Tématem diplomové práce je soubor výukových metod v rámci vyučovacích jednotek, pro něž je využíván název výukové metodické struktury, které jsou vhodnější pro zapamatování probíraného učiva ve stěžejní vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a ve vzdělávacím oboru Český jazyk a literatura. Celkově je diplomová práce členěna do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část přibližuje pojmy výukové metody, interdisciplinární vztahy, literární žánry pro žáky mladšího školního věku a paměť. Praktická část obsahuje program "Hrajeme si s pověstmi", který je sestaven z nadstavbového učiva pro žáky druhých tříd ZŠ. Cílem šetření bylo ověřit účinnost sestavených lekcí pro zapamatování učiva a komparace jednotlivých lekcí.
Anotace v angličtině
My dissertation is a complex of teaching methods within the purview of the educational unites which are called educational methodical structures which are more appropriate for remembering discussed subject matter in the area Human and his world and educational branch Czech language and literature.The dissertation is divided into two parts, the theoretical part and the practical part. The theoretical part is based on the expert exposition, where you can find the description of the teaching methods, interdisciplinary relationships, literary genres for pupils at primary school and the memory. The practical part contains a programme called "We play with tales", which was compiled for pupils of the second class of basic school. The subject matter was superstructural for the pupils. The aim of my survey was to verify the effectiveness of the lessons for more effective remembering of the subject matter and the comparison of all the lessons.
Klíčová slova
výukové metody, interdisciplinární vztahy, literární žánry, metodické listy, výuková metodická struktura, písemná práce, výukový program
Tématem diplomové práce je soubor výukových metod v rámci vyučovacích jednotek, pro něž je využíván název výukové metodické struktury, které jsou vhodnější pro zapamatování probíraného učiva ve stěžejní vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a ve vzdělávacím oboru Český jazyk a literatura. Celkově je diplomová práce členěna do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část přibližuje pojmy výukové metody, interdisciplinární vztahy, literární žánry pro žáky mladšího školního věku a paměť. Praktická část obsahuje program "Hrajeme si s pověstmi", který je sestaven z nadstavbového učiva pro žáky druhých tříd ZŠ. Cílem šetření bylo ověřit účinnost sestavených lekcí pro zapamatování učiva a komparace jednotlivých lekcí.
Anotace v angličtině
My dissertation is a complex of teaching methods within the purview of the educational unites which are called educational methodical structures which are more appropriate for remembering discussed subject matter in the area Human and his world and educational branch Czech language and literature.The dissertation is divided into two parts, the theoretical part and the practical part. The theoretical part is based on the expert exposition, where you can find the description of the teaching methods, interdisciplinary relationships, literary genres for pupils at primary school and the memory. The practical part contains a programme called "We play with tales", which was compiled for pupils of the second class of basic school. The subject matter was superstructural for the pupils. The aim of my survey was to verify the effectiveness of the lessons for more effective remembering of the subject matter and the comparison of all the lessons.
Klíčová slova
výukové metody, interdisciplinární vztahy, literární žánry, metodické listy, výuková metodická struktura, písemná práce, výukový program
Cíl: Komparace účinnosti výukových metod, které vedou k osvojení a zapamatování si získaných poznatků.
Metody: testy, rozhovor
Požadavky: studium odborné literatury, komparace učebních metod, výzkumné šetření na 1. stupni základních škol
Zásady pro vypracování
Cíl: Komparace účinnosti výukových metod, které vedou k osvojení a zapamatování si získaných poznatků.
Metody: testy, rozhovor
Požadavky: studium odborné literatury, komparace učebních metod, výzkumné šetření na 1. stupni základních škol
Seznam doporučené literatury
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. 1. Vyd. Praha: Grada, 2012, 155 s
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP. Výzkumné metody v pedagogické praxi. 1. Vyd. Praha: Grada, 2013, 245 s
EISLEROVÁ, Jana a Lubor LACINA, Staré pověsti české, 1. vyd. Fragment, 45,s
RVP ZŠ
Seznam doporučené literatury
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. 1. Vyd. Praha: Grada, 2012, 155 s
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP. Výzkumné metody v pedagogické praxi. 1. Vyd. Praha: Grada, 2013, 245 s
EISLEROVÁ, Jana a Lubor LACINA, Staré pověsti české, 1. vyd. Fragment, 45,s
RVP ZŠ