Diplomová práce se zabývá aplikací konceptu Spatial Citizenship v zeměpisném vzdělávání na základní škole. Práce se dále zaměřuje na možnosti vhodného využití geoinformačních technologií k podpoře prostorové gramotnosti a aktivního občanství žáka základní školy. Praktická část nabízí návrh terénního cvičení s využitím tabletů a návrh tvorby pocitové mapy s využitím Google mapy. Tato cvičení jsou zaměřena na rozvoj kompetencí aktivní komunikace, participace a navrhování možných změn ve vybrané lokalitě. Součástí této práce je také metodika pro učitele a výstupy žáků šestého a devátého ročníku základní školy. Metody byly ověřeny a výsledky jsou diskutovány.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the application of the concept of Spatial Citizenship in geographical education at lower secondary school. It also focuses on the possibilities of the proper use of geoinformation technologies to support spatial competence and active citizenship of lower secondary school pupils. The practical part involves a proposal of a terrain practice with tablets and a plan of an emotional map creation, using Google Maps. Both activities aim at the development of active communication and participation competence and suggestion of possible changes in a chosen locality. A methodology for teachers and outcomes of the pupils of sixth and ninth grade of lower secondary school are also a part of the thesis. These methods have been verified and the results are discussed.
Klíčová slova
spatial citizenship, aktivní občanství, prostorové myšlení, geoinformační technologie, základní vzdělávání
Diplomová práce se zabývá aplikací konceptu Spatial Citizenship v zeměpisném vzdělávání na základní škole. Práce se dále zaměřuje na možnosti vhodného využití geoinformačních technologií k podpoře prostorové gramotnosti a aktivního občanství žáka základní školy. Praktická část nabízí návrh terénního cvičení s využitím tabletů a návrh tvorby pocitové mapy s využitím Google mapy. Tato cvičení jsou zaměřena na rozvoj kompetencí aktivní komunikace, participace a navrhování možných změn ve vybrané lokalitě. Součástí této práce je také metodika pro učitele a výstupy žáků šestého a devátého ročníku základní školy. Metody byly ověřeny a výsledky jsou diskutovány.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the application of the concept of Spatial Citizenship in geographical education at lower secondary school. It also focuses on the possibilities of the proper use of geoinformation technologies to support spatial competence and active citizenship of lower secondary school pupils. The practical part involves a proposal of a terrain practice with tablets and a plan of an emotional map creation, using Google Maps. Both activities aim at the development of active communication and participation competence and suggestion of possible changes in a chosen locality. A methodology for teachers and outcomes of the pupils of sixth and ninth grade of lower secondary school are also a part of the thesis. These methods have been verified and the results are discussed.
Klíčová slova
spatial citizenship, aktivní občanství, prostorové myšlení, geoinformační technologie, základní vzdělávání
CÍLE:
1. navrhnout a prakticky ověřit vzdělávací modul propojující občanské a geografické kompetence žáka základní školy
POŽADAVKY:
1. využití teorie Spatial Citizenship
2. vytvoření a poskytnutí metodických materiálů pro výuku geografie na základní škole využívajících koncept Spatial Citizenship
3. prakticky ověřit navržené metody na vybrané základní škole
METODY:
rešerše odborné literatury
metody teorie Spatial Citizenship
metody GIS a GIT
terénní mapování
Zásady pro vypracování
CÍLE:
1. navrhnout a prakticky ověřit vzdělávací modul propojující občanské a geografické kompetence žáka základní školy
POŽADAVKY:
1. využití teorie Spatial Citizenship
2. vytvoření a poskytnutí metodických materiálů pro výuku geografie na základní škole využívajících koncept Spatial Citizenship
3. prakticky ověřit navržené metody na vybrané základní škole
METODY:
rešerše odborné literatury
metody teorie Spatial Citizenship
metody GIS a GIT
terénní mapování
Seznam doporučené literatury
GRYL, I., JEKEL, T., DONERT, K. 2010. GI and Spatial Citizenship. Learning in Geoinformation [online]. roč. V, s. 2-12. Dostupné z:
GRYL, I., SCHULZE, U., KANWISCHER, D. 2013. Spatial Citizenship: The Concept of Competence. [online]. GI Forum 2013. s. 282-293. Dostupné z:
NATIONAL RESEARCH COUNCIL, 2006. Learning to Think Spatially: GIS as a Support System in the K-12 Curriculum.
Washington, D. C.: National Academies Press. 313 s.ISBN 03-095-3191-8.
Seznam doporučené literatury
GRYL, I., JEKEL, T., DONERT, K. 2010. GI and Spatial Citizenship. Learning in Geoinformation [online]. roč. V, s. 2-12. Dostupné z:
GRYL, I., SCHULZE, U., KANWISCHER, D. 2013. Spatial Citizenship: The Concept of Competence. [online]. GI Forum 2013. s. 282-293. Dostupné z:
NATIONAL RESEARCH COUNCIL, 2006. Learning to Think Spatially: GIS as a Support System in the K-12 Curriculum.
Washington, D. C.: National Academies Press. 313 s.ISBN 03-095-3191-8.