; Krčmová, M.; Minářová. E.: Současná stylistika. 1. vydání. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
Dismanová, Libuše. Pověsti z Liberce a Liberecka. 1. vydání. Liberec: Kalendář Liberecka, 2001. ISBN 80-238-7692-9.
Košťálová, H.; Šafránková, K.; Hausenblas, O.; Šlapal, M.: Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010.
Kucharská, A.; Wildová, R. a kol. Koncepce hodnocení čtenářské gramotnosti u žáků 1. - 5. ročníků ZŠ. online. Praha : Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2012. cit 2012-15-06. Dostupné z WWW: http://www.cteme.eu/?link=41.
Metelková Svobodová, R.; Švrčková, M.: Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru český jazyk a literatura. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-878-3.
Patočka, František. Čerti na Ještědu: Pověsti z Liberecka. 1. vydání. Ústí nad Labem: Severočeské nakladatelství, 1978.
Průcha J.: Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
Seznam doporučené literatury
Čechová, M.; Krčmová, M.; Minářová. E.: Současná stylistika. 1. vydání. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
Dismanová, Libuše. Pověsti z Liberce a Liberecka. 1. vydání. Liberec: Kalendář Liberecka, 2001. ISBN 80-238-7692-9.
Košťálová, H.; Šafránková, K.; Hausenblas, O.; Šlapal, M.: Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010.
Kucharská, A.; Wildová, R. a kol. Koncepce hodnocení čtenářské gramotnosti u žáků 1. - 5. ročníků ZŠ. online. Praha : Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2012. cit 2012-15-06. Dostupné z WWW: http://www.cteme.eu/?link=41.
Metelková Svobodová, R.; Švrčková, M.: Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru český jazyk a literatura. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-878-3.
Patočka, František. Čerti na Ještědu: Pověsti z Liberecka. 1. vydání. Ústí nad Labem: Severočeské nakladatelství, 1978.
Průcha J.: Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.