Diplomová práce se věnuje problematice homofonních slov na prvním stupni ZŠ, konkrétně se orientuje na třetí, čtvrtý a pátý ročník. Hlavním cílem je vytvořit didaktický materiál, který usnadní žákům 1. stupně pochopit význam homofonních slov. Z něho vycházejí dílčí cíle a výzkumné otázky.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou popsány pojmy vážící se k tématu, postavení této problematiky v kurikulárních dokumentech a vybrané metody procvičování.
Praktická část obsahuje seznam homofonních slov, ze kterého na základě analýzy učebních materiálů vychází jednotlivé metody procvičování. Tyto metody jsou určené pro 3.5. ročník. Jejich prostřednictvím mohou učitelé se svými žáky účinným a zajímavým způsobem procvičovat danou problematiku. Didaktický materiál byl realizován, evaluován a byla stanovena doporučení pro praxi.
Součástí přílohy jsou vybrané ukázky prací žáků.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis concerns the issue of homophonic words in the primary education with the attention orientated towards third, fourth and fifth grade of the primary school. The main objective of this thesis is to create a didactic material which would facilitate the comprehension of the homophonic words for the first grade pupils. The partial objectives and research questions are connected with the main objective.
The paper is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical part deals with the concepts related to the issue of homophonic words and the relation of such an issue with curricular documents. Certain methods of practicing are described within this part as well.
The practical part of the paper contains the list of homophonic words, the analysis of didactic materials and the methods of practicing derived from them. These methods are dedicated to pupils from the third to the fifth grade and could be used by teachers as a tool for practicing the homophonic words with the pupils in efficient and entertaining way. The didactic material was used in praxis and later evaluated. In addition, the recommendations for praxis were outlined.
The appendix contains selected works of the pupils.
Klíčová slova
Homofonie, homofonní slova, vícevýznamová slova, metody procvičování, didaktický materiál
Klíčová slova v angličtině
Homophony, homophonic words, polysemous words, methods of practicing, didactic material
Rozsah průvodní práce
100 s. (125 555 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje problematice homofonních slov na prvním stupni ZŠ, konkrétně se orientuje na třetí, čtvrtý a pátý ročník. Hlavním cílem je vytvořit didaktický materiál, který usnadní žákům 1. stupně pochopit význam homofonních slov. Z něho vycházejí dílčí cíle a výzkumné otázky.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou popsány pojmy vážící se k tématu, postavení této problematiky v kurikulárních dokumentech a vybrané metody procvičování.
Praktická část obsahuje seznam homofonních slov, ze kterého na základě analýzy učebních materiálů vychází jednotlivé metody procvičování. Tyto metody jsou určené pro 3.5. ročník. Jejich prostřednictvím mohou učitelé se svými žáky účinným a zajímavým způsobem procvičovat danou problematiku. Didaktický materiál byl realizován, evaluován a byla stanovena doporučení pro praxi.
Součástí přílohy jsou vybrané ukázky prací žáků.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis concerns the issue of homophonic words in the primary education with the attention orientated towards third, fourth and fifth grade of the primary school. The main objective of this thesis is to create a didactic material which would facilitate the comprehension of the homophonic words for the first grade pupils. The partial objectives and research questions are connected with the main objective.
The paper is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical part deals with the concepts related to the issue of homophonic words and the relation of such an issue with curricular documents. Certain methods of practicing are described within this part as well.
The practical part of the paper contains the list of homophonic words, the analysis of didactic materials and the methods of practicing derived from them. These methods are dedicated to pupils from the third to the fifth grade and could be used by teachers as a tool for practicing the homophonic words with the pupils in efficient and entertaining way. The didactic material was used in praxis and later evaluated. In addition, the recommendations for praxis were outlined.
The appendix contains selected works of the pupils.
Klíčová slova
Homofonie, homofonní slova, vícevýznamová slova, metody procvičování, didaktický materiál
Klíčová slova v angličtině
Homophony, homophonic words, polysemous words, methods of practicing, didactic material
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce je vytvořit didaktický materiál, který usnadní žákům 1. stupně pochopit význam homofonních slov a jehož prostřednictvím mohou učitelé se svými žáky účinným a zajímavým způsobem procvičovat danou problematiku.
Základem práce bude procvičování homofonních slov u žáků 1. stupně prostřednictvím vlastního didaktického materiálu a jeho evaluace.
Postup:
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu (lingvistická problematika homonym, metody procvičování, opakování, učivo jazykové části předmětu český jazyk atd.
2. Provést soupis homofon z výukových materiálů určených pro 1. stupeň a z dalších materiálů (bude součástí cílového materiálu)
3. V součinnosti s praxí vytvořit didaktický materiál zaměřený na problematiku homofon v praxi u žáků 1. stupně.
4. Materiál realizovat a evaluovat.
5. Stanovit závěry a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce je vytvořit didaktický materiál, který usnadní žákům 1. stupně pochopit význam homofonních slov a jehož prostřednictvím mohou učitelé se svými žáky účinným a zajímavým způsobem procvičovat danou problematiku.
Základem práce bude procvičování homofonních slov u žáků 1. stupně prostřednictvím vlastního didaktického materiálu a jeho evaluace.
Postup:
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu (lingvistická problematika homonym, metody procvičování, opakování, učivo jazykové části předmětu český jazyk atd.
2. Provést soupis homofon z výukových materiálů určených pro 1. stupeň a z dalších materiálů (bude součástí cílového materiálu)
3. V součinnosti s praxí vytvořit didaktický materiál zaměřený na problematiku homofon v praxi u žáků 1. stupně.
4. Materiál realizovat a evaluovat.
5. Stanovit závěry a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan (ed). 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2013. 142 s. [cit. 2014-08-12]. Dostupné z WWW: http://www.nuv.cz/file/433_1_1/.
STYBLÍK, Vlastimil, Vlastimil STYBLÍK, Marie ČECHOVÁ, Přemysl HAUSER a Eva HOŠNOVÁ. Základní mluvnice českého jazyka. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004, 243 s. ISBN 80-723-5018-8.
ŠIKULOVÁ, Renata, Vlasta RYTÍŘOVÁ, Marie ČECHOVÁ, Přemysl HAUSER a Eva HOŠNOVÁ. Pohádkové příběhy k zábavě i k učení: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 153 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 9788024713618.
ZORMANOVÁ, Lucie, Vlasta RYTÍŘOVÁ, Marie ČECHOVÁ, Přemysl HAUSER a Eva HOŠNOVÁ. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 239 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012, 155 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4741-000.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan (ed). 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2013. 142 s. [cit. 2014-08-12]. Dostupné z WWW: http://www.nuv.cz/file/433_1_1/.
STYBLÍK, Vlastimil, Vlastimil STYBLÍK, Marie ČECHOVÁ, Přemysl HAUSER a Eva HOŠNOVÁ. Základní mluvnice českého jazyka. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004, 243 s. ISBN 80-723-5018-8.
ŠIKULOVÁ, Renata, Vlasta RYTÍŘOVÁ, Marie ČECHOVÁ, Přemysl HAUSER a Eva HOŠNOVÁ. Pohádkové příběhy k zábavě i k učení: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 153 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 9788024713618.
ZORMANOVÁ, Lucie, Vlasta RYTÍŘOVÁ, Marie ČECHOVÁ, Přemysl HAUSER a Eva HOŠNOVÁ. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 239 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012, 155 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4741-000.