Diplomová práce Písanky jako edukační médium na 1. stupni základní školy, se zabývá identifikací způsobu výuky psaní na 1 stupni základní školy s akcentem na zvolený typ písma a komparací písanek pro výuku psaní v 1. období základní školy.
Teoretická část přináší přehled o výuce psaní a historii písma u nás i v zahraničí. Jsou zde rozpracovány současné metody psaní, vývojová psychologie raného školního věku a přiblížena edukační média.
Praktická část seznamuje čtenáře s přípravou i průběhem výzkumu písanek jako edukačních médií na 1. stupni základní školy, zaměřené především na 1. ročník. Přináší také analýzu písanek pro 1. ročník jednotažného písma a písma nevázaného a identifikaci způsobu výuky psaní v Libereckém kraji. Součástí praktické části jsou výsledky výzkumného šetření a vyhodnocení strukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
The thesis Copybooks as an Educational Medium in Primary Schools identifies ways of teaching handwriting in primary schools, with an emphasis on the chosen font type, and compares various handwriting copybooks used in the first year of primary school.
The theoretical part provides an overview of teaching handwriting and of the history of cursive script in our country and abroad. It also looks into current handwriting methods and developmental psychology of early school ages and it introduces the relevant educational media used.
The practical part describes the preparation and implementation of my research of handwriting copybooks as an educational medium in the first stage of elementary education, focusing specifically on Year One. This part analyses Year One handwriting copybooks for two cursive styles the joined and unjoined fonts. It also identifies different ways of teaching handwriting in the Liberec region. At the end of the practical part I present the results of my research and the evaluation of the structured interviews conducted.
Klíčová slova
Comenia Script, jednotažné písmo, nevázané písmo, písmo, raný školní věk, metody ve výuce psaní, znaky písma
Klíčová slova v angličtině
Comenia Script, Joined font, Unjoined font, Handwriting font / Cursive, Early school age, Handwriting teaching methods, Font characteristics
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Písanky jako edukační médium na 1. stupni základní školy, se zabývá identifikací způsobu výuky psaní na 1 stupni základní školy s akcentem na zvolený typ písma a komparací písanek pro výuku psaní v 1. období základní školy.
Teoretická část přináší přehled o výuce psaní a historii písma u nás i v zahraničí. Jsou zde rozpracovány současné metody psaní, vývojová psychologie raného školního věku a přiblížena edukační média.
Praktická část seznamuje čtenáře s přípravou i průběhem výzkumu písanek jako edukačních médií na 1. stupni základní školy, zaměřené především na 1. ročník. Přináší také analýzu písanek pro 1. ročník jednotažného písma a písma nevázaného a identifikaci způsobu výuky psaní v Libereckém kraji. Součástí praktické části jsou výsledky výzkumného šetření a vyhodnocení strukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
The thesis Copybooks as an Educational Medium in Primary Schools identifies ways of teaching handwriting in primary schools, with an emphasis on the chosen font type, and compares various handwriting copybooks used in the first year of primary school.
The theoretical part provides an overview of teaching handwriting and of the history of cursive script in our country and abroad. It also looks into current handwriting methods and developmental psychology of early school ages and it introduces the relevant educational media used.
The practical part describes the preparation and implementation of my research of handwriting copybooks as an educational medium in the first stage of elementary education, focusing specifically on Year One. This part analyses Year One handwriting copybooks for two cursive styles the joined and unjoined fonts. It also identifies different ways of teaching handwriting in the Liberec region. At the end of the practical part I present the results of my research and the evaluation of the structured interviews conducted.
Klíčová slova
Comenia Script, jednotažné písmo, nevázané písmo, písmo, raný školní věk, metody ve výuce psaní, znaky písma
Klíčová slova v angličtině
Comenia Script, Joined font, Unjoined font, Handwriting font / Cursive, Early school age, Handwriting teaching methods, Font characteristics
Zásady pro vypracování
Cíl:
Identifikace způsobu výuky psaní na 1. stupni základní školy s akcentem na zvolený typ písma a komparace písanek pro výuku psaní v 1. období základní školy.
Požadavky:
Prostudování odborné literatury. Seznámení s druhy písanek a jejich komparace, realizace strukturovaných rozhovorů.
Metody:
Strukturovaný rozhovor, analýza.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Identifikace způsobu výuky psaní na 1. stupni základní školy s akcentem na zvolený typ písma a komparace písanek pro výuku psaní v 1. období základní školy.
Požadavky:
Prostudování odborné literatury. Seznámení s druhy písanek a jejich komparace, realizace strukturovaných rozhovorů.
Metody:
Strukturovaný rozhovor, analýza.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 80-859-3149-4.
KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 141 s. ISBN 80-860-3955-2.
LENCOVÁ, Radana. Rozhovory o písmu rukopisném. Praha: Svět, 2007, 151 s. ISBN 978-80-902986-8-2.
FASNEROVÁ, Martina. Současné předlohy písma na primární škole jako součást reforem ve školství. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 139 s. ISBN 978-80-244-3992-1.
DOLEŽALOVÁ, Alena Bára. NOVOTNÝ, Miloš. Písanka k Živé abecedě:,,Píšeme tiskacím písmem" pro 1.ročník základní školy. 1. vydání. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2014. ISBN 859-56-0670-054-3.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 80-859-3149-4.
KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 141 s. ISBN 80-860-3955-2.
LENCOVÁ, Radana. Rozhovory o písmu rukopisném. Praha: Svět, 2007, 151 s. ISBN 978-80-902986-8-2.
FASNEROVÁ, Martina. Současné předlohy písma na primární škole jako součást reforem ve školství. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 139 s. ISBN 978-80-244-3992-1.
DOLEŽALOVÁ, Alena Bára. NOVOTNÝ, Miloš. Písanka k Živé abecedě:,,Píšeme tiskacím písmem" pro 1.ročník základní školy. 1. vydání. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2014. ISBN 859-56-0670-054-3.