Předložená diplomová práce se zabývá problematikou dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním vzdělávání. Jako cíl diplomové práce jsme si stanovili podat teoretické vymezení problematiky předškolní edukace a školní zralosti dětí se speciálními vzdělávacími potřebami integrovaných v běžných mateřských školách a popsat situaci v oblasti informovanosti pedagogů a rodičů těchto dětí ve vztahu k této problematice.
Diplomová práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část vymezuje specifika dětí předškolního věku a jejich celkový vývoj, věnuje se pre-primárnímu vzdělávání, jeho úkolům, cílům, obsahu a metodám, dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, integraci, inkluzi a individuálnímu vzdělávacímu plánu.
Praktickou část tvoří vyhodnocení dotazníkového šetření doplněné kazuistikou dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami integrovaného do běžné mateřské školy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the preschool education of children with specific educational needs. The aim of this thesis is to give a theoretical definition of preschool education and school readiness of children with specific educational needs integrated in common kindergartens and describe the situation in awareness of teachers and parents of these children in relation to this issue.
The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part defines specifics of preschool children and their overall development, and is dedicated to pre-primary education, its tasks, objectives, content and methods for children with specific educational needs, integration, inclusion and individual educational plan.
The practical part contains an analysis and interpretation of data acquired through questionnaires distributed among parents and teachers of children with specific educational needs, complemented with a case study of a child with specific needs integrated into common kindergarten.
Klíčová slova
individuální vzdělávací plán, inkluze, integrace, předškolní vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
individual educational plan, inclusion, integration, preschool education, special educational needs
Rozsah průvodní práce
108 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zabývá problematikou dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním vzdělávání. Jako cíl diplomové práce jsme si stanovili podat teoretické vymezení problematiky předškolní edukace a školní zralosti dětí se speciálními vzdělávacími potřebami integrovaných v běžných mateřských školách a popsat situaci v oblasti informovanosti pedagogů a rodičů těchto dětí ve vztahu k této problematice.
Diplomová práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část vymezuje specifika dětí předškolního věku a jejich celkový vývoj, věnuje se pre-primárnímu vzdělávání, jeho úkolům, cílům, obsahu a metodám, dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, integraci, inkluzi a individuálnímu vzdělávacímu plánu.
Praktickou část tvoří vyhodnocení dotazníkového šetření doplněné kazuistikou dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami integrovaného do běžné mateřské školy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the preschool education of children with specific educational needs. The aim of this thesis is to give a theoretical definition of preschool education and school readiness of children with specific educational needs integrated in common kindergartens and describe the situation in awareness of teachers and parents of these children in relation to this issue.
The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part defines specifics of preschool children and their overall development, and is dedicated to pre-primary education, its tasks, objectives, content and methods for children with specific educational needs, integration, inclusion and individual educational plan.
The practical part contains an analysis and interpretation of data acquired through questionnaires distributed among parents and teachers of children with specific educational needs, complemented with a case study of a child with specific needs integrated into common kindergarten.
Klíčová slova
individuální vzdělávací plán, inkluze, integrace, předškolní vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
individual educational plan, inclusion, integration, preschool education, special educational needs
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Podat teoretické vymezení problematiky předškolní edukace a školní zralosti dětí se speciálními vzdělávacími potřebami integrovaných v běžných mateřských školách a popsat situaci v oblasti informovanosti pedagogů a rodičů těchto dětí ve vztahu k této problematice.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhotovení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Podat teoretické vymezení problematiky předškolní edukace a školní zralosti dětí se speciálními vzdělávacími potřebami integrovaných v běžných mateřských školách a popsat situaci v oblasti informovanosti pedagogů a rodičů těchto dětí ve vztahu k této problematice.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhotovení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2010. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vydání. Brno: Computer Press. 99 s. ISBN 978-80-251-2569-4.
DITTRICH, P., 1993. Pedagogicko-psychologická diagnostika. 2. upravené vydání. Jinočany: H&H. 120 s. ISBN 80-85467-06-2.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
PŘINOSILOVÁ, D., 2007. Diagnostika ve speciální pedagogice. 2. vydání. Brno: Paido. 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol., 2006. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. 604 s. ISBN 80-247-1049-8.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Vývojová psychologie I: Dětství a dospívání. 1. vydání. Praha: Karolinum. 467 s. ISBN 978-80-246-0956-0.
Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. In: Sbírka zákonů České republiky. 2005. ISSN 1211-1244.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In Sbírka zákonů České republiky [online]. 2004.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2010. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vydání. Brno: Computer Press. 99 s. ISBN 978-80-251-2569-4.
DITTRICH, P., 1993. Pedagogicko-psychologická diagnostika. 2. upravené vydání. Jinočany: H&H. 120 s. ISBN 80-85467-06-2.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
PŘINOSILOVÁ, D., 2007. Diagnostika ve speciální pedagogice. 2. vydání. Brno: Paido. 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol., 2006. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. 604 s. ISBN 80-247-1049-8.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Vývojová psychologie I: Dětství a dospívání. 1. vydání. Praha: Karolinum. 467 s. ISBN 978-80-246-0956-0.
Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. In: Sbírka zákonů České republiky. 2005. ISSN 1211-1244.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In Sbírka zákonů České republiky [online]. 2004.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.