Diplomová práce se zabývá tématem využití počítačových tabletů osobami s postižením. Jejím cílem je popsat, jakým způsobem jsou tablety užívány osobami s postižením. Zjistit, jaké využití a přínos mají při jejich vzdělávání, získávání informací, volnočasových aktivitách a komunikaci, a co osobám s postižením práci s tabletem komplikuje.
V teoretické části jsou počítačové tablety nejprve podrobněji představeny v kontextu informačních a komunikačních technologií. Poté jsou popsány jejich vlastnosti zejména s ohledem na relevanci těchto vlastností pro osoby s postižením. Dále se práce zaměřuje na specifika využití informačních a komunikačních technologií včetně tabletů osobami s různým typem postižení.
Empirická část se věnuje vlastnímu výzkumu, který probíhal formou dotazníkového šetření. Popisuje průběh výzkumu a přináší jeho výsledky včetně vyhodnocení hypotéz a ověření jedné z nich testem statistické významnosti.
Závěrečná část obsahuje souhrn diplomové práce a navrhovaná opatření spojená s problematikou využívání tabletů osobami s postižením.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the use of computer tablets by handicapped people.
Its objective is to describe the way handicapped people use tablets and to find out what is their application and contribution in the education of people with disabilities, how these people obtain information, how they use tablets for leisure activities and communication, and what makes using them more difficult for them.
The theoretical part describes computer tablets more in detail within the context
of information and communication technologies. Then, their characteristics are described, in particular, with regard to the relevance of these characteristics for handicapped people. Furthermore, this thesis focuses on the specifics of the usage
of information and communication technologies, including tablets, by persons with varying types of disabilities.
The empirical part is dedicated to the research that was carried our in the form
of a questionnaire survey. It describes the course of the research and indicates its results as well as an evaluation of hypotheses and its verification by a statistical significance test.
The final section includes a summary of the thesis and proposed measures related to the issue of usage of tablets by persons with disabilities.
Klíčová slova
Informační a komunikační technologie, mobilní dotykové zařízení, tablet, hardware, software, postižení.
Klíčová slova v angličtině
Information and communication technologies, mobile touch devices, tablet, hardware, software, disability
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem využití počítačových tabletů osobami s postižením. Jejím cílem je popsat, jakým způsobem jsou tablety užívány osobami s postižením. Zjistit, jaké využití a přínos mají při jejich vzdělávání, získávání informací, volnočasových aktivitách a komunikaci, a co osobám s postižením práci s tabletem komplikuje.
V teoretické části jsou počítačové tablety nejprve podrobněji představeny v kontextu informačních a komunikačních technologií. Poté jsou popsány jejich vlastnosti zejména s ohledem na relevanci těchto vlastností pro osoby s postižením. Dále se práce zaměřuje na specifika využití informačních a komunikačních technologií včetně tabletů osobami s různým typem postižení.
Empirická část se věnuje vlastnímu výzkumu, který probíhal formou dotazníkového šetření. Popisuje průběh výzkumu a přináší jeho výsledky včetně vyhodnocení hypotéz a ověření jedné z nich testem statistické významnosti.
Závěrečná část obsahuje souhrn diplomové práce a navrhovaná opatření spojená s problematikou využívání tabletů osobami s postižením.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the use of computer tablets by handicapped people.
Its objective is to describe the way handicapped people use tablets and to find out what is their application and contribution in the education of people with disabilities, how these people obtain information, how they use tablets for leisure activities and communication, and what makes using them more difficult for them.
The theoretical part describes computer tablets more in detail within the context
of information and communication technologies. Then, their characteristics are described, in particular, with regard to the relevance of these characteristics for handicapped people. Furthermore, this thesis focuses on the specifics of the usage
of information and communication technologies, including tablets, by persons with varying types of disabilities.
The empirical part is dedicated to the research that was carried our in the form
of a questionnaire survey. It describes the course of the research and indicates its results as well as an evaluation of hypotheses and its verification by a statistical significance test.
The final section includes a summary of the thesis and proposed measures related to the issue of usage of tablets by persons with disabilities.
Klíčová slova
Informační a komunikační technologie, mobilní dotykové zařízení, tablet, hardware, software, postižení.
Klíčová slova v angličtině
Information and communication technologies, mobile touch devices, tablet, hardware, software, disability
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Popsat, jakým způsobem jsou tablety užívány osobami s postižením. Zjistit, jaké využití a přínos mají při jejich vzdělávání, získávání informací, volnočasových aktivitách a komunikaci, a co osobám s postižením práci s tabletem komplikuje.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Popsat, jakým způsobem jsou tablety užívány osobami s postižením. Zjistit, jaké využití a přínos mají při jejich vzdělávání, získávání informací, volnočasových aktivitách a komunikaci, a co osobám s postižením práci s tabletem komplikuje.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
GREGOR, Lukáš, 2011. iPad: průvodce s tipy a triky. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3336-1.
KLENKOVÁ, Jiřina, VÍTKOVÁ, Marie, et al., 2011. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5731-9.
OPATŘILOVÁ, Dagmar, 2013. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6221-4.
PIPEKOVÁ, Jarmila, 2006. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. 1. vyd. Brno: MSD. ISBN 80-86633-40-3.
VANĚČEK, David, 2008. Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. 1. vyd. Praha: České vysoké učení technické. ISBN 978-80-01-04087-4.
ZIKL, Pavel, 2011. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3856-7.
ZIKL, Pavel, et al., 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3852-9.
Seznam doporučené literatury
GREGOR, Lukáš, 2011. iPad: průvodce s tipy a triky. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3336-1.
KLENKOVÁ, Jiřina, VÍTKOVÁ, Marie, et al., 2011. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5731-9.
OPATŘILOVÁ, Dagmar, 2013. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6221-4.
PIPEKOVÁ, Jarmila, 2006. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. 1. vyd. Brno: MSD. ISBN 80-86633-40-3.
VANĚČEK, David, 2008. Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. 1. vyd. Praha: České vysoké učení technické. ISBN 978-80-01-04087-4.
ZIKL, Pavel, 2011. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3856-7.
ZIKL, Pavel, et al., 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3852-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.