Diplomová práce se zabývá činnostmi k rozvoji hudebnosti u žáků prvního stupně základní školy. Jednotlivé aktivity se zakládají na využití lidových písní a drobných folklorních žánrů, vztahují se ke společnému tematickému celku čtyř ročních období.
Teoretická část vysvětluje význam hudby v životě člověka, základy hudebního vývoje od narození k mladšímu školnímu věku dítěte. Seznamuje s pojmy hudebnost, hudební schopnosti a dovednosti. Dále poskytuje poznatky o hudebních složkách, které jsou u žáků rozvíjeny. Přináší stručný přehled o předmětu hudební výchovy a její umístění v Rámcovém vzdělávacím programu. Představuje pojetí ústní lidové slovesnosti, drobné folklorní žánry a lidovou píseň.
Praktická část obsahuje vytvořený sborník z vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových a poslechových činností, které rozvíjejí hudebnost, zároveň seznamují s lidovými žánry. Dále shrnuje reflexe některých metodických postupů ověřených v praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with activities developing musicality of pupils in primary school. Individual activities are based on folk songs and minor folk genres usage, referring to the collective theme of four seasons.
The theoretical part explains significance of music in the human life, the basic musical development from the birth to the age of young learners. It introduces terms like musicality, musical abilities and skills. In addition it provides knowledge of musical components which are developed when teaching pupils. It brings a brief summary of the scope of musical education and its position in frame educational programme. The concept of oral literature, minor folklore genres and folk songs are also presented here.
The practical part contains a created collection of vocal, instrumental and musical movement and listening activities developing musicality and also introducing the folk genres. The reflections of some methodical procedures verified in practise are summarized here.
Klíčová slova
Hudební výchova, hudebnost, lidová píseň, drobné folklorní žánry, ústní lidová slovesnost, vokální činnosti, instrumentální činnosti, poslechové činnosti, hudebně pohybová výchova
Klíčová slova v angličtině
Music, musicality, folk song, minor folk genres, oral literature, vocal activities, instrumental activities, listening activities, music and physical education
Rozsah průvodní práce
190 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá činnostmi k rozvoji hudebnosti u žáků prvního stupně základní školy. Jednotlivé aktivity se zakládají na využití lidových písní a drobných folklorních žánrů, vztahují se ke společnému tematickému celku čtyř ročních období.
Teoretická část vysvětluje význam hudby v životě člověka, základy hudebního vývoje od narození k mladšímu školnímu věku dítěte. Seznamuje s pojmy hudebnost, hudební schopnosti a dovednosti. Dále poskytuje poznatky o hudebních složkách, které jsou u žáků rozvíjeny. Přináší stručný přehled o předmětu hudební výchovy a její umístění v Rámcovém vzdělávacím programu. Představuje pojetí ústní lidové slovesnosti, drobné folklorní žánry a lidovou píseň.
Praktická část obsahuje vytvořený sborník z vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových a poslechových činností, které rozvíjejí hudebnost, zároveň seznamují s lidovými žánry. Dále shrnuje reflexe některých metodických postupů ověřených v praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with activities developing musicality of pupils in primary school. Individual activities are based on folk songs and minor folk genres usage, referring to the collective theme of four seasons.
The theoretical part explains significance of music in the human life, the basic musical development from the birth to the age of young learners. It introduces terms like musicality, musical abilities and skills. In addition it provides knowledge of musical components which are developed when teaching pupils. It brings a brief summary of the scope of musical education and its position in frame educational programme. The concept of oral literature, minor folklore genres and folk songs are also presented here.
The practical part contains a created collection of vocal, instrumental and musical movement and listening activities developing musicality and also introducing the folk genres. The reflections of some methodical procedures verified in practise are summarized here.
Klíčová slova
Hudební výchova, hudebnost, lidová píseň, drobné folklorní žánry, ústní lidová slovesnost, vokální činnosti, instrumentální činnosti, poslechové činnosti, hudebně pohybová výchova
Klíčová slova v angličtině
Music, musicality, folk song, minor folk genres, oral literature, vocal activities, instrumental activities, listening activities, music and physical education
Zásady pro vypracování
Cílem mé diplomové práce je vytvořit sborník metodických listů, který bude sloužit k rozvoji hudebnosti u dětí na 1. stupni ZŠ, konkrétně u žáků 3. ročníku, s využitím lidových písní a malých folklorních žánrů. Sborník bude sestaven z vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových a poslechových činností. Dílčím cílem je seznámení žáků s konkrétními příklady těchto písní a drobných žánrů. Sborník metodických listů se bude ve velkém tematickém celku vztahovat ke čtyřem ročním obdobím. Vybrané části aplikuji v praxi a ověřím tím správnost metodického postupu.
Zásady pro vypracování
Cílem mé diplomové práce je vytvořit sborník metodických listů, který bude sloužit k rozvoji hudebnosti u dětí na 1. stupni ZŠ, konkrétně u žáků 3. ročníku, s využitím lidových písní a malých folklorních žánrů. Sborník bude sestaven z vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových a poslechových činností. Dílčím cílem je seznámení žáků s konkrétními příklady těchto písní a drobných žánrů. Sborník metodických listů se bude ve velkém tematickém celku vztahovat ke čtyřem ročním obdobím. Vybrané části aplikuji v praxi a ověřím tím správnost metodického postupu.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, B., 1990. Česká lidová slovesnost. 1. vydání. Praha: Odeon. ISBN 80-207-0181-8.
DANIEL, L., 2010. Metodika hudební výchovy. 3. doplněné vydání. Ostrava: Montanex. ISBN 978-80-7225-329-6.
KOUTSKÝ, J., 2008. Didaktika hudební výchovy. 1. vydání. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-372-9.
PLICKA, K., VOLF, F., SVOLINSKÝ, K., 1978. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách: Jaro. 4. vydání. Praha: Odeon.
PLICKA, K., VOLF, F., SVOLINSKÝ, K., 1979. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách: Léto. 2. vydání. Praha: Odeon.
PLICKA, K., VOLF, F., SVOLINSKÝ, K., 1980. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách: Podzim. 2. vydání. Praha: Odeon.
PLICKA, K., VOLF, F., SVOLINSKÝ, K., 1981. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách: Zima. 3. vydání. Praha: Odeon.
SEDLÁK, F., 1985. Didaktika hudební výchovy 1. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ŠRÁMKOVÁ, M., 2008. Česká prozaická folkloristika v letech 1945 - 2000. 1. vydání. Praha: Etnologický ústav AV ČR, v. v. i. ISBN 978-80-87112-08-3.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, B., 1990. Česká lidová slovesnost. 1. vydání. Praha: Odeon. ISBN 80-207-0181-8.
DANIEL, L., 2010. Metodika hudební výchovy. 3. doplněné vydání. Ostrava: Montanex. ISBN 978-80-7225-329-6.
KOUTSKÝ, J., 2008. Didaktika hudební výchovy. 1. vydání. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-372-9.
PLICKA, K., VOLF, F., SVOLINSKÝ, K., 1978. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách: Jaro. 4. vydání. Praha: Odeon.
PLICKA, K., VOLF, F., SVOLINSKÝ, K., 1979. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách: Léto. 2. vydání. Praha: Odeon.
PLICKA, K., VOLF, F., SVOLINSKÝ, K., 1980. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách: Podzim. 2. vydání. Praha: Odeon.
PLICKA, K., VOLF, F., SVOLINSKÝ, K., 1981. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách: Zima. 3. vydání. Praha: Odeon.
SEDLÁK, F., 1985. Didaktika hudební výchovy 1. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ŠRÁMKOVÁ, M., 2008. Česká prozaická folkloristika v letech 1945 - 2000. 1. vydání. Praha: Etnologický ústav AV ČR, v. v. i. ISBN 978-80-87112-08-3.