Bakalářská práce na téma "Hra a hračka v kontextu rozvoje dětí se zrakovým postižením" se ve své teoretické části zabývá charakteristikou jednotlivých zrakových postižení, vývojovými obdobími dítěte se zrakovým postižením a významem hry pro vývoj dítěte. Zároveň jsou zde uvedeny herní činnosti vhodné pro děti se zrakovým postižením.
Součástí práce je i praktická část, která se zaměřuje na hru dětí s amblyopií. Cílem praktické části je zjistit, jak dítě pracuje při nápravě amblyopie s hračkou, která byla k tomuto účelu vyrobena, a jaká specifika by tato hračka měla splňovat. Jako výzkumné metody byly k tomuto účelu vybrány rozhovor, pozorování a analýza dokumentů.
V závěru práce je vyhodnocení průzkumného šetření a navrhovaná opatření. Výsledky praktické části potvrdily, že hra a hračka mají při reedukaci amblyopie nezastoupitelnou roli, že hračka, kterou autorka práce vyrobila, splňuje kritéria na hračku pro reedukaci amblyopie a děti si s ní dokáží samostatně hrát.
Anotace v angličtině
Topic of this bachelor thesis is "Game and Toy in the Context of the Development of Children with Visual Impairment". Theoretical part of Bachelor thesis deals with characteristic of particular visual impairments, describes developmental periods of child with visual impairment and substance of game for child´s development. Simultaneously there are mentioned game activities suitable for children with visual impairment.
Part of the thesis was also a practical part, which focused on game of children with lazy eye (amblyopia). The aim of the practical part was find out how children work during correction of lazy eye with the toy, which was produced to this purpose. Next aim was find out which requirements would this toy meet. There were used following methods for research: interwiev, observation and analysis of documents.
In the closing part there is evaluation of research and suggest measures. The results of practical part confirmed that game and toy have important function during correction of lazy eye. Toy, which was made by author of this bachelor thesis, meet the requirements to toy used for correction of lazy eye and children can play with the toy independently.
Klíčová slova
Zrakové postižení, hra, hračka, děti předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Visual impairment, game, toy, pre-school children
Rozsah průvodní práce
80 s. (146 305 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma "Hra a hračka v kontextu rozvoje dětí se zrakovým postižením" se ve své teoretické části zabývá charakteristikou jednotlivých zrakových postižení, vývojovými obdobími dítěte se zrakovým postižením a významem hry pro vývoj dítěte. Zároveň jsou zde uvedeny herní činnosti vhodné pro děti se zrakovým postižením.
Součástí práce je i praktická část, která se zaměřuje na hru dětí s amblyopií. Cílem praktické části je zjistit, jak dítě pracuje při nápravě amblyopie s hračkou, která byla k tomuto účelu vyrobena, a jaká specifika by tato hračka měla splňovat. Jako výzkumné metody byly k tomuto účelu vybrány rozhovor, pozorování a analýza dokumentů.
V závěru práce je vyhodnocení průzkumného šetření a navrhovaná opatření. Výsledky praktické části potvrdily, že hra a hračka mají při reedukaci amblyopie nezastoupitelnou roli, že hračka, kterou autorka práce vyrobila, splňuje kritéria na hračku pro reedukaci amblyopie a děti si s ní dokáží samostatně hrát.
Anotace v angličtině
Topic of this bachelor thesis is "Game and Toy in the Context of the Development of Children with Visual Impairment". Theoretical part of Bachelor thesis deals with characteristic of particular visual impairments, describes developmental periods of child with visual impairment and substance of game for child´s development. Simultaneously there are mentioned game activities suitable for children with visual impairment.
Part of the thesis was also a practical part, which focused on game of children with lazy eye (amblyopia). The aim of the practical part was find out how children work during correction of lazy eye with the toy, which was produced to this purpose. Next aim was find out which requirements would this toy meet. There were used following methods for research: interwiev, observation and analysis of documents.
In the closing part there is evaluation of research and suggest measures. The results of practical part confirmed that game and toy have important function during correction of lazy eye. Toy, which was made by author of this bachelor thesis, meet the requirements to toy used for correction of lazy eye and children can play with the toy independently.
Klíčová slova
Zrakové postižení, hra, hračka, děti předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Visual impairment, game, toy, pre-school children
Zásady pro vypracování
Cíl: Vymezit základní pojmy a popsat, jakou roli hraje hra a hračka v rozvoji dětí se zrakovým postižením v předškolním věku.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, vyhodnocení a interpretace dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, pozorování, analýza dokumentů.
Zásady pro vypracování
Cíl: Vymezit základní pojmy a popsat, jakou roli hraje hra a hračka v rozvoji dětí se zrakovým postižením v předškolním věku.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, vyhodnocení a interpretace dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, pozorování, analýza dokumentů.
Seznam doporučené literatury
HAMADOVÁ, Petra, KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea a NOVÁKOVÁ, Zita. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1.
KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima, 2001. 67 s. ISBN 80-7216-191-1.
KEBLOVÁ, Alena, NOVÁK, Ivan a LINDÁKOVÁ, Lydie. Náprava poruch binokulárního vidění. 1. vyd. Praha: Septima, 2000. 46 s. ISBN 80-7216-121-0.
KOCHOVÁ, Klára a SCHAEFEROVÁ, Markéta. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od předškolního po školní věk. 1. vyd. Praha: Portál, 2015. 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.
NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 167 s. ISBN 80-7178-872-4.
Seznam doporučené literatury
HAMADOVÁ, Petra, KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea a NOVÁKOVÁ, Zita. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1.
KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima, 2001. 67 s. ISBN 80-7216-191-1.
KEBLOVÁ, Alena, NOVÁK, Ivan a LINDÁKOVÁ, Lydie. Náprava poruch binokulárního vidění. 1. vyd. Praha: Septima, 2000. 46 s. ISBN 80-7216-121-0.
KOCHOVÁ, Klára a SCHAEFEROVÁ, Markéta. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od předškolního po školní věk. 1. vyd. Praha: Portál, 2015. 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.
NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 167 s. ISBN 80-7178-872-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.