Bakalářská práce ?Evaluace učebnic matematiky pro druhý stupeň základní školy? se
zabývá hodnocením učebnic matematiky používaných na druhém stupni základních škol.
Práce je rozdělena na dvě části. První část je teoretická, je věnována základním
pojmům a metodám určeným na hodnocení úrovně učebnic obecně. V druhé části je využito
konkrétní metody k určení úrovně učebnic matematiky a je zde navržena metoda k rychlému
hodnocení učebnic matematiky. Cílem bylo ukázat a zhodnotit, které učebnice matematiky
jsou vhodné pro použití na druhém stupni základních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Evaluation of textbooks for mathematics for the second grade of
elementary school" deals with evaluation of textbooks used in mathematics at the second level
of elementary schools.
The thesis is divided into two parts. The first part is theoretical, it is devoted to basic
concepts and methods designed to evaluate the level of textbooks in general. In the second
part, a specific method is used to determine the level of mathematics textbooks and a method
for the rapid evaluation of textbooks of mathematics is proposed here. The aim was to show
and evaluate which math textbooks are suitable for use at the second level of elementary
schools.
Bakalářská práce ?Evaluace učebnic matematiky pro druhý stupeň základní školy? se
zabývá hodnocením učebnic matematiky používaných na druhém stupni základních škol.
Práce je rozdělena na dvě části. První část je teoretická, je věnována základním
pojmům a metodám určeným na hodnocení úrovně učebnic obecně. V druhé části je využito
konkrétní metody k určení úrovně učebnic matematiky a je zde navržena metoda k rychlému
hodnocení učebnic matematiky. Cílem bylo ukázat a zhodnotit, které učebnice matematiky
jsou vhodné pro použití na druhém stupni základních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Evaluation of textbooks for mathematics for the second grade of
elementary school" deals with evaluation of textbooks used in mathematics at the second level
of elementary schools.
The thesis is divided into two parts. The first part is theoretical, it is devoted to basic
concepts and methods designed to evaluate the level of textbooks in general. In the second
part, a specific method is used to determine the level of mathematics textbooks and a method
for the rapid evaluation of textbooks of mathematics is proposed here. The aim was to show
and evaluate which math textbooks are suitable for use at the second level of elementary
schools.
Abstrakt: Učebnice stále tvoří nezanedbatelnou část edukačních médií. Kvalitně zpracovaná učebnice matematiky je nezbytnou pomůckou žáka při jeho učení i učitele při vykonávání pedagogické praxe. Každý pedagog by měl mít schopnost rozpoznat kvalitní učebnice matematiky v široké nabídce různých vydavatelů.
Cíle práce: Shrnout základy teorie související s tématem evaluace učebnic matematiky. S tím souvisí rešeršní činnost odborných periodik (českých a zahraničních). Vytvořit přiměřeně jednoduchý návod, který učitelům a ředitelům škol umožní základní hodnocení jimi používaných učebnic matematiky. Podle zvolených kritérií evaluovat vybrané učebnice matematiky pro druhý stupeň základní školy různých autorů. Především se zaměřit na funkce učebnice matematiky pro základní školy a využívání strukturních komponent učebnice.
Požadavky: Základní znalosti evaluačních metod. Zkušenosti s využíváním učebnic různých autorů.
Metody: Zpracování tématu dle literatury, porovnání vybraných učebnic matematiky pro druhý stupeň ZŠ.
Zásady pro vypracování
Abstrakt: Učebnice stále tvoří nezanedbatelnou část edukačních médií. Kvalitně zpracovaná učebnice matematiky je nezbytnou pomůckou žáka při jeho učení i učitele při vykonávání pedagogické praxe. Každý pedagog by měl mít schopnost rozpoznat kvalitní učebnice matematiky v široké nabídce různých vydavatelů.
Cíle práce: Shrnout základy teorie související s tématem evaluace učebnic matematiky. S tím souvisí rešeršní činnost odborných periodik (českých a zahraničních). Vytvořit přiměřeně jednoduchý návod, který učitelům a ředitelům škol umožní základní hodnocení jimi používaných učebnic matematiky. Podle zvolených kritérií evaluovat vybrané učebnice matematiky pro druhý stupeň základní školy různých autorů. Především se zaměřit na funkce učebnice matematiky pro základní školy a využívání strukturních komponent učebnice.
Požadavky: Základní znalosti evaluačních metod. Zkušenosti s využíváním učebnic různých autorů.
Metody: Zpracování tématu dle literatury, porovnání vybraných učebnic matematiky pro druhý stupeň ZŠ.
Seznam doporučené literatury
Johanasson, M. (2003). Textbook in mathematics education a study of textbooks as the potentially implemented curriculum. Lulea University of Technology Sweden 2003.
Molnár, J. (2007). Učebnice matematiky a klíčové kompetence. UP Olomouc 2007.
Pluskal, M. (1996). Teorie tvorby učebnic a jejich hodnocení. UP Olomouc 1996.
Průcha, J. (1998). Teorie analýzy edukačního media. Paido. Brno 1998.
Seznam doporučené literatury
Johanasson, M. (2003). Textbook in mathematics education a study of textbooks as the potentially implemented curriculum. Lulea University of Technology Sweden 2003.
Molnár, J. (2007). Učebnice matematiky a klíčové kompetence. UP Olomouc 2007.
Pluskal, M. (1996). Teorie tvorby učebnic a jejich hodnocení. UP Olomouc 1996.
Průcha, J. (1998). Teorie analýzy edukačního media. Paido. Brno 1998.