Diplomová práce se zabývá měřením kvality v sociálních službách. Cílem je charakterizovat nástroje měření kvality v sociálních službách, specifikovat je a prostřednictvím jednoho nástroje vyhodnotit změny v kvalitě vybrané sociální služby. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a empirické.
Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol, které se zabývají pojmem kvalita a jejími východisky v oblasti sociální práce, které nakonec porovnává s fungujícím tržním systémem. Popisuje rozdíly v pojmu kvalita v tržním systému a sociálních službách. Charakterizuje nástroje pro měření kvality sociálních služeb a popisuje jejich výhody a nevýhody.
Empirická část pomocí evaluačního výzkumu vyhodnocuje změny v kvalitě vybrané sociální služby. Longitudinální výzkum je uskutečněn v pobytovém zařízení sociálních služeb. Změny jsou sledovány v jedenácti oblastech života uživatelů pomocí dotazníku a polostrukturovaného rozhovoru. Kvalita je vyjádřená mírou samostatnosti v rozhodování klientů v jednotlivých oblastech. Výsledky jsou prezentovány prostřednictvím tabulek a grafů doplněné slovním vyjádřením.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is on the topic of measuring the quality of social services. The goal is to describe the tools for measuring the quality of social services, their specification and evaluation of changes in the quality of selected social services using one tool. This diploma thesis is divided into two parts, a theoretical part and an empirical part.
The theoretical part is divided into five chapters. These are concerned with the concept of quality and its basis in the field of social work, which are subsequently compared to a functioning market system. It describes the differences between the concept of quality in the market system and in social services. It characterises the tools for measuring the quality of social services and describes their advantages and disadvantages.
The empirical part uses an evaluation survey to evaluate changes in the quality of selected social services. A longitudinal survey is realised in social service housing facilities. Changes are monitored in eleven spheres of the lives of users, using a questionnaire and a semi-structured interview. Quality is expressed by the degree of independence in decision-making by clients in various spheres. The results are presented by means of tables and graphs supplemented by a written statement.
Klíčová slova
evaluace, sociální služba, kvalita, měření kvality sociálních služeb, standardy kvality sociálních služeb
Klíčová slova v angličtině
evaluation, social services, quality, measuring the quality of social services, quality standards in social services
Rozsah průvodní práce
111 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá měřením kvality v sociálních službách. Cílem je charakterizovat nástroje měření kvality v sociálních službách, specifikovat je a prostřednictvím jednoho nástroje vyhodnotit změny v kvalitě vybrané sociální služby. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a empirické.
Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol, které se zabývají pojmem kvalita a jejími východisky v oblasti sociální práce, které nakonec porovnává s fungujícím tržním systémem. Popisuje rozdíly v pojmu kvalita v tržním systému a sociálních službách. Charakterizuje nástroje pro měření kvality sociálních služeb a popisuje jejich výhody a nevýhody.
Empirická část pomocí evaluačního výzkumu vyhodnocuje změny v kvalitě vybrané sociální služby. Longitudinální výzkum je uskutečněn v pobytovém zařízení sociálních služeb. Změny jsou sledovány v jedenácti oblastech života uživatelů pomocí dotazníku a polostrukturovaného rozhovoru. Kvalita je vyjádřená mírou samostatnosti v rozhodování klientů v jednotlivých oblastech. Výsledky jsou prezentovány prostřednictvím tabulek a grafů doplněné slovním vyjádřením.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is on the topic of measuring the quality of social services. The goal is to describe the tools for measuring the quality of social services, their specification and evaluation of changes in the quality of selected social services using one tool. This diploma thesis is divided into two parts, a theoretical part and an empirical part.
The theoretical part is divided into five chapters. These are concerned with the concept of quality and its basis in the field of social work, which are subsequently compared to a functioning market system. It describes the differences between the concept of quality in the market system and in social services. It characterises the tools for measuring the quality of social services and describes their advantages and disadvantages.
The empirical part uses an evaluation survey to evaluate changes in the quality of selected social services. A longitudinal survey is realised in social service housing facilities. Changes are monitored in eleven spheres of the lives of users, using a questionnaire and a semi-structured interview. Quality is expressed by the degree of independence in decision-making by clients in various spheres. The results are presented by means of tables and graphs supplemented by a written statement.
Klíčová slova
evaluace, sociální služba, kvalita, měření kvality sociálních služeb, standardy kvality sociálních služeb
Klíčová slova v angličtině
evaluation, social services, quality, measuring the quality of social services, quality standards in social services
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Charakterizovat nástroje měření kvality v sociálních službách, specifikovat je a prostřednictvím jednoho nástroje vyhodnotit změny v kvalitě vybrané sociální služby.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, sběr dat, obsahová analýza dat,interpretace a vyhodnocení dat, komparace, formulace závěrů.
Metody: Komparace, obsahová analýza dat.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Charakterizovat nástroje měření kvality v sociálních službách, specifikovat je a prostřednictvím jednoho nástroje vyhodnotit změny v kvalitě vybrané sociální služby.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, sběr dat, obsahová analýza dat,interpretace a vyhodnocení dat, komparace, formulace závěrů.
Metody: Komparace, obsahová analýza dat.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘ, M. Kvalita v sociálních službách. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 9788024430690.
BELCHARZ, P. Základy moderního řízení kvality. Praha: Ekopress, 2011. ISBN 978-80-86929-75-0.
ČUPKA, J. a kol. Systém řízení kvality sociálních služeb. Manuál hodnocení systému QMSS. Praha: EuroProfis, 2010.
HOLASOVÁ MALÍK, V. Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4315-8.
PAULOVÁ, I. Komplexné manažérstvo kvality. Bratislava: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-8078-574-1.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘ, M. Kvalita v sociálních službách. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 9788024430690.
BELCHARZ, P. Základy moderního řízení kvality. Praha: Ekopress, 2011. ISBN 978-80-86929-75-0.
ČUPKA, J. a kol. Systém řízení kvality sociálních služeb. Manuál hodnocení systému QMSS. Praha: EuroProfis, 2010.
HOLASOVÁ MALÍK, V. Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4315-8.
PAULOVÁ, I. Komplexné manažérstvo kvality. Bratislava: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-8078-574-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.