Diplomová práce pojednává o integraci dětí se sluchovým postižením do běžných základních škol v Libereckém kraji.
Teoretická část diplomové práce popisuje sluch a jeho význam pro člověka, definuje sluchové postižení a dělí je dle různých kategorií. Práce se dále zabývá vzdělávacím systémem v České republice, včetně vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami. Nastiňuje podmínky inkluzivního vzdělávání v ČR a podrobněji se zabývá integrací jedinců se sluchovým postižením do škol hlavního vzdělávacího proudu.
Empirická část, na základě kvótního výběru, popisuje situaci v oblasti připravenosti pedagogů k integraci žáků se sluchovým postižením, uvádí četnost výskytu jednotlivých sluchových vad, využívání kompenzačních pomůcek a úpravy podmínek vzdělávání v běžné základní škole.
Empirická část je doplněna dvěma rozhovory s pedagogy, kteří vzdělávají jedince se sluchovým postižením v běžné základní škole.
Anotace v angličtině
This master thesis discusses the integration of hearing impaired children into mainstream elementary schools in Liberec region, Czech Republic.
The theoretical part describes hearing and its importance for humans, defines hearing defects and divides them into categories. The thesis also discusses Czech educational system, including education of individuals with special educational needs. It outlines inclusive education in the Czech Republic and discusses, in more detail, mainstreaming of hearing impaired individuals.
Empirical part, based on quota sample, outlines preparedness of pedagogues to integrate hearing impaired pupils, shows frequency of hearing defects, usage of compensatory aids and adjustments of educational conditions in a mainstream elementary school.
Empirical part is supplemented by two interviews with pedagogues who teach hearing impaired individuals in a mainstream elementary school.
Klíčová slova
sluchové postižení, základní škola, integrace, inkluze, komunikace
Klíčová slova v angličtině
hearing defect, elementary school, integration, inclusion, communication
Rozsah průvodní práce
108 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o integraci dětí se sluchovým postižením do běžných základních škol v Libereckém kraji.
Teoretická část diplomové práce popisuje sluch a jeho význam pro člověka, definuje sluchové postižení a dělí je dle různých kategorií. Práce se dále zabývá vzdělávacím systémem v České republice, včetně vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami. Nastiňuje podmínky inkluzivního vzdělávání v ČR a podrobněji se zabývá integrací jedinců se sluchovým postižením do škol hlavního vzdělávacího proudu.
Empirická část, na základě kvótního výběru, popisuje situaci v oblasti připravenosti pedagogů k integraci žáků se sluchovým postižením, uvádí četnost výskytu jednotlivých sluchových vad, využívání kompenzačních pomůcek a úpravy podmínek vzdělávání v běžné základní škole.
Empirická část je doplněna dvěma rozhovory s pedagogy, kteří vzdělávají jedince se sluchovým postižením v běžné základní škole.
Anotace v angličtině
This master thesis discusses the integration of hearing impaired children into mainstream elementary schools in Liberec region, Czech Republic.
The theoretical part describes hearing and its importance for humans, defines hearing defects and divides them into categories. The thesis also discusses Czech educational system, including education of individuals with special educational needs. It outlines inclusive education in the Czech Republic and discusses, in more detail, mainstreaming of hearing impaired individuals.
Empirical part, based on quota sample, outlines preparedness of pedagogues to integrate hearing impaired pupils, shows frequency of hearing defects, usage of compensatory aids and adjustments of educational conditions in a mainstream elementary school.
Empirical part is supplemented by two interviews with pedagogues who teach hearing impaired individuals in a mainstream elementary school.
Klíčová slova
sluchové postižení, základní škola, integrace, inkluze, komunikace
Klíčová slova v angličtině
hearing defect, elementary school, integration, inclusion, communication
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Teoreticky vymezit problematiku integrace dětí se sluchovým postižením do běžné školy a popsat situaci v oblasti připravenosti pedagogů na běžných školách k integraci těchto dětí.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Teoreticky vymezit problematiku integrace dětí se sluchovým postižením do běžné školy a popsat situaci v oblasti připravenosti pedagogů na běžných školách k integraci těchto dětí.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování.
Seznam doporučené literatury
BAREŠOVÁ, J., 1999. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-105-9.
HORÁKOVÁ, R., 2012. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0084-0.
JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K., 1998. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. 2. upr. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-050-8.
JANOTOVÁ, N., 1996. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-85801-81-7.
LEJSKA, M., 2003. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-038-7.
MICHALÍK, J., 2005. Školská integrace dětí se zdravotním postižením na základních školách v České republice: výzkumná zpráva. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1045-1.
PULDA, M., 2000. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-210-2481-X.
STRNADOVÁ, V., 2001. Hádej, co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. 2. doplněné vyd. Praha: Helix. ISBN 80-903035-0-1.
SVOBODOVÁ, K., 2005. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-214-4.
Seznam doporučené literatury
BAREŠOVÁ, J., 1999. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-105-9.
HORÁKOVÁ, R., 2012. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0084-0.
JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K., 1998. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. 2. upr. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-050-8.
JANOTOVÁ, N., 1996. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-85801-81-7.
LEJSKA, M., 2003. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-038-7.
MICHALÍK, J., 2005. Školská integrace dětí se zdravotním postižením na základních školách v České republice: výzkumná zpráva. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1045-1.
PULDA, M., 2000. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-210-2481-X.
STRNADOVÁ, V., 2001. Hádej, co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. 2. doplněné vyd. Praha: Helix. ISBN 80-903035-0-1.
SVOBODOVÁ, K., 2005. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-214-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.