Diplomová práce se zabývá problematikou lidského učení, paměti a mnemotechnických pomůcek. Teoretická část má za cíl shrnout současné poznání v této oblasti. Tento cíl je realizován pomocí rešerše odborné literatury. V praktické části jsou pak prezentovány dva výzkumy, a sice výzkum kvalitativní a kvantitativní. Cílem kvalitativního výzkumu je vyhodnotit, jaké mnemotechnické pomůcky a jak často používají oslovení pedagogové, dospělí lidé s nepedagogickým vzděláním, žáci prvního stupně a žáci druhého stupně. Cílem kvantitativního výzkumu bylo ověřit hypotézy plynoucí z kvalitativního výzkumu. Na základě vyhodnocení výsledků těchto dvou výzkumů byla provedena kategorizace užívaných mnemotechnických pomůcek z hlediska jazykového a z hlediska použití.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the problems of human learning, memory and mnemonic devices. The theoretical part aims at summarising the current knowledge within this area. This goal is carried out by means of professional literature research. The practical part presents two researches: qualitative and quantitative. The aim of the qualitative research is to evaluate which and how often mnemonic devices are used by the addressed teachers, adults with non-pedagogical education, primary and upper primary school pupils. The quantitative research aims at verifying the hypotheses resulting from the qualitative research. Based on the evaluation of the results of these two researches, a categorisation of the used mnemonic devices was carried out from the language and usage points of view.
Diplomová práce se zabývá problematikou lidského učení, paměti a mnemotechnických pomůcek. Teoretická část má za cíl shrnout současné poznání v této oblasti. Tento cíl je realizován pomocí rešerše odborné literatury. V praktické části jsou pak prezentovány dva výzkumy, a sice výzkum kvalitativní a kvantitativní. Cílem kvalitativního výzkumu je vyhodnotit, jaké mnemotechnické pomůcky a jak často používají oslovení pedagogové, dospělí lidé s nepedagogickým vzděláním, žáci prvního stupně a žáci druhého stupně. Cílem kvantitativního výzkumu bylo ověřit hypotézy plynoucí z kvalitativního výzkumu. Na základě vyhodnocení výsledků těchto dvou výzkumů byla provedena kategorizace užívaných mnemotechnických pomůcek z hlediska jazykového a z hlediska použití.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the problems of human learning, memory and mnemonic devices. The theoretical part aims at summarising the current knowledge within this area. This goal is carried out by means of professional literature research. The practical part presents two researches: qualitative and quantitative. The aim of the qualitative research is to evaluate which and how often mnemonic devices are used by the addressed teachers, adults with non-pedagogical education, primary and upper primary school pupils. The quantitative research aims at verifying the hypotheses resulting from the qualitative research. Based on the evaluation of the results of these two researches, a categorisation of the used mnemonic devices was carried out from the language and usage points of view.
Cíl:
Na základě šetření vytvořit kategorizaci mnemotechnických pomůcek a popsat jejich využití v praxi.
Postup:
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu.
2. Zjistit četnost a kvalitu využívání mnemotechnických pomůcek ve školní praxi a v běžném životě pomocí kvalitativních metod( polostrukturovaný rozhovor s učiteli, žáky a veřejností,popř.dotazník).
3. Na základě vyhodnocení výzkumných technik provést kategorizaci užívaných mnemotechnických pomůcek z hlediska jazykového a z hlediska použití.
4. Stanovit závěry a doporučení.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Na základě šetření vytvořit kategorizaci mnemotechnických pomůcek a popsat jejich využití v praxi.
Postup:
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu.
2. Zjistit četnost a kvalitu využívání mnemotechnických pomůcek ve školní praxi a v běžném životě pomocí kvalitativních metod( polostrukturovaný rozhovor s učiteli, žáky a veřejností,popř.dotazník).
3. Na základě vyhodnocení výzkumných technik provést kategorizaci užívaných mnemotechnických pomůcek z hlediska jazykového a z hlediska použití.
4. Stanovit závěry a doporučení.
Seznam doporučené literatury
1. LAIR, Sylvie. Trénink paměti: principy, metody a cvičení pro využití a rozvoj paměti. Vyd. 3. Překlad Miroslava Camutaliová. Praha: Portál, 2011, 149 s. ISBN 978-80-7367-902-6.
2. LINHART, Josef. Základy psychologie učení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 377 s.
3. PRŮCHA, Jan (ed). 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
4. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2007. Praha: VÚP. [online] http://rvp.cz/informace/wp-content/uploads/2009/09/RVP ZV_2007-07.pdf
5. SCHMIDT, Gerhard. IQ trénink: mozkový jogging. 5. vyd. Překlad Helena Dupaľová. Čestlice: Rebo, 2011, 252 s. ISBN 978-80-255-0503-8.
6. STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Vyd. 2. Překlad František Koukolík. Praha: Portál, 2009, 636 s. ISBN 978-80-7367-638-4.
7. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
8. VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2004, 356 s. ISBN 80-246-0841-3.
Seznam doporučené literatury
1. LAIR, Sylvie. Trénink paměti: principy, metody a cvičení pro využití a rozvoj paměti. Vyd. 3. Překlad Miroslava Camutaliová. Praha: Portál, 2011, 149 s. ISBN 978-80-7367-902-6.
2. LINHART, Josef. Základy psychologie učení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 377 s.
3. PRŮCHA, Jan (ed). 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
4. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2007. Praha: VÚP. [online] http://rvp.cz/informace/wp-content/uploads/2009/09/RVP ZV_2007-07.pdf
5. SCHMIDT, Gerhard. IQ trénink: mozkový jogging. 5. vyd. Překlad Helena Dupaľová. Čestlice: Rebo, 2011, 252 s. ISBN 978-80-255-0503-8.
6. STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Vyd. 2. Překlad František Koukolík. Praha: Portál, 2009, 636 s. ISBN 978-80-7367-638-4.
7. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
8. VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2004, 356 s. ISBN 80-246-0841-3.